frhar 0 Postad 11 Oktober , 2006 Är det någon som har ett bra tips på hur man får loss hårt sittande mantågsstöttor? Vi har försökt med lite av varje men de sitter som berget... Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 11 Oktober , 2006 Är det stöttan eller dess fäste du vill demontera? Har det suttit i 20 år så är det förmodligen endast värme som hjälper. Det är gasolbrännare som gäller och uppvärming av foten till 200-300 grader. Inget du kan göra på båten alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 11 Oktober , 2006 Har Du använt sökfunktionen i detta forum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frhar 0 Postad 11 Oktober , 2006 Det är stöttan jag vill ta bort för att kunna sätta i fötter till en täckställning. Ditt förslag innebär följaktligen att vi måste först ta bort stötta med fot för att sedan värma. Känns lite omständligt... Du har inget tips om hur vi kan göra det utan att ta bort fötterna till stöttan från båten. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 11 Oktober , 2006 Ser ju inte hur det ser ut, men prova 5-56 om det ev. är lite rostigt mettalerna imellan. Eller så får du ha täckställningen så högt upp så att pressenningen/canvasen löper fritt från stöttorna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 11 Oktober , 2006 Jag kan ju säga hur det var för mig. Mantåget åker bort varje år, så det är inget problem. Däremot skulle jag ta bort pulpiten framför rattstyrningen, det hade suttit på sin plats i 25 år. Det är ett rf rör som sitter i aluminiumfästen som i sin tur är bultade genom sittbrunnsdurken. Allt gick att få loss från båten, men pulpiten gick inte att lossa från aluminiumfästena. Jag försökte ALLT! 5-56 och liknande Coca Cola ( jag ställde rören i varsin colaburk i över en vecka) Till slut gav jag upp och var på väg att såga av rören och leta efter nya fästen. Men innan det ville jag testa värme. Jag satte skidvallningsmunstycket i en av gasolflaskorna och drog igång. Jag värmde aluminiumfoten tills den bokstavligt talat blev grå. Då sa det plötsligt KNAK och alltid lossnade av sig självt. Aluminiumfötterna blev som nya efter lite polering och allt gick att återanvända. Vilken temperatur detta var är svårt att säga, men tänk dig en minuts uppvärmning framför en gasollåga, så hög värme krävdes. Gör man det på båten så lär både plast och trä förstöras, alt börja brinna. Alu-oxid är det värsta klistret som finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frhar 0 Postad 11 Oktober , 2006 Jag har provat med 5-56 och liknande men det har inte hjälpt. Värme verkar vara enda alternativet men då måste jag plocka bort alla fästen från båten och det vet jag inte om jag har lust till. Jag får ta en liten funderare om hur jag ska gå vidare. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
m95jojo 1 Postad 11 Oktober , 2006 Ställdes inför exakt samma problem i helgen då jag byggde ny däcksställning ståendes på däck. Ställningen förutsätter att stöttorna är väck. Prövade med 5-56, mkt våld och hot, men inget bet. Jag skruvade loss samtliga 6 aluminiumfötterna för vidare bearbetning i vinter! Noterade att man efter demontering troligen kan slå loss stöttorna underifrån eftersom det är hål rakt igenom foten. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Oktober , 2006 Vi fick höja ställningen och inkludera stöttorna. Dom får sitta tills dom ramlar av. Har gett upp att kunna skruva bort aluminiumfoten och att vrida loss röret ur foten är helt omöjligt. Ju längre tiden går desto hårdare sitter stöttorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 12 Oktober , 2006 Ett effektivt sätt att bli av med mantågsstöttorna är att börja kappsegla. Om man placerar sig läpligt på startlinjen vid rätt tidpunkt kommer någon av dem garanterat att lossna. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jaramaz 0 Postad 15 Oktober , 2006 Det där med värme är ett bra tips. På en tidigare båt hade jag motsvarande problem, som jag fick bukt med genom att, med mantågsfoten monterad, värma försiktigt och länge med en varmluftspistol. Till slut gav det med sig. Men det gäller att verkligen vara försiktig, det är inte så kul med gulnad / brunad plast! Aldrig fel att trycka dit lite olja. Rikligt med olja. Visst kan man försöka med att samtidigt kyla mantågsstöttan (antar att den sticks in i foten), det går ju att prefabricera isbitar med lämplig radie så att man kan hålla / binda dem runt mantågsstöttan. - detta är exostiskt och gör nog inte så mycket nytta, det är alu som har bra värmeutvidgningskoeff. Man kan ju försöka vrida på mantågsstöttan när man tror att det går. Inte för mycket kraft! En skurvmejsel genom det undre hålet, är kanske lagom. (det gjorde jag). Lycka till - och berätta hur det går. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frhar 0 Postad 16 Oktober , 2006 Tack för alla tips. Nu hjar vi satt upp ställningen med hjälp av andra stöttor. Får se om jag orkar ge mig på mantågsstöttorna i år eller väntar tills nästa år (jag vet att det inte lär bli lättare nästa år...) Det finns en del andra projekt att ge sig på under vintern. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lkalle 0 Postad 26 Oktober , 2006 *skratt* Detta lilla trista problem löste jag med varmluftpistol förra veckan men dock måste tvåstöttor bytas till nästa säsong Pga. för mycket rörtång och ilska..Säger bara värme...Vill ha sommaren tillbaka.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Josefina 0 Postad 27 September , 2007 Ta loss från båten är ett måste. Värm med gasolbrönnare på aluminiumen (mycket).. Se till att du inte bankar på aluminiumen när den är varm, du kommer deformera mantågsfoten, slå hellre med en hammare på en skruvmejsel eller liknande i ett av mantågshålen och försök på det viser dra ur stöttan ur foten, och se till att själva mantågsfoten har så stor anläggningsyta som möjligt. Se även till att du har solidt underlag. Golv fungerade väldigt dåligt. Gamla blyklumbar under arbetsbänkens fötter på asfalt fungerade toppenbra.. Lite obekväm slagställning. Men resultatet blev odeformerade mantågsfötter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 3 Oktober , 2007 Gott folk, för att unvika problem av den typ ni beskriver ovan kan jag rekomendera att varje säsong ta loss mantågsstöttorna, göra rent dem, ev. slipa bort korrosion, samt polera med lämpligt medel. Själv har jag använt lacknafta och autsol. Fungerar utmärkt. /hoek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 3 Oktober , 2007 Jag har liknande problem emellanåt, med stöttefötter av aluminium och stöttor av rostfritt. I foten sitter dessutom en bussning av plast för att hindra galvanisk korrosion. Men i spalten mellan foten och bussningen oxiderar foten och komprimerar bussningen omkring stöttan. För att få isär det hela sticker jag ett så kraftigt härdat rundjärn som möjligt i undre mantågshålet på stöttan och vrider samtidigt som jag lyfter, i västa fall via att någon hjälpare odnar en hävstång av plankbitar som lyfter under rundstången samtidigt. (Man har dan innan sprayat med 5-56 eller liknande). Hittils har det lyckats var gång. Men för att minska risken att det återupprepas har jag skaffat en billig träborrsats (de som är platta) från Biltema, och borret med lagom diameter slipar jag bort hela spetsen på så den når till botten av bussningen. Sen borrar jag bort lite så det blir glappt tills foten skall träs i nästa gång. (Brukar få borra med 3-4 års mellanrum.) Har du inte fötter med bussning är det värre, då lär du få köra demontering och värme. Men borra ur och sätt i bussning av plast efteråt... det kan finnas krympplast som passar utanpå stöttan. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kebenhart 0 Postad 16 Oktober , 2007 Prova med ättika - det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser