Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
vega1108

Vad ska jag göra med rullgenuan?

Rekommendera Poster

Nu är det snart dags att lyfta båten för första gången... Till det hör avmastningen. Vad skall jag göra med rullgenuan? Skall den ligga kvar när jag tar bort masten, eller ska den tas bort?

Hur förvarar man seglena? Varmt o tort? Öppet eller i en säck?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tar naturligtvis ner genuan och viker den. Kan du förvara den öppet och luftigt i ett torrt utrymme så är det bäst.

Kvar för du rullsystem och förstagsprofilen.

Vårt rullsysem sitter under däck och måste plockas isär innan vi kan masta av men vi behåller alltid förstagsprofilen på.

Vid avmastning underlättar det om det är en person som håller ordning på förstagsprofilen så att den inte bryts eller slår emot båten med skador som följd.

Det här är mina erfarenheter men det finns säkert någon spm tycker anorlunda.

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker precis som föregående talare, tänk bara på att få seglet ordentligt tort innan du viker det (om du inte kan hänga upp det på vinden)

Ett tips för att underlätta förvaringen av förstagsprofilen om man inte har masthead rigg är att lossa övre infästningen och i stället fästa den i akterstagsinfästningen.

På så vis kan den enkelt surras till masten utan risk för brott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att Aluminiumprofilen till rullgenuan förvaras så att inte vatten blir stående i den. Höj upp på mitten så att det blir fall åt bägge håll.

Det är annars stor risk att profilen fryser sönder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...