Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
shipman28

svårstartad yanmar 1gm

Rekommendera Poster

Min yanmar 1gm är svårstartad när den stått nåt dygn eller mer. Har man nyligen kört den (om än så kort) så startar den direkt.

 

Jag misstänker att det är något med bränslesystemet som gör att det kommer in luft efter ett tag, men jag vet inte hur man enklast felsöker... nu är båten på land, men vore bra att ha någon plan för översyn av bränslesystemet... Funderar på att börja kolla spridaren, nästa är väl insprutingspumpen, men hur sjutton kollar man upp den?

 

I vilken ände börjar man? Är händig med mekanik och motorer, men har aldrig mekat dieselmotor förut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du är inne på rätt väg, det är troligen bränslesystemet. Troligen kommer det in luft i bränslesystemet. Det är bara att jobba metodiskt. Själv gjorder jag samma sak med min VP MD5 i augusti. Fick byta nästan allt innan jag fick igång motorn igen. Du kan läsa mer om mitt mekande här, det kanske kan vara till hjälp även om Du har en Yanmar 1GM.

 

Börja med att kolla (eller byt) alla bränsleledningar mm från tanken till motorn. Kolla alla packningar. Sätt loctite på alla gängor för att få tätt. Kolla alla gummipackningar vid förfilter (vattenavskiljare) och finfilter. Just insprutningspumpen är en svår tingest, åtminstånde på en VP, troligen gäller samma sak för en Yanmar.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Glömmde länken till mitt mekande:

Gå till vår-nf --> loggboken --> 2006 motorn fungerar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm, låter dyrt... undrar om man ska börja med billiga packningar och lämna in spridaren för kontroll...

lämna matarpumpen på renovering och köpa ny spridare låter dyrt, hoppas jag slipper det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hadde samma problem med min,,,fast en perkins...

det var dieselpumpen som krånglade,fick byta överdelen på den...

men börja leta så här!

innan du startar,så lufta hela bränslesystemet.

startar den sen,så vet du ju att du har luftläcka någonstans !!!

då är det bara börja leta !!!

annars tror jag det är dieselpumpen...............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt, billigt trix är att köpa en flaska Injection cleaner på bensinmacken, ta gärna en sk. Akut-modell som har lite kraftigare effekt.

 

Kanske låter lite som en hokuspokus-lösning och det kanske inte har avsedd effekt men jag har vänner som fått ordning på sina trilskande dieselmotorer på detta sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Funderar på att börja kolla spridaren, nästa är väl insprutingspumpen, men hur sjutton kollar man upp den?   då börjar du i fel ände går motorn bra i vanliga fall så har det inmget med spridarna att göra och troligen ej pumpen med resarvation för luftläckor eller ev förfilter, kolla istället ledningar och filterhållararen om du har vanligt cav filter och matarpumpens backventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skepparn48, var ett bra knep att lufta och sen prova - det ska jag göra...

Injection cleaner provade jag i våras, men det hjälpte ej...

tack för tipset nikitalord, det är bra att inte riva i det som troligen funkar bra först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom motorn startar fint efter kortare stillestånd så tror jag inte du har problem med spridare eller högtryckspump. Du har sannolikt problem med bränsletillförseln fram till högtryckspumpen, alternativt att det läcker in tjuvluft nånstans.

 

Börja från tanken och arbeta dig fram till högtryckspumpen.

 

Rengör tanken.

 

Byt alla slangar fram till ev förfilter, likaså från förfilter till matarpump (om du har en sån på denna motorn). Problem är ofta förknippade med igensedimenterade bränsleslangar/rör. Tryckluft kan även göra underverk.

 

Kolla att bränsle flödar utan motstånd från tank till matarpump/motor.

 

Lufta noga och provstarta. Om problemet kvarstår är ofta kvarvarande problem kopplade till matarpumpen (om du har en sådan dvs). Den ska fungera som en backventil och om den funktionen är svag läcker diesel tillbaks. Själva pumpfunktionen är också försvagad i gamla motorer.

 

Vidare, bränslereturen skall gå tillbaks till tanken, och helst i ett rör som leder returbränslet till botten av tanken, annars suger motorn luft den vägen när den står still och om bränslet läcker tillbaks i systemet.

 

Till sist, kolla alla koppar/aluminiumpackningar i rörsystemet som har med bräsnlet att göra. Drag åt fattningarna alt byt packningarna.

 

Därefter vore det ju fanken om inte maskinen startar fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Consensus, dina tips låter vettiga, tyvärr har jag inte hunnit ta tag i detta (pga hinna med utomhus mek med en gammal bil) och nu är båten redan på land, men ska försöka få lite tid med mek...

