Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Jarl

Smarta Båthus ?

Rekommendera Poster

Har nogon ett tips om ett enkelt och smart båthus till min motorbåt som är 8.5 x3 meter?

Det är som vanligt att man kommer på hur skönt det är att stå under tak och fixa båten.

Köper gärna ett färdigt.

Bor i sthlm,tips tas tacksamt emot

Meila mig om du har ett att sälja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är beredd att betala lite så finns det ett antal firmor som säljer fädiga båthus med rör och kraftiga formsydda presseningar. Säk på nätet. Priset för ett hus till din båt går nog på 20.000:-. Annars är det regelvirke (2*4) och kopplingar som gäller. Har själv ett sådant. Träbåtsakuten har en bra beskrivning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har ett båthus i trä, men det är byggt med Lövhultsbeslag (tror jag det heter). Funkar OK. Beslagen finns att köpa hos Erlandssons Brygga och Clas Ohlson. Jag svär varje höst när jag reser det men är lika glad varje vårvinter att jag har det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

firman som tillverkade BO serien dvs bilbo båtbo växtbo mfl uppfällbara kapelhus med galvad rörställning i 38x1,5 rör   annonserade i Land finns denna tidning kvar så släng in en köpes annons säkert någon bonde som har ett stående.  här nere i skogarna ser man dessa gröna lite varstanns stående som garage eller vedföråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra grej är att tänka på hur man förvarar huset under sommaren när båten är sjön. Hade hag haft ett större projekt á la Gedda hade jag nog också spikat ett stadigt hus av reglar, läkt och plyfa, men vill man kunna packa ner grejorna sommartid bör man tänka till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

peter, jag hoppas jag kan packa ihop till sommaren ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS! Trådstöld följer!

Varning alla känsliga!

Gedda, har du några bilder på projektet som är nyare än de på din hemsida eller de som finns i din sjöbod (...alltså, detta är en fin vink att det vore roligt om du uppdaterade någon av dessa, men detta är inget jag skulle skriva rakt ut bara...)

2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo det kommer jag att göra.. har nästan glömt av att jag har en hemsida :-) jag kan berätta lite grann iallafall vad som ska ske nu under vintern..
först och främst ska jag riva bort däcket runtom hela båten. sen ska jag byta alla spant som är mindre bra, samtidigt som jag gör det ska jag även höja upp spanten en 30-40 centi ovan däck. varför jag nu gör detta är att jag ska samtidigt höja rufftaket med lika mycket. för att inte få båten att se ut som en båt med en låda på så måste jag höja upp en reling. sen ska det på ett nytt däck och det sista små pillet med skrovet ska göras... sen är det dags för inredning.. det är väl ungefär så planerna ser ut just nu... :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...