Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Nozer

En otäck upplevelse...

Rekommendera Poster


Var ute med båten igår på vad jag antar var en av årets sista vändor, kanske rent av just den sista pga väder & årstid.


Var på väg hemmåt till bryggan igen och kommer i farleden ifatt en större fraktbåt.

Är dock fortfarande säkerligen 1km till fraktbåten.

Höll mig på behörigt avstånd pga respekt (ca 1km eller ngt sånt)för det svall en sån båt drar upp. 
 
Gick bra och allt var stadigt och fint så länge man höll sig bakom fraktbåten. Det roliga var när jag var tvungen att byta kurs och svänga vänster för att åka på en annan sida av en ö, och därmed korsa fraktbåtens svall.
 
Har aldrig tidigare träffat på stora båtar ute...
O det kan jag säga, att aldrig mer att jag försöker mig på samma sak. Utan nästa gång stannar jag båten o väntar en kvart eller ngt...
För FYFAN vad läbbigt det var när ja kom över hans svall i sidled.

Trodde för ett par sekunder att båten skulle välta. Det otäcka var att svallet efter fraktbåten såg inte så jävligt ut, men jag kan lova att skenet kan bedra rätt hårt!

 

Vattnet slog in över fören o båten ställde sig mer eller mindre rakt upp med fören i vädret, för att i nästa sekund ställa sig med aktern rakt upp.
 
Nu anser jag ändå mig ha försökt sköta det ansvarsfullt genom att ligga som sakt säkerligen 1km bakom. Men nu vet man till nästa gång att det inte räcker.
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.... den ser ju inte så stor ut men det skall nog mycket till innan den tippar över....

Det är inte så att du är lite harig?8.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

En gyllene regel är att alltid försöka ta vågor eller svall rakt mot fören.Då klarar båten hur stora vågor som hellst.

Hälsn.  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Med den lille båten kunde du väl bara åkt jämnsides med vågorna och bara försigtigt gasat dig över dem som när du åker över svallet med vattenskidor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ \Vänernvågor\ ! Innan jag hamnade på Vänern höll jag till i Östersjön i ett antal år ... men här på Vänern har man fått lära sig att respektera sjön! Så grymt korta OCH höga vågor, som DESSUTOM ofta kommer från flera riktningar samtidigt, har jag aldrig upplevt på Östersjön. Nu har jag vant mig ... men det var några \intressanta\ händelser innan man förstod hur det fungerade på innanhavet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska ju alltid försöka ta svallet rakt framifrån. Släppa på gasen precis innan svallet för att sedan gasa på när man är mitt på. På så sätt blir det som att man åker på bakhjulet. Det får man lära sig om man tar Högfartsbåts utbildningen. Funkar vid alla storlekar på båtar så länge man har lite motor. Men ta som regel att alltid försöka ta vågen/svallet rakt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...