KillerBoo 58 Postad 11 Oktober , 2006 Nu ligger äntligen badkaret i sjön. 3:e försöket gillt, efter noll kylning via allt kylvatten från motorn in i båten till kylvatten i oljan av vilket allt är ordnat fullt tillfredsställande. Tack till er här, samt Kenneth på Båtservice i Karlstad för telefonhjälp. Nog om det, en sak återstår som jag inte blir klok på. Vid körning på motorvarv ung 1800 rpm och däröver så ligger tempmätaren på normal/strax under normal, men om jag drar ner o ligger på tomgång el strax över så stiger tempen till strax u rött. Drar jag på så sjunker tempen igen. Tempmätaren går m.a.o. upp när motorvarvet minskar, o tvärtom. Toppen är inte varmare än att man kan lägga handen på den, detsamma gäller för limpa, knä, rör o slangar. Däremot blir själva motorblocket ganska varmt. Inte a´ la stekpanna, men varmt nog för att jag inte skulle vilja sätta skinkan emot Har tagit ur termostaten, men ingen skillnad märktes. Impellern är ny liksom axeln t densamma samt p-boxarna i pumphuset. Var kan jag tänkas hitta felet?? Kan en defekt temp.givare ge upphov t det här? Kan det vara så att nån kanal är igensatt i motorn? Hur rensar man isf det utan att plocka ur hela motorn?? Tackssam f hjälp, trollingsäsongen är ju snart i full gång!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 12 Oktober , 2006 Låna en IR-termometer el liknande och kolla verkliga temperaturen på motorn, kanske bara är felvisning. Så länge det ligger stadigt under rött är det väl ingen fara heller. Givaren sitter på termostathuset, eller hur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Oktober , 2006 Var kan man tro att man kan låna IR-termometer? Inget som en vanlig bilmek har antar jag? Nej, givaren sitter i bakkant på motorn o termostathuset i framkant.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 12 Oktober , 2006 CO och Biltema har termometer för några hundringar, bara sikta och trycka så får man grepp på strömningar tex. Örontermometer är samma, men kanske annan kalibrering/arbetsområde?! Prova! Används annars av de som jobbar AC och/eller tunga bromsar!!! (Kolla sneddragning/anpassning, lika trumtemp = lika broms....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 12 Oktober , 2006 Hej Har du 100-drev eller 80-drev med stöveln är problemet rätt vanligt. Det bubblar gärna in lite avgaser när man kör sakta/ligger stilla, särskilt om mellanväggen är lite defekt. Kolla det. En annan orsak kan vara silen vid vattenintaget (rostvarning), eventuellt filter på inkommande vatten eller någon knix på en slang. Många gånger räcker fart genom vattnet och motorvarv då för kylning, men det pallar inte riktigt när motorn går långsamt och båten ligger still. Testa forcerad tomgång - sjunker inte temperaturen då så kolla mellanväggen/intaget på 100-drevet. Blir det inte smällhett kan man ju alltid låta det vara också och hålla ett öga på saken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Oktober , 2006 Tack f tipsen. Per, det låter logiskt, ska kolla det där. Sitter det alltså en sil i själva stöveln, eller? Mellanväggen du pratade om, sitter den också i stöveln, eller vad? Ska jag alltså ta isär vattenintaget eller kollar man det på annat sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oliven 0 Postad 13 Oktober , 2006 Hur är det med slangarna? Du har väl inte för mjuka slangar till kylningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 13 Oktober , 2006 Hej...tycker inte du ska oroa dig för tempen som de e just nu...de fenomenet får man på dom flesta b18/b20 eftersom tempgivaren e fel placerad från fabrik. Hade samma på våran gamla båt å den funkar ännu...samt har samma fenomen i min pv me b20 motor. KOmmer inte riktigt hur de va men fick de där me tempgivar placeringen å vatten cirkulationen förklarad för mig av en kille på volvo som sa att de e bara å åka så längen den inte går på rött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Oktober , 2006 Tack, då kör jag på. Har spolat ur systemet m högtryck, o kollat silar o slangar mm så jag är åtm säker på att det inte är helstopp nånstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dasboot 0 Postad 14 Oktober , 2006 toppen har spruckit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 Oktober , 2006 Men om toppen spruckit, skulle inte vattnet ta vägen antingen in i båten, eller in i in t motoroljan? Och synas på komp.test? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farbror 0 Postad 18 Oktober , 2006 Hej. Har du kollat filtret/silen som sitter vid oljekylaren du når den genom att skruva ut vingmuttern vid sidan av oljefiltret. Har varit med om att detta hade beckat igen,såg rent ut men när jag plockade ner den (på vintern) så såg jag att 60% av kanalerna var täta. Lycka till mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Oktober , 2006 Ska kolla silen. Visste inte ens att det fanns Hur menade du när du skrev att det såg rent ut, men 60% var igensatt? Kanalerna i själva oljekylaren, eller i sil/filter? Om jag gör ren detsamma, kan man då utesluta (om det nu inte hjälper) oljekyl/filter, eller kan det ligga i själva kylaren isf? Hmmm, konstig meningsuppbyggnad, men hoppas du förstår vad jag menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser