marqs1979 1 Postad 5 Juni , 2012 motorn är kyld från havsvatten. Ringde david så fort jag upptäckt felet. Tyvärr var de toppar han har i dåligt skick de också, dessutom dömde han ut alla encylindriga yanmar. De har alla problem med toppen enligt honom. Och att om jag får tag på en topp så är den dålig inom 2 år enligt honom. Lidingömarin skall ha 9 tusen för en topp. Urk !!!!! Är ifärd met att prova svetsa toppen och det verkar faktiskt kunna gå, Skall åka och låna mira fräsar nu. Ventilerna har jag redan slipat. Tack och lov att man har tillgång till verkstadsmaskiner. Hoppas hoppas hoppas att detta går !!!! Annars är risken stor att det kommer ut en Yanmar 1GM med nyrenoverat backslag (i vinter) Och en 1 år gammal gennerator, och ett risigt topplock på blocket om jag inte får tag på en topp i rimligt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 6 Juni , 2012 Googlade och hittade bla nedan; Lite mindre pengar, men mycket ändå... kan säkert löna sig att leta runt lite på webshoppar utomlands... http://www.marine-power.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=477 728170-11700 1GM complete cylinder head assembly [728170-11700] £569.80 Man blir ju lite nyfiken på att åka ned och lossa toppen för att se hur det står till med min... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 6 Juni , 2012 Ysm toppen är ju ännu dyrare, måste kolla där jag också ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 8 Juni , 2012 Har lagt MÅNGA timmar på toppen, slipa svetsa slipa svetsa slipa svetsa osv och inbillar mig att den borde fungera nu. Skall provtrycka den till veckan och det tar nog många timmar det också med tanke på alla hål som måste tillverkas pluggar till. Och packning är beställd från UK via ebay. 360 kr med frakt. Hoppas detta slutar väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 8 Juni , 2012 Lyfte min topp idag, tog väl ca 2h att få loss den i lugnt tempo. Gojs i avgasporten som byggt på ett par mm. Gojs och sot i toppen och på kolven. Såg ganska sliten ut i toppen, hackig antingen av knackningar eller av korrosion? Såg nog ut som ytan på den toppen som marsq bifogade bild på, eller är det gojslagret som är ojämnt. men inga sprickor eller sönderrostat vad jag kunde se, och som jag sagt förut, ingen olja i kylvattnet (martec sötvattenkyl) och inget kylvatten i oljan. Så änsålänge har jag goda förhoppningar att toppen ska gå och fixa utan alltför stor insats och kostnad. Frågan är om man ska lämna bort detta jobb och isåfall vem i stockholmsområdet som kan göra det billigt och bra? Ska iallafall börja med att rengöra toppen, men hann inte längre idag... Hur kan det bli så gojsigt, är det att man kört för korta etapper med motorn så den sotar igen? Sen undrar jag, ser ut som toppackningen inte har öppingar för alla kylhål utan vissa är täckta av packningen, så verkar även min nya packning vara, medan bilden på 1GM10 packningen så har den flera hål upptagna. Används inte alla kylkanaler? Senast ändrad av shipman28 | 08 juni 2012 | 23:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 8 Juni , 2012 Jag reagerade också på att det var få hål i packningen. Varför ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 10 Juni , 2012 Jag har provtryckt ! Den läker som ett såll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 10 Juni , 2012 Jag försökte hårdlåda min topp 2 gånger utan framgång, hörde att det går men man måste va proffs på det. I mitt fall gällde det vp md3 men det är ungefär samma sak. Det blev en ny begagnad top. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 10 Juni , 2012 Personen som svetsat är relativt proffsig ! Kanske inte någon rostigtgjutjärns profs men det finns inte många sånna Tyvärr . Vi får väl försöka igen men hoppas någon begagnad topp i hyfsat skick skall dyka upp. Jag annonserar här på maringuiden och på blocket. Håller även koll på E-bay mm Min båt är knapt värd det en ny topp kostar att köpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 18 Juni , 2012 Har köpt en beagnad topp från Batmats.nu (2500 frakt) Den dök upp idag och ser mycket fin ut. Dessutom dök packningen upp i brevlådan idag! vikken timing Ska snygga upp ventilsätena ikväll och troligen montera på motorn i morgon, ska bli spännande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 18 Juni , 2012 Det låter bra du! Lagom till midsommar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 19 Juni , 2012 Lättstartad ! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 19 Juni , 2012 Grattis! Jag har inte hunnit kolla på min topp än, förhoppingsvis hinner jag (och får jag hjälp) denna helg. Jag hoppas verkligen det är en inslipning av avgasventilen och sen att allt ska funka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 20 Juni , 2012 Toppen !! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 15 Augusti , 2012 Jaha, inget seglat denna sommar... Men nu är toppen tillfixad av en som kan motorer och hade grejjor för att renovera ventilerna. Avgasventilsätet var nog stora boven, men tror även topppackningen läckt. Jag tror det nån gång kommit in vatten, eller att det gjort det stadigvarande men väldigt lite... Nåja, nu ska toppen vara plan och ventilerna täta. Nästa fråga jag har är 1) ska man ha något packnigsmedel, står så i min verkstadshandbok 2) hur såg hålen ut i toppapckningen för dig, jag tycker det är konstigt med bara 2st hål för kylvatten, men så ska det kanske vara? I topp och block finns ju fler hål som verkar matcha... 