Zil_ 0 Postad 10 Oktober , 2006 Hej! Jag har en motor som heter BB 115 C som jag tror är från mitten av -70:talet. Är det typ en gammal B20? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 10 Oktober , 2006 Hej, du kan ladda ner en instruktionsbok här, jag tycker det ser ut som en B16, dvs. föregångaren till B18/20. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zil_ 0 Postad 10 Oktober , 2006 jag har varit inne där och kollat men inte hittat boken till just BB 115 c... Hur fick du fram att det skulle vara en B16? enligt denna: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/2E5EC9F3-D442-4FF9-8C0F-7A778D2FA93C/0/BB115C_RB_BW_1975_en.pdf så har jag en 2 liters motor och B16 är väll bara på 1,6 liter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 10 Oktober , 2006 Hej igen, sökte bara på BB115 och där fanns en instruktionsbok på engelska. Där såg det ut som om ventilkåpan satt fast med bultar i mitten och inte i kanterna som på en B18/20, men bilden du länkade till ser ju onekligen ut som en vanlig B18/20 och när jag kollar närmare på den sidan jag länkade till så ser jag ju att det inte är en B16. Mysteriet tätnar........ //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 10 Oktober , 2006 Yes, det är en gammal B20. Med BB som förtecken har jag för mig att det var monterat med backslag. AQ innebar drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zil_ 0 Postad 10 Oktober , 2006 aha... ok, men jag har ett 270 drev.... Så frågan är om jag har en båt med en typ AQ140/270 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Oktober , 2006 http://shop.bootsmotoren.de/Volvo-Penta-BB115-C.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 10 Oktober , 2006 Hej AQ140 har du inte om det är en b20. För aq 140 är en B21:a. Å du skriver att du har drev så något backslag kan du ju inte ha då heller.Men därimot kanske en AQ130 ??Vad vet jag Mvh Ohlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 11 Oktober , 2006 Hej igen, var har du hittat beteckningen på motorn någonstans? Kan det inte vara så att man har bytt motor i din båt och fått tag på en begagnad BB115 och satt i istället för originalmotorn? Hur som helst så kan vi ju konstatera att det är en B20 du har och en BB 115 bör ju rimligtvis motsvara en AQ115. //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zil_ 0 Postad 11 Oktober , 2006 Jag har en Alfa 24 från -68 men orginalmotorn i en sådan är en disel och så vet jag att den är bytt någon gång... Motorbeteckningen hittade jag på ... motorn .... Jag har dubbla förgasare så det är kanske en AQ130 då och inte en AQ 115? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjingeling 1 Postad 11 Oktober , 2007 Jag vet inte vad du fått det ifrån att det bara fanns diselmotorer som orginal i Alfa 24, eller menade du att det var bara din Alfa som hadde disel? Enligt dom brochyrer jag tittat i fanns: en Volvopenta aq95(b18 enkel förg.) en volvopenta aq 115 (b 18 dubbla förg.) eller en Volvopenta md 29 (6 cylindrig Peugot/indinor disel) eller Volvo penta aq150 (buick/pontiac v6) finns även dubbla aq95 dock lite ovanligare. Eftersom båten tillverkats sen början på 60 talet så har det bytts flitigt eftersom volvo motorerna är väldigt kompatibla. Finns säkert med både dubbla b20 och enkla b30 motorer. Har själv en Alfa 24 från -64 med en volvo/buick v6, toppfart ca27-29 knop. Med vänlig hälsning Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser