Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Namkong

Vad är det för fel!!!

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på att köra in min nya Yamaha 40Hk, men när jag ska gasa på lite, så stampar det väldigt mycket upp och ned. Kan det bero på att motorn inte ha tillräklig lutning in mot båten eller är det något annat? I nuläget tycker jag personligen att motorn lutar lite utåt fast den är tilltad så mycket det går in mot båten. Tilltpinnen sitter längst in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju svårt att avgöra vilken modell Du har på båtmotorn, av bilden i sjöboden..:-)

Nåväl, din båt överplanar, viket sannolikt beror på att Du har riggen (mellan motorn och proppellern) för långt ifrån båten så att fören pressas upp ur vattnet men inte orkar vara kvar i luften eller att det på ren svenska är baktungt.

Antingen så lastar Du något tungt där fram, t ex allt Du packar i båten, svärmor, ankare och kätting eller likn.

För skojs skull kan Du prova med att gå ett steg fram i båten, det räcker nog för att den skall sluta att stampa.

För cirka 300:- och en ½ timmes jobb så monterar Du dit Hydrofoil på motorn så slipper Du problemet. www.watski.se  sök Hydrofoil

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska pröva att sätta in en kil på motorplattans övre del, växelhuset på det sättet kommer närmare akterspegeln. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå .. vad har du för båt? Lite mera detaljer så kanske vi kan hjälpa dig! \hydrfoilen\ finns även på Claes Olsson fast under annat namn och 100 spänn billigare ... fungerar riktigt bra på båtar med markant planingströskel ... men jag undrar om det verkligen är det som är problemet i ditt fall!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova först med att flytta fram vikten genom att flytta dig själv när du kör. Min båt stampade vid full fart men lutade jag mig framåt så gick det över. Det var alltså liten skillnad på viktfördelning.

Sätter Du dit kilen så får Du ju ungefär samma effekt.

ps. Du behäver nog inte leta på Clas Ohlsson om du inte skyndar dig till någon affär. Hydrofoilen finns inte i deras sortiment längre enligt web:en. Kanske bara en sommar pryl. ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hur högt har du motorn monterad på akterspegeln i vertikalled?

Plattan alldeles ovan propellerns övre svängradie (kavitationsplattan brukar den kallas) - ligger den jäms med köllinjen?

Om motorn sitter långt ner kan du prova att hissa upp den 1-2 pinnhål på motorbultarna. Kan hjälpa.

Är det en Yamaha 2-takt du har?

Vad varvar motorn på fullgas? (har du varvräknare?)

Lite konstigt att du inte kan få lite mindre riggvinkel (vinkeln mellan riggen och akterspegeln). Är inte vinkeln 90 grader mellan kölen och akterspegeln? Verkar ju som din akterspegel lutar lite inåt?

Gissar att ett par Smart Tabs kan lösa hela problemet också.

Fast nog borde det gå att få fason på galopperandet utan dem.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bossee, har du testat smart tabs (eller känner du någon som kör med dom)!?

Någon här på forumet med en Flipper säger sig ha goda erfarenheter av dom, så jag har starka funderingar på att köpa ett par! Tror du att Bosses Marinservice i Karlstad säljer dom ... eller vet du någon annan i Karlsta-trakten som säljer dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...