 

Skulle göra vinterkonservering nu i helgen, motorn hade svårt att starta, vevade runt utan att det tände alls... efter ett par långa (20-30sekunder) tag med starten så började den tända, men nästan bara med hjälp av starten - gick sedan några sekunder och dog, nöta igen på starten, osv. Fick den aldrig att gå mer än ca 10 sekunder innan den stannade innan jag dragit ur batteriet (vill inte tömma helt, kan inte ladda förrn till helgen). Motorn var då ljummen, så bör inte vara att det bara var 5 grader. Hann tyvärr inte exprimentera mera, men så här svår har den inte varit på hela sommarn... Vid upptagningen var den lite svårare än under sommarn, men inte så här farligt...

 

Om jag nu provar att lufta motorn efter instruktion och OM den därefter startar, kan man isåfall räkna med att luftläckage är den troligaste orsaken? Känns som jag inte ska riva isär ngt innan jag provat detta?

 

Och, returledningen, den känns som en trolig felkälla för den är rätt taffligt monterad. Kanske är rätt enkelt, men vore så skönt att få den att gå med luftning innan man river isär alltför mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jaha, inte varit så snabb att få båten klar för semestern, men nu har jag pulat med motorn lite mer... Bytte alla filter (de såg bra ut), luftade, fick veva riktigt länge innan det började knarra i insprutaren... trots att det flödade luftfritt från matarpumpen...

Var väldigt svår att starta, tänder inte utan man får veva ett bra tag, sen ett moln och sot och disel på vattnet så tänder den halvdant men släpper man starten slutar den att gå... när man nött en stund startar den och går därefter vad jag kan bedöma bra...

Vart så de gånger jag provat i vår... nu var jag nere 2 kvällar i rad - mycket mera lättstartad kväll nr 2... kollade på returledningen och i den finns massor med luftbubblor. Returen är tunnt som ett smalt sugrör (om ens det). Undrar om det finns någon bättre montering än min, för den är bara istucken i luftningsslangen till tanken och in en bit i tanken...

 

Kompressionen säger då vissa experter kan vara problemet... Har tyckt kompen känns låg när man vevar, men det går tydligen inte att känna detta så enkelt - dessutom vet jag ju inte hur det ska vara. Nån som har tips på om man kan prova detta på ngt enkelt sätt utan att tillkalla mekaniker (kan man använda mätare från tex biltema?).

 

Jag fortsätter att mickla med bränslesystemet innan jag river isär insprutningspump eller lyfter toppen eller så... Känns som man ska sortera bort det enkla först...

 

 

 

Senast ändrad av shipman28 | 26 juni 2007 | 23:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste om liknande problem med en 2gm (allt mer svårtartad men gick annars bra). Efter div. försök med bränslesystemet misstänktes dålig kompression, som slutligen (efter ytterligare en massa turer ) visade sig bero på dåliga ventiler. Du kan nog utesluta bränslesystemet.

 

http://forums.torresen.com/sailing/ < många frågor om dieselmotorer, spec. Yanmar !

 

Senast ändrad av Strega | 27 juni 2007 | 00:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfta toppen vill jag helst inte göra nu innan semestern...

Tyvärr är tipsen man får om vad som kan vara fel rätt många, känns som om en bensinare är lättare att felsöka...

 

Blir nog en genomgång av soppasystemet (slangar, tank, fräsch disel) innan jag river mera... Det lär jag ju ha igen senare iallafall... Och om jag i höst renoverar toppen så har man nog igen det i längden också...

 

Kan ju faktiskt vara så att det är en kombination av inte toppenbra komp, lite luftläckage samt inspr.pump och spridare som även de inte är på topp... kanske räcker det att förbättra en av faktorerna för att få en hyggligt fungerande motor och då vill man gärna börja med den som lyfter funktionen mest med minst jobb... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådlyft!!

Har samma felbild på en yanmar Sb8. Tror mig ha ringat in insprutningspumpen som felkälla.

Hur gick det sen, med din maskin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du ordning på motorn tillslut? Jag har precis samma problembild med min motor (1GM), möjligen att den är aningen snällare att starta.

Jag har som du hela tiden varit inne på problem med bränslesystemet och eventuell luftläcka. När det är varmt ute är den lättstartad, mindre glad kall vår och höst. Likaså om den stått mer än något dygn är den svårare att starta. På våren luftar jag den och sen går den igång efter några startförsök.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha renoverat toppen med nya ventiler, renoverat insprutningspumpen, tryckt spridaren, så kvarstod felet. Beställde kolvringar, tog ut kolven... då visade det sig att kolven var skadad med taskigt komp som följd. Nu med ny kolv och kolvringar och honad cylinder så hoppar maskinen igång på 2:a kolvslaget. Lärde mig läxan: Börja med kompressions-prov. Var övertygad om att jag hade ett bränsleproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, har gått ganska många år sen jag skrev denna tråd och jag har ännu inte gjort något. Vi har fått barn och inte använt båten 3 somrar och innandess var det en sommar med bara någon helgtur.

Båten har dock vart i sjön varje år, men blivit alltmer svårstartad. Jag börjar tro att gammal diesel har förvärrat problemet ytterligare.

Jag funderar nu på om jag ska göra ett ryck och rensa tanken och byta filter etc.

Men detta med kompprov vore ju inte dumt att göra... Jag har en vanlig bensinmotor kommprovare man sätter i tändstiftshålet, räcker denna till i gradering och kan man göra en adapter för den att sätta nånstans? Eller hur kompprovar man lättast? 

Om inte min egen kompprovare funkar, vad ska man ha? Jag kan försöka låna ihop en, men det viktigaste är ju var man ansluter den på en yanmar 1GM...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med en tråd som har lite historia. Sex år har gått och motorn hänger med än om än lika svårstartad förstås.

Komp för en dieselmotor är vad ett bra tändsystem är för en bensinare. Värme ökar tändvilligheten. ett sätt är att testa med en värmekamin vid insuget. Startar den bra då är det inte (bara) bränsleproblem. 

Ett sätt att se luftläckor är att blåsa in lite övertryck (med munnen eller madrasspump) så ser man om det läcker diesel nånstans.

Är det en dålig matarpump kan motorn starta snabbare om den har övertryck i tanken. Matarpumpen får hjälp på traven om bränslet runnit tillbaka. Pumpa luft är inget för gamla pumpar.

Har det väl kommit diesel så ökar chansen betydligt (c:a 1000 ggr, skillnaden i densitet mellan luft och diesel).

Kom ihåg, byt bara det som är trasigt eller kommer att bli det. Det tråkigaste jag vet är när verkstan säger vi har bytt allt men det funkar ändå inte. Felsökning ska ut på att testa ut vad som är helt lika mycket som att testa ut vad som är trasigt. Det är oftast bara ett fel. Har man otur är det två eller flera och sånt får man tänka extra. Lite som en detektiv och lägga pussel.

Lycka till. Starta med elkamin kanske blir nya sättet att hanka dig fram i sex år till. 

Sättet gör inget till saken som en historisk person uttryckte det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla ! Kidnappar tråden :)

Har också en 1gm och min är något svårstartad också, men inget problem än tycker jag. Min motor knackar ganska ordentligt vid låga varv och det försvinner när varven ökar. vad kan det bero på ?

/Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett meddelande av Hasse, men förstår inte hur man svarar på meddelanden. Jag bor dock ej i göteborg, båten ligger söder om stockholm.

detta med kompression och blowby... om jag snurrar motorn långsamt runt så pyser luften ut och jag kan för hand via remskivan vrida runt motorn. om jag vevar med lite fart så kommer jag över kompressionsläget utan att lyfta på dekompressionsspaken, men det går att veva. Jag har för mig att jag på en annan motor inte kunde veva runt utan att hålla upp ventilen... kanske är detta tecknet på att det är kompen som är huvudproblemet...

Har läst att knackande kan bero bla på igensatta filter, att luft i returen kan bero på kass backventil vid spridare och/eller att returslangen antingen går för djupt i tanken så den inte orkar trycke ut bränslet (verkar konstigt) eller slutar ovanför ytan i tanken så den kan suga tillbaka luft. Eller att nån tätning nåstans är kass så den suger luft.

Jag är efter vad jag läst och lättheten att snurra motorn, nu kommit fram till att dålig komp är grundproblemet med min motor, som troligtvis förstärks av luft i bränslesystemet. Troligen kan jag om jag ordnar ett perfekt bränslesystem få motorn att starta hyfsat lätt normala sommardagar, men utan att fixa kompen kommer den nog att jäklas med mig höst och vår.

Är det ett jättejobb att

1) Lyfta toppen och slipa in ventilerna på enklaste möjliga sätt

2) Ta ut kolven och byta kolvringar / hona om cylindern

närmsta motormek jag har kommit är rivit sönder ett antal mopedmotorer för 25 år sen, men jag är van med annat mek, lyfta ur motorer ur gamla bilar, bytt bromsar, växellådor etc men aldrig tagit isär en motor och aldrig hållit på med diselmotorer. jag har stor respekt för motorer och speciellt diesel och de toleranser som de kräver... Jag har fn inte tillgång till någon verkstadslokal att hålla till i, men kan låna lokal för nån timmes jobb i taget men inte ha en motor där.

Orkar/vågar jag börja ett projekt öka kompressionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du gör nåt. Kolla om du får svårare att vrida svänghjulet om du häller i lite olja i spridarhålen. Då tätar kolven bättre så det blir mer komp. Blir det mycket bättre så bör du fixa med kolvringar mm. Toppen ska du då ändå bort med och slipa ventilerna. Toppen fixar du nog bytet men bra att få ventilerna fixade av motorrenov. Helst också planing. Svårt att få packningen att hålla men det ser dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick förslag på att spruta in lite olja via luftintag  när mina ventiller hade hängt sig i MD6

kan vara enklare att prova först

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag använder veven och lyfter vantilen och vevar som bara den och släpper ventillyftaren så blir det tvärstopp. Är det bevisat att kompen är tillräcklig då eller ???

Om man skruvar lös bränsleröret som leder till spridaren från bränslepumpen och kör startmotorn med full gas och ventillyftaren dragen, hur hög bör diesel strålen vara? Min stråle blir ca 3 cm. Om jag kopplar bort röret vid spridaren blir strålen mycket längre och kraftigare, säkert 20 cm innanj den börjar dala.

testade idag knepet med värme mot insuget men ingen förbättring. Idag ville den inte igång alls :( Det är riktigt ruskväder ca 10 grader varmt.



Senast ändrad av marqs1979 | 03 juni 2012 | 13:28



Senast ändrad av marqs1979 | 03 juni 2012 | 13:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beslutat att lyfta toppen och kika in, olja i cylindern = fortsatt låg komp talar för att det är toppen och inte cylindern som är huvudproblemet.

Var det här i tråden eller nån annanstans jag läste att öppna oljepåfyllningen och se om det blåser rejält, visst ska det pumpa även när en motor är frisk, men tydligen mera när man har mycket blowby?!?

Nå, jag konstaterade att det inte såg rostigt ut när jag tog bort kröken däremot så pyser/blåser det ur avgasporten i kompressionsfasen, vilket borde tyda på en kass avgasventil...

Packning beställde jag på ebay för under 300kr hemma vid dörren, hoppas nu bara jag fått rätt modell men artikelnr verkade stämma (de sålde både 1GM och 1GM10).

Jag återkommer med feedback i denna tråden när jag fått tummen ur och rivit toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shipman28 Kan du länka till ebay annonsen om den finns kvar, hittar den ej.

 

Mvh/Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det stod 290 nånting på mitt kortutdrag, men det ser dyrare ut på sidan, funkar länken?

Tror det var denna;

http://www.ebay.com/itm/150807021199

Yanmar 1GM 1GM10 Head Gasket. High Quality Part, In stock Fast UK Delivery

http://stores.ebay.com/Versatile-Marine-Services?_trksid=p4340.l2563

sen kan tilläggas att det inte var yanmar original utan ett piratmärke.

Kanske blev frakten billigare, eller var priset eller kursen lägre när jag handlade? Nå, vi omformulerar till runt 300kr ;) till skillnad mot de 700kr de verkade kosta här, plus att jag har en bit att åka för att handla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfte toppen idag :( och det var ingen rolig syn :( Det är en spricka mellan ventilerna :(  troligen pga de igensatta kylkanalerna ???

Är grinfärdig



Senast ändrad av marqs1979 | 05 juni 2012 | 11:04

post-10021929-1394237107,6232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trist, hoppas inte min ser ut så, är din sötvattenkyld?

värt kolla vad toppen kostar på ebay eller från england, yanmargrejjor verkar vara dyra i sverige.

farsan hade bytt topp på sin (?)YS yanmar för ett par år sen, var inget fel på den sa han, men han hade redan köpt en ny för säkerhets skull (saltvattenskyld och 30 år gammal) så han kastade den gamla toppen... trist, för säkert finns massor av folk med gamla motorer som vill få dem att hänga med ett tag till utan att köpa ny topp för 7000kr... (eller vad de kostar, farsan trodde hans hade kostat nåt ånt inkl packning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla beg. delar hos David i Göteborg.

Han har annons på blocket som du ser om du skriver

yanmar på Blockets Båtdelar & tillbehör 

han kan ge råd också och bjuder på en kopp kaffe och en pratstund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...