Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Rost

Bottenplugg

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en liten DC båt som jag har problem med att få upp bottenpluggen på. Behöver få loss den då det finns en hel del vatten som behöver tömmas inför vintern. Pluggen tror jag är av mässing eller liknande och skåran man skruvar upp den med är formad som en en-krona ungefär.

Hoppas ni kan hjälpa mig med några tips om hur jag ska få loss den för jag vet inte vad jag ska göra mer?

Det jag har försökt är att:

använt en en-kona = blev krokig men pluggen satt kvar

använda en STOR skurvmejsel = sitter som berg

Har även kontaktat en återförsäljare av reservdelar för att höra om det finns något verktyg för att få upp pluggen, men det fanns det inte. De tipsade mig att använda en stålbit vilket jag testade = stålbiten böjdes inte fast pluggen satt som berg ändå.

Har även fått tipset att borra upp pluggen vilket jag kan göra men hur får jag då bort pluggen då jag måste ersätta den med en ny??? Finns det nya pluggar att köpa? Jag vet inte...

Tack på förhand

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Prova med att sätta i en mejsel el dyl. lite snett i spåret och slå runt den tills den lossar.

Är det denna typen http://www.nordenab.se/images/catalog/dyvika.jpg_t.jpg som bilden visar så har du ju tre skruvar att lossa hela dyvikan med om du ej får upp den i mitten. Ta då bort den helt och sätt dit en ny med fyrkantsbult som är konisk.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, pluggen ser ungefär enligt bilden. Min är lite större men den har de 3 skruvarna så jag testar det om ditt första tips inte fungerar.

TACK för hjälpen!!!1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ta ett stämjärn gör så den är lika tjocksom skåran   sen tar du en skiffnyckelå vrir om den brukar komma då   mvh mommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för att förstöra ett stämjärn måste det vara bättre att ta en skruvmejsel som passar, eller en stålbit, men skiftnyckel tätt intill pluggen är ett bra tips. Ett annat är att värma pluggen och låta svalna. Tex en grov bult glödgas på gasolköket och pressas imot pluggen så länge den verkar het.smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns slagskruvmejslar som brukar fungera, men har du ingen riktigt stor skruvmejsen brukar det gå bra med en spik och skiftnyckel. Då menar jag inte en träspik :) utan en bergskil.

/Pebben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla tips.

Problemet jag har är att man inte får någon kraft innåt vilket gör att redskapet man skruvar med glider ur spåret. Här kan stämjärns och kilvarianten fungera då en person kan stå och trycka in redskapet i skåran medans en annan skruvar.

Hur var det med uppvärmningen? Expanderar mässingen eller krymper den vid värme eller är det nån annan orskak till att man gör detta?

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All metall sväller vid värme!

I detta fall ger det en rörelse i fogen som får ev oxid att falla sönder. Dessutom kan  inte pluggen utvidgas i hålet, varför den komprimeras lite. När den svalnar blir den (ännu) lite mindre än innan. (Funkar att krympa metall genom att bara värma och låta svalna, fråga en bilplåtslagare tex)

Allt tillsamans gör att det släpper. Kolla tråden om mantågsstöttor också!

Självklart vore det effektivare att värma ytterringen med en gaslåga direkt, men det skulle nog inte plasten tycka om. Därför får man gå lite omvägar ibland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem!

Tog ett gammalt stämmjärn och hammare och knackade upp skruven!

Köpte en ny plugg (med fyrkant) på Sea, la en o-ring på skruven!

Så nu är det lätt att lossa på den med en skiftnyckel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är en o-ring? Jag kan tänka mig att det är en gummitätning (som en bricka) men man vet ju inte. Namnen är ju ofta inte beskrivande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer bra, en gummi ring som använd som tätning

Mvh Gren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all hjälp.

Jag skruvade loss hela enheten (de 3 skruvarna). Det kom ut en hel del vatten å skit. Nu får vi se om jag försöker få loss själva pluggen eller om jag helt enkelt köper en ny som man lätt kan lossa på vid senare tillfällen.

Än en gång, tack!

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...