Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
batfixaren

Rengöra krom, små metallbeslag etc

Rekommendera Poster

Håller på och renoverar en gammal träbåt och har nu plockat ner allt som finns på denna. Funderar över hur jag smidigast regör alla beslag,halkipar etc... det är väldigt många och mycket är småprylar... Kan jag lägga allt i lacknafta o låta det stå ett par dagar? Andra bra förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

maskindiskmedel återställer rostfritt och alu till nyskick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lut..............

heltklart bäst men va aktsam på alu då det kan bli matt om du låter det verka ett tag för länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast på gammal träbåt är det nog mycket kromad mässing/brons, och kromet kan släppa med för starka medel, så jag skulle vara mycket försiktig med att låta ngt ligga i blöt ngn längre tid.

Tandborste är bra för åtkomstens skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg dem i filmjölk över natten, sedan bara att gnugga bort oxider mm!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips! Jag ska prova samtliga!

Har hört att man kan lägga sakerna i en vatten-saltsyra lösning.. Någon som vet om det förstör? Eller är det i grund o botten samma sak som lut? Vad är lut? Finns det o köpa just lut?

Yammi-> Någon speciell filmjölk som är bra? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det finns flera typer av lut, natronLUT är det vanligaste, sedan finns det LUTfisk kanske inte lika effektivt. Det finns även LUTande torn. /w

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

oxiderade diskbänkar mm så kör man med ett lager maskindiskmedel eller vanligt tvättpulver för kläder utspätt med lite vatten låt stå några timmar och det är nyskick på lystern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra med V-Bums som jag penslar på och sedan lägger jag beslagen ett par dagar i en plastpåse. Bara att torka av färgrester och annat sedan. Sedan brukar jag spraya på 5-56 för att fetta in dem igen. Håller fint.

PS Förmodligen är beslagen inte kromade utan förnicklade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På gammaldagsvis brukade man (efter rengöring/polering) fetta in beslagen inför vintern....

Ett annat lite modernare sätt är att man lägger på ett tunt lager med vanlig bilvax, som skyddar, och sen till våren när allt är fernissat och klart putsar man bort det (var försiktig bara med de som har för mycket slipmedel i sig...)

Blankt och fint!

;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...