Namkong 0 Postad 13 Oktober , 2006 Tjena! Har köpte en nyare Yamaha 40hk och vill spola igenom glykol. Hur gör jag med det????? Har en provkörningstank men vill ju inte fylla hela denna med glykolblandning. Har ni några tips på hur ni får in glykolet genom systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollbrs 0 Postad 13 Oktober , 2006 Åk och köp dig en spolmuff ( ca 50 kr ) koppla sedan en bit slang till muffen och andra änden i en hink med glykolblandning. /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 13 Oktober , 2006 jag tänkte försöka göra det, men suger motorn tillräkligt i och med att det finns ju inget tryck. En motor som jag hade förut kunde man inte göra så på för jag var tvungen att ha tryck på om moton skulle suga upp vätskan för muffen sluter ju inte 100% tätt runt riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 13 Oktober , 2006 Hej. Enligt min erfarenhet suger inte motorn vatten via spolmuff. Måste vara tryck i slangen. Lycka till. Göran.S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 13 Oktober , 2006 Spolmuffsmetoden fungerar garanterat inte på en HONDA 40hk! Har testat, finns ett antal hål förutom de som spolmuffen täcker, och där rinner allt ut. Antar att det är samma sak på din nya Yamaha! Spolmuffen fungerar bara med tryck på slangen, men även då forsar det vatten ur dom andra hålen nertill på riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Oktober , 2006 Kolla i bruksanvisningen. Ska stå där hur man gör. Om inte, fråga stället där du köpte motorn. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swemax750 0 Postad 14 Oktober , 2006 Hej testa att sätta dit spolmuffen när motorn sitter i test karet med rent vatten sätt en slang från spolmuffen och i andra endan en tratt kör motorn i testkaret sammtidigt som du häller glykol i tratten när det kommer glykol blandat vatten vid utkastet så är det klart för mera glykol håll tratten högre ju högre desto mera tryck. funkade för mig på förra båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Oktober , 2006 Eller istället för att slabba själv. Köp en dränkbar pump och anslut till spolmuffen och satt pumpen i ett kar som du har under motorn/drevet. Sedan kör du runt glykolblandningen genom att pumpen ger tillräckligt truck för att impellern ska orka suga till sig glykol. Då kan du sedan spara glykolblandningen till nästa år. Att tänka på att man inte får hälla ut glykolblandning i vanliga avloppet. Giftig och måste tas om hand på samma sätt som man gör med sin gamla motorolja. Glykolen är dyr och räcker i många år. Möjligen får man spetsa den lite med ny glykol då den blir lite utspädd av det vatten som finns kvar efter renkörningen med rent vatten. Blir det skräp i glykolblandningen så kan man sila soppan först. Ett bra sätt som även sparar både miljö och plånboken. (gör själv så) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 14 Oktober , 2006 Bra ide! Den bör fungera, eftersom man då tar hand om allt spill som rinner ut genom hålen under kavitationsplattan! Och finessen är ju precis som Roland säger, att det hela är ett slutet system där man kan återanvända den miljöfarliga glykolen år efter år :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 14 Oktober , 2006 Jag har aldrig hört talas om spolning med glykol. Man gör väl inte det på båtverkstan?MvhPeaky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 14 Oktober , 2006 Jo det gör man om du lämnar in motorn på en seriös vinterförvaring. Som det framgår ovan så är det inte helt enkelt att fixa det själv, så det är nog ett av det tyngre argumenten för att lämna in motorn för vinterförvaring, speciellt om man kör i som saltare farvattnen :-) Men Rolands tips var grymt bra, tyvärr slängde jag min gamla elektriska länspump på tippen i våras ;( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 14 Oktober , 2006 Därav så mycket billigare båtar på västkusten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 15 Oktober , 2006 Har min båt på bästkusten, salvatten, ja, slutet kylsystem för motor men ej drev och limpor. Så här gör jag med min inombordare. Kör först igenom med vanligt kranvatten via slang till spolmuffen. Då kommer det ut ev. föroreningar. OBS man ska bara ha lite tryck på vattnet annars så kan impellern skadas. Med vatten på kör man motorn varm. Sedan gör man oljebyte med varm motor. Därefter kör man igång med glykol via teknik jag beskrivit tidigare. När man ser att man fått igenom glykolblandning genom systemet så hällar man i en slatt olja direkt i förgasaren (sakt först så en del hinner ut i cylindrarna) och stänger av motorn om den inte dog av oljan. Därefter dränerar man ev. (om det finns möjlighet) kvarvarande glykol. Då minskar man den del av glykolen som finns kvar inne i systemet och som till våren skulle hamnat i sjön. Glykolen har två effekter, frysskydd och rostskydd. Seriösa (förhoppningsvis de flesta) servicefirmor gör så här. Där jag lämnade min båt förut debiterade 4 liter glykol varje år. Gissa hur många båtar som de fyra litrarna passerade? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 15 Oktober , 2006 Kör man igenom glykolblandning även på insjömotorer eller är det bara för saltvatten ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 15 Oktober , 2006 Alla motorer behöver rost- och/eller frysskydd, eller hur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 15 Oktober , 2006 Nja, jag vet inte säkert om det är så. Jag har en utombordare: Mercury 90 Optimax från 2006. När jag frågade firman jag köpt den av sa det att motorn är självdrenerande (vid helt vertikalt läge), så att det därför inte kan finnas kvar vatten i motorn under vintern. Vad gäller rostskyddet som glykolen ger, så sa killen att det var overkill för att han hade aldrig varit med om att det rostat i kylkanalen och att det kommer rost innan på andra ställen i motorn. Kanske bara snack, jag är inte så kunnig, så jag vet inte. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 15 Oktober , 2006 hej,jag tog en 25 litersdunk å skärde av toppen på den,sen trädde jag över dunken runt riggen,fyllde i glykolblandningen,startade,ställ en hink där skvallerstrålen kommer,fyll på dunken vart efter d behövs....lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 15 Oktober , 2006 Frys-skydd, ja om det det finns något som kan frysa men inte annars. Det är rostskyddet jag är fundersam på. Finns ju en mängd andra maskiner som inte rostar utan glykolblandning och känner till en och annan mindre utombordare som inte glykol konserveras och de funkar bra i alla fall. Är detta något som i första hand drabbar saltvatten invånarna? Vet någon vad kylkanalen är gjord av för materiel?? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 15 Oktober , 2006 Kylkanalerna är nog i de flesta motorer bara hål i befintliga block, dvs lättmetall resp gjutjärn. Vägtjockleken är oftast liten för att komma så nära värmen, dvs cylindern, som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser