ecvator 0 Postad 10 Oktober , 2006 Skepp och hojj seglarvänner! Jag har en liten fråga angående hur man får en större våg till sin båt? Jag har en ryds 440gt med en evinrude 50 hk. Kan man byta propeller för att få en större våg att hoppa på med wakeboarden!? Eller har ni tips eller erfarenhet, hör då gärna av dej å skriv i fliken! Ha det bra Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 11 Oktober , 2006 Lasta båten tungt i aktern. En variant är att ha vattentankar i aktern (finns även att köpa speciella just för ändamålet) som du fyller med en vattenpump. Kanske en eller två ordentliga länspumpar som får pumpa vatten antingen in i tankarna eller ut ur tankarna när du inte vill åka runt med 500 kg vatten i båten. Det finns även (avsedda för Malibu vattenskid-/wakeboardbåtar) en trimfena som man fäller ner i aktern när det ska åkas wakeboard, som funkar som ett omvänt trimplan. Den gräver ner aktern i vattnet. Då slipper man lasta båten tung. Du kanske kan konstruera en egen typ av sådan vinge!? /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ecvator 0 Postad 11 Oktober , 2006 tjenare marcus! Vad du menar är en phatsack?? Grejen är den att båten e ju inte den snabbaste så 500 kg plus en gubbe på 100 kg blir nog att den aldrig kommer att plana! tror inte att denna båt är den ultimala för wakeboard åkning. Är det bättre med en innombordare? // Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 11 Oktober , 2006 50 hk är på tok för lite!, köp en större motor( 90 hk och uppåt) och ha en lågstigning på propellern så funkar det nog att lasta iaf 50-60 kg // alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 12 Oktober , 2006 Eller innombordare med rak axel om ekonomin tillåter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 12 Oktober , 2006 om man ska ha rak axel så snackar man ju vattenskidbåtar för ca 80 000 och uppåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 13 Oktober , 2006 Ja, det var phatsack jag menade. Men tänkte att du kanske skulle tillverka en själv! Men har du för liten motor som inte orkar om du pressar ner båten mer i vattnet så förstår jag inte hur vågen ska kunna bli större. Det är ju båten som gör svall, inte motorn/propellern. Att bygga en vinge ner i vattnet blir nog inte heller nå bra då, eftersom båten då beter sig som om den vore tyngre än den är. (trycks ner och pressar undan mer vatten) Men det kan väl vara värt att prova! Du behöver ju inte göra mer än 16-19 knop. Och upp ur vattnet kommer man alltid förr eller senare! /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 14 Oktober , 2006 an gående hemma byggda fat sacks så har jag åkt efter en lite selco med en 50 hk snurra, vi slängde bara i en 20 l plast dunk med vatten i aktern och hadde en relativt låg stigning på propellern så funkade det facktiskt helt okej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 14 Oktober , 2006 så lät det inte när du åke. då gnällde du över allt möjligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 15 Oktober , 2006 funkade ju skapligt med den gamla propellern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Oktober , 2006 sätt kärringen i aktern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser