sanderss 0 Postad 13 Oktober , 2006 Tog hjälp av en marinmontör att byta olja filter och glykol detta kostade 2.200, är inte det dyrt? inte fick jag kvitto heller nästa år gör jad det själv man får inte vara lat det kostar Hälsningar Sa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 13 Oktober , 2006 Jo. lite dyra va det nog med tanke på att du inte fick kvitto. Räknar man materialkostnader så blir det ju några slantar. Glykol 100-200:- Oljefilter 150-200:-Impeller 400-500:- oljor och fett 200-500:- jag har säkert missat något. Men bara material blir ju ca 850-1400:- snabbt räknat å så lite tid på det. Men efter som du inte fått kvitto så kan man undra om han har bytt allt som man ska byta. Gör det själv nästa gång, det är ju så lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanderss 0 Postad 14 Oktober , 2006 Ja det ska jag göra ,inpeller det är inte bytt så nog är det dyrt alltid som sakt det kostar att vara lat , skulle jag fråga om hjälp så finns det folk i klubben som säkert ställer upp, nu har man blivigt en erfarenhet rikare och 2000 fattigare Hälsningar Sa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 14 Oktober , 2006 Herreguuuuud gosse, det är inte av elakhet som jag säger du e galen. Hade du bytt själv, som till min MD 21a så hade det kostat 400 spänn och då tog jag i. Något att tänka på / Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 14 Oktober , 2006 Det är aldrig fel att be om kostnadsförslag innan, efteråt har man inget bra förhandlingsläge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Oktober , 2006 Mja materialet är inte billigt, min motor ska ha 11 liter olja i motorn och 3 liter hypoidolja i drevet a 146 kr litern... (Jag köper faktiskt orginalprylar. Besparingen av pirat är för liten jämfört med risken för repkostnader och förstörd semestertid vid ev motorproblem. Är det väder vill jag åka med min båt.) Det är inte svårt att byta impeller, olja, oljefilter, bränslefilter eller glykol själv. Krävs ganska lite händighet. Möjligen lite akrobatik, svärande och oömma kläder om det är trångt. Står i motormanualen hur man gör service. Ta med manualen med den exakta motorbeteckningen till butiken så får du hjälp att hitta rätt prylar. Enda investeringen förutom vanliga verktyg är en vacuumsug för att få ur oljan. Funkar även på glykolen. Jag har typ 7849-4 på Hjertmans: länk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser