Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
divator

Mystiskt hål?

Rekommendera Poster

Jag har en nyss inköpt plastsnipa myra 20 som togs upp med kran igår. När hon hängde i luften såg vi att det rann vatten ur ett icke gängat hål strax över kölen,ganska långt förut på babordssidan. Det fortsatte sedan att rinna ca 20 min! Det är inte kylvattenintaget för det sitter längre akterut på styrbordssidan. Kan det suttit en plugg i som kranbandet tvingade loss vid upptagningen, så båten tog in lite vatten innan hon lyftes upp? Finns det några Myra ägare som kan kolla efter detta hål och om det är pluggat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en fråga som tidigare ägare skulle kunna svara på kanske. Det skulle ju kunna vara så att det är så att man fyller båten med vatten som balast...jag har ingen aning men det är ju inte omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en möjlighet som jag inte har tänkt på. Jag tycker det vore konstigt om lyftbandet från upptagningskranen skulle fått en ev plugg att lossna. Borde inte en plugg varit gängad i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det tycker jag. Det bör väl se ut som en vanlig dyvika och oftast i mässing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att du har ett dubbelskrov prexsis som efterföljaren Möring har. (inte dubbelt hela vägen, utan en bit upp).

Kolla om du har ett sådant.

Stoppa in något och mät djupet, så vet du hur djup fickan är och sedan kan du ta någon form av tråd (lättböjlig) och kolla hur lång fickan kan vara i höjd och bredd (så gott det går).

Har du någon form av dubbelskrov, så bör du öppna på den lägsta punkten så att du får ur allt vatten och fukt.

 

Lycka till / Orven.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det klarnat. Min Myra har en stor tank i fören just för vattenbarlast. Vi stoppade trädgårdsslangen i hålet vid kölen och fyllde med vatten samtidigt som vi tittade efter vatten inne i båten. Vi lyfte på durken i ruffen och där såg vi tydligt den stora täta tanken med en  luftningsskruv på toppen. (en 4-5 mm skruv med gummitätning) När vi lossade skruven så pyste det ordentligt pga all luft som ville ut när vattnet fyllde tanken. Skönt att få klarhet i saker och ting :) Det skulle vara intressant att höra om tanken finns i andra Myra-snipor. Min är byggd 1968.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...