Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Verne

Hjälp med båtköp, b20

Rekommendera Poster

Funderar på ett höstköp av en Draco 1700. Priset verkar kunna vara det rätta med tanke på att motorn ej startar. Min fråga är därför; hur svårt är det attt byta motor i dessa båtar? Nu sitter en b20 på och dessa verkar kunna gå att få tag på till en vettig peng? Läste tidigare på forumet att någon rekomenderade ett 280 drev framför 100-drev, vad är skillnaden? Passar både 280 och 1oo på alla b2o motorer? Någon som har någon gissning på vad det skulle kunna kosta att byta både drev och motor (beg) om detta mot förmodan skulle behövas?

Undrar också om någon har erfarenhet av att åka wakeboard bakom Draco 1700? Det är främst detta jag har tänkt använda den till och hoppas därför att den ska göra en hyfsat stor våg.

Många frågor men det har man om man är novis på området!

Tacksam för lite hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

B20 är trevliga motorer, MEN du bör nog kunna tänka dig att mecka en del själv för att det inte ska dra iväg i pengar.

100 drevet räcker för B20, men det börjar bli rejält krångligt att få tag på delar. Pajar det får man försöka hitta ett annat. 250-270-280 drevet är starkare och lättare att få tag på delar till (främst 280). För att drevet ska passa mot motorn måste det vara rätt sköld (som man bultar motorn i mot drevet).

Dracon ger nog en rätt OK våg, men den är riktigt seeeg att få upp i planing. Kräver en riktigt frisk B20. För en van åkare är det nog inga problem, men som sagt: Frisk motor fodras.

Jag har en helt ny B20 från försvaret med nya marindelar som jag ska avyttra...

Lycka till

P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle en B20 från försvaret betinga för ungefärligt pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är en lycklig ägare till en draco 1700. Mestadels används den till vattensport och funkar utomordentilgt till det. Min draco är snabbt uppe i planing, att den är lånsam upp i planing kan ju bero på proppellern. Ligger man i en 20-25 knop ger detta en bra våg tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju lite lovande. Vad har du för motor/drev på den? Hur är bränsleförbrukningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är även jag lycklig ägare av en Draco 1700!

Inga som helst problem att dra upp wakeboard bakom, har t.o.m. åkt 2st bakom min.

Visst, du kan inte ha hela båten full med folk men 2-3st är inga problem, planar direkt.

Har en B20 med 100-drev.

Har läst att förbrukningen ska vara ca:10liter/timme.

Have fun!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...