Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Namkong

HUR GÖR JAG!!!!!

Rekommendera Poster

Tjena!

Har köpte en nyare Yamaha 40hk och vill spola igenom glykol. Hur gör jag med det????? Har en provkörningstank men vill ju inte fylla hela denna med glykolblandning. Har ni några tips på hur ni får in glykolet genom systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Åk och köp dig en spolmuff ( ca 50 kr ) koppla sedan en bit slang till muffen och andra änden i en hink med glykolblandning.

 

/Ola

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tänkte försöka göra det, men suger motorn tillräkligt i och med att det finns ju inget tryck. En motor som jag hade förut kunde man inte göra så på för jag var tvungen att ha tryck på om moton skulle suga upp vätskan för muffen sluter ju inte 100% tätt runt riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Enligt min erfarenhet suger inte motorn vatten via spolmuff. Måste vara tryck i slangen.

Lycka till.  Göran.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolmuffsmetoden fungerar garanterat inte på en HONDA 40hk! Har testat, finns ett antal hål förutom de som spolmuffen täcker, och där rinner allt ut. Antar att det är samma sak på din nya Yamaha! Spolmuffen fungerar bara med tryck på slangen, men även då forsar det vatten ur dom andra hålen nertill på riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i bruksanvisningen. Ska stå där hur man gör. Om inte, fråga stället där du köpte motorn.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej testa att sätta dit spolmuffen när motorn sitter i test karet med rent vatten sätt en slang från spolmuffen och i andra endan en tratt kör motorn i testkaret sammtidigt som du häller glykol i tratten när det kommer glykol blandat vatten vid utkastet så är det klart för mera glykol håll tratten högre ju högre desto mera tryck. funkade för mig på förra båten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller istället för att slabba själv.

 

Köp en dränkbar pump och anslut till spolmuffen och satt pumpen i ett kar som du har under motorn/drevet. Sedan kör du runt glykolblandningen genom att pumpen ger tillräckligt truck för att impellern ska orka suga till sig glykol. Då kan du sedan spara glykolblandningen till nästa år.

 

Att tänka på att man inte får hälla ut glykolblandning i vanliga avloppet.

Giftig och måste tas om hand på samma sätt som man gör med sin gamla motorolja.

 

Glykolen är dyr och räcker i många år. Möjligen får man spetsa den lite med ny glykol då den blir lite utspädd av det vatten som finns kvar efter renkörningen med rent vatten.

Blir det skräp i glykolblandningen så kan man sila soppan först.

 

Ett bra sätt som även sparar både miljö och plånboken.

 

(gör själv så)

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra ide! Den bör fungera, eftersom man då tar hand om allt spill som rinner ut genom hålen under kavitationsplattan! Och finessen är ju precis som Roland säger, att det hela är ett slutet system där man kan återanvända den miljöfarliga glykolen år efter år :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om spolning med glykol. Man gör väl inte det på båtverkstan?
Mvh
Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det gör man om du lämnar in motorn på en seriös vinterförvaring. Som det framgår ovan så är det inte helt enkelt att fixa det själv, så det är nog ett av det tyngre argumenten för att lämna in motorn för vinterförvaring, speciellt om man kör i som saltare farvattnen :-) Men Rolands tips var grymt bra, tyvärr slängde jag min gamla elektriska länspump på tippen i våras ;(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därav så mycket billigare båtar på västkusten14.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har min båt på bästkusten, salvatten, ja, slutet kylsystem för motor men ej drev och limpor.

 

Så här  gör jag med min inombordare.

 

Kör först igenom med vanligt kranvatten via slang till spolmuffen. Då kommer det ut ev. föroreningar. OBS man ska bara ha lite tryck på vattnet annars så kan impellern skadas. Med vatten på kör man motorn varm. Sedan gör man oljebyte med varm motor. Därefter kör man igång med glykol via teknik jag beskrivit tidigare. När man ser att man fått igenom glykolblandning genom systemet så hällar man i en slatt olja direkt i förgasaren (sakt först så en del hinner ut i cylindrarna) och stänger av motorn om den inte dog av oljan. Därefter dränerar man ev. (om det finns möjlighet) kvarvarande glykol.

Då minskar man den del av glykolen som finns kvar inne i systemet och som till våren skulle hamnat i sjön.

 

 

Glykolen har två effekter, frysskydd och rostskydd.

 

Seriösa (förhoppningsvis de flesta) servicefirmor gör så här. Där jag lämnade min båt förut debiterade 4 liter glykol varje år.

 

Gissa hur många båtar som de fyra litrarna passerade?

 

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kör man igenom glykolblandning även på insjömotorer eller är det bara för saltvatten ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag vet inte säkert om det är så. Jag har en utombordare: Mercury 90 Optimax från 2006. När jag frågade firman jag köpt den av sa det att motorn är självdrenerande (vid helt vertikalt läge), så att det därför inte kan finnas kvar vatten i motorn under vintern. Vad gäller rostskyddet som glykolen ger, så sa killen att det var overkill för att han hade aldrig varit med om att det rostat i kylkanalen och att det kommer rost innan på andra ställen i motorn. Kanske bara snack, jag är inte så kunnig, så jag vet inte.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,jag tog en 25 litersdunk å skärde av toppen på den,sen trädde jag över dunken runt riggen,fyllde i glykolblandningen,startade,ställ en hink där skvallerstrålen kommer,fyll på dunken vart efter d behövs....lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frys-skydd, ja om det det finns något som kan frysa men inte annars.

Det är rostskyddet jag är fundersam på. Finns ju en mängd andra maskiner som inte rostar utan glykolblandning och känner till en och annan mindre utombordare som inte glykol konserveras och de funkar bra i alla fall.

Är detta något som i första hand drabbar saltvatten invånarna?

Vet någon vad kylkanalen är gjord av för materiel??

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylkanalerna är nog i de flesta motorer bara hål i befintliga block, dvs lättmetall resp gjutjärn. Vägtjockleken är oftast liten för att komma så nära värmen, dvs cylindern, som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...