Bayliner1954 0 Postad 11 Oktober , 2006 Hej! Har en Mercruiser 3.0 LX, där tydligen ljudvarning för oljetryck, vattentemperatur och drevolja ska vara standard. Så verkar det inte vara på min, behållaren till drevolja har flottör och sladdar men resten kan jag inte hitta, inte ens summern. Givaren för visning i instrumentpanelen hittar jag, både för oljetryck och vattentemp. Är det någon som vet var summer och vakter för vattentemperatur resp. oljetryck sitter monterade? Båten är en Bayliner 1954, 1996 års modell. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 12 Oktober , 2006 Ja, i väntan på svar så resonerar jag lite... Det är ju ett uttag bredvid givaren för vattentemperaturen, kan det vara det som ska användas. Ser inte ut som det nånsin suttit något där. Men oljetrycket, det kan jag inte hitta något uttag för!? Letandet fortsätter! /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 12 Oktober , 2006 Hej! Har en kompis som har en 1952:a -96 med samma motor. Har hjälpt honom med service ett flertal gånger och mig veterligen så finns det inget alarm/varningssummer installerat på den båten. Har själv denna summer originalmonterad i min båt och man kan då testa funktionen genom att man vrider på tändningen och låter den stå i ca: 15-20 sek, efter det skall summern ljuda om allt är ok. Troligen är det ej standard på de mindre modellerna men kan fås som tillbehör, därav dragna kablar. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 16 Oktober , 2006 Ok, så kanske det är. Jag har läst i servicemanualen att alla 3.0 LX modeller har ljudvarning som standard, kanske har jag en l motor då?! Jaja, hursomhelst har ni koll på var vakterna ska sitta och var man får tag i dem? Tack och ha det skönt i kylan! /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 17 Oktober , 2006 har ochså denna summer funktion på min 2855 men den börjar att ljuda dirrekt då jag vrider på tändningen ock ljudar tills motorn startat, konstigt ska det va så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 Oktober , 2006 3,0 l har INTE summer som standard, däremot e alla kablar dragna för detta, dock har dom större motorerna summer som standard, vet ej från vilket år men dock. Summern SKA ljuda när du vrider på tänningen, sedan ska den tystna när motorn har startat, helt korrekt . Ska du koppla på summern så finnes det färdiga sladdar på kabelhärvan, med stor sanolikhet under instrumentpanelen, vet ej färgerna på kablarna, men köper du ny summer får du nog färkoderna med i packetet. Tjing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 18 Oktober , 2006 Var och kollade en sväng igår och mycket riktigt är kablarna fördragna till tempvakt och drevoljan, men inget till oljetrycket. Hittar heller inget uttag för oljevakt, kanske går det inte att ha på denna?! Jaja, det blir till att beställa tempvakt och summer, har någon nån bra sida där sådant finns? Tack än en gång för alla svar! /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser