Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
arkengoran

Batteriladdare

Rekommendera Poster

Hej.

Min gamla batteriladdare lade av, köpte en ny på Jula elektronisk 6 AH.

Efter en kort stund var volten uppe i 15.5 Enligt tidigare råd i T.E.X

Ström ombord skall man avbryta laddningen vid 14.4 volt på batteriet. Efter detta gasar batteriet. Är det någon som har en teori.

Ser fram emot expertsvar.  Göran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte ha en sk Garageladdare i en båt. Batterierna kokar upp. Köp en riktig marinladdare ex Mobitronik så har du inte dom problemen!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CTEK har bra laddare med smart övervakning och reglering.

Jula säljer även två av deras modeller.

Byt laddare om du vill att dina batterier ska leva.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med Biltema laddare? Har du automatisk avstängning vid 14,4 V ?

När det gäller CTEK-laddarna så låter de ju väldigt bra, men hur funkar de om jag laddar 2 batterier (i en batteribank) samtidigt om dessa batterier är något olika tömda, då blir det väl svårt för CTEK-laddaren att slå av laddningen vid ett viss spänning (14,4 V)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan du vara säker på att du hade 15,5 Volt på batteriet? Mätte du med ett instrument som var kalibrerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack tills vidare för alla synpunkter.

Skall klarlägga några saker. Batterierna är inte i båten utan hemma i verkstaden och när jag tidigare laddat batterierna håller jag koll med voltmätare tills voltstyrkan uppgår