Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
sanderss

Dyrt

Rekommendera Poster

Tog hjälp av en marinmontör att byta olja filter och glykol detta kostade 2.200, är inte det dyrt? inte fick jag kvitto heller

nästa år gör jad det själv man får inte vara lat det kostar

Hälsningar

Sa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. lite dyra va det nog med tanke på att du inte fick kvitto. Räknar man materialkostnader så blir det ju några slantar. Glykol 100-200:- Oljefilter 150-200:-Impeller 400-500:- oljor och fett 200-500:- jag har säkert missat något. Men bara material blir ju ca 850-1400:- snabbt räknat å så lite tid på det. Men efter som du inte fått kvitto så kan man undra om han har bytt allt som man ska byta.

Gör det själv nästa gång, det är ju så lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ja det ska jag göra ,inpeller det är inte bytt så nog är det dyrt alltid

som sakt det kostar att vara lat , skulle jag fråga om hjälp så finns det folk i klubben som säkert ställer upp, nu har man blivigt en erfarenhet rikare och 2000 fattigare

Hälsningar

Sa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herreguuuuud gosse, det är inte av elakhet som jag säger du e galen.

Hade du bytt själv, som till min MD 21a så hade det kostat 400 spänn och då tog jag i.

 

Något att tänka på / Mvh / Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig fel att be om kostnadsförslag innan, efteråt har man inget bra förhandlingsläge...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja materialet är inte billigt, min motor ska ha 11 liter olja i motorn och 3 liter hypoidolja i drevet a 146 kr litern...

(Jag köper faktiskt orginalprylar. Besparingen av pirat är för liten jämfört med risken för repkostnader och förstörd semestertid vid ev motorproblem. Är det väder vill jag åka med min båt.)

 

Det är inte svårt att byta impeller, olja, oljefilter, bränslefilter eller glykol själv. Krävs ganska lite händighet. Möjligen lite akrobatik, svärande och oömma kläder om det är trångt.

 

Står i motormanualen hur man gör service. Ta med manualen med den exakta motorbeteckningen till butiken så får du hjälp att hitta rätt prylar.

 

Enda investeringen förutom vanliga verktyg är en vacuumsug för att få ur oljan. Funkar även på glykolen. Jag har typ 7849-4 på Hjertmans: länk.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...