1gm10 verkar ha fler hål... men denna ser ut att vara original yanmar och verkar också ha bara 2st hål??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 15 Augusti , 2012 Tjena! jag reagerade också på att det saknades hål i min nya packning men packningen som satt på när jag lyfte toppen var likadan så jag smällde bara dit den. Motorn går fortfarande som en klocka Tänker efterdra toppen när jag plockat upp båten ur vattnet, det skall göras e´ fter 50 timmar enligt instruktionsboken. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 10 Oktober , 2012 Nu är goda råd dyra... Jag har upptagning på lördag morgon och tänkte få ihop min motor... När jag läst i manualen så ska packningen vara märkt TOP men det är inte min. Jag hittade denna bild, som jag tycker inte stämmer med hur packningen kan sitta... Sätter jag packningen så det stämmer med insug/flywheel samt gear (där jag antar att gear är remskive/diselpumpssidan) i bilden ovan blir det bakvänt. Sätter jag den så top blir rätt (men gear hamnar bakåt och intake/flywheel hamnar framåt och inte alls mot insug och flywheel utan mot remskivan) så blir det som jag tror det ska vara... Sätter jag packningen med plåtsidan upp torde det bli såsom jag tycker det ska vara. Men eftersom jag inte expicit noterat var kylhålen var (annat än på en suddig bild i mobilen) så vågar jag inte smälla dit den. Någon som kan hjälpa mig med råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 10 Oktober , 2012 Å vad jag blir irriterad på detta... att de inte kan göra sådant här övertydligt, kosta på en bra bild och text. BÅDE i verkstadshandbok OCH på packningen som båda stämmer. Nu ska jag försöka få med bilden också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 10 Oktober , 2012 Det MÅSTE vara fel på bilden jag bifogat ovan. På min mobilbild ser det ut som om metallen i packningen är uppåt, som om hålen för kylning är bakåt, dvs som på bilden om man exkluderar texten. Men då stämmer inte texten på bilden (utom TOP som stämmer då), eller missuppfattar jag texten??? flywheel är väl inte remskiva utan svänghjul och det sitter väl rimligen i kåpan mot backslaget? intake måste ju vara var luftburken sitter och den sitter ju på baksidan mot backslaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 10 Oktober , 2012 Nu har jag googlat runt och inte hittat något specifikt om yanmar 1GM, men generellt så skrivs så här; Kylhål skall vara placerade så att vattnet går in på ena sidan, går mellan top och block på andra sidan. Det stämmer med att termostat är framåt och kylhålen sitter bakåt på motorn. Metallsidan på packningen skall vara mot den varmaste sidan, normalt toppen. Även detta stämmer med bilden. Jag tror jag får gå på detta. Kan texten på bilden ovan vara så knasig att Inlet = vatteninlopp Flywheel = remskiva Gear = backslag Då stämmer det isåfall. Men inte skulle jag översätta så, då skulle jag skriva ut water inlet och pulley/belt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 10 Oktober , 2012 Här finns en servicemanual: http://www.yanmarmarine.co.uk/pdfs/service_manual/EPB5494.pdf Kolla kapitel 2 avsnitt 1, där finns en bild på cylindern med tydlig anvisning var kylvattenhålet sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 10 Oktober , 2012 Hoppas det är ok att svara på sin egen tråd så här många gånger, men nu har jag hittat en annan tråd med PRECIS samma problem som jag har... och svaret... http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-273331.html Metallsidan uppåt, hålen bakåt mot backslaget. Måste vara japanerna som inte vet skillnad på remskiva och svänghjul... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 12 Oktober , 2012 Ska göra nytt monteringsförsök ikväll... Så här borde bilden se ut, för kommande personer som skall göra detta jobb... Se bifogad länk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 29 Maj , 2013 Återkoppling efter mycket lång tid... Motorn har nu mycket bättre komp och startar lätt. Fortfarande verkar det kunna komma in luft om den står lite men å andra sidan har jag haft isär motorn och bara provstartat kort. Kör man 20 sek med dekompressionsspaken uppe och full gas, sen släpper ned den och startar som vanligt går den igång på första kolvslaget. Återstår att se hur den presterar vid vanlig användning och att allt funkar över tid. Kompet ska nog inte vara som förut, att det tar i/studsar tillbaka när man vevar med handveven i normal takt men pysa när man vevar långsamt. Nu får man kämpa även när man vevar långsamt. Först trodde jag nåt hamnat fel när det var hopmonterat då jag inte kunde veva runt som jag brukar kunna, men det var nog helt enkelt att jag aldrig tidigare haft rätt komp. Felet tror jag varit att det stått vatten i avgasröret under vintern, som dunstat och sen kondenserats i toppen specifikt avgasventilen och därmed gjort den otät. Detta är min egen spekulation, men felet var iallafall en otät avgasventil. Kanske kan bero på att den varit feljusterad eller nåt annat. Svårt att veta historiken om en båtmotor. Nå. Jag hoppas nu kunna stänga denna tråden. Hoppas någon annan kan ha hjälp av det som skrivits i den! :=) Segla lungt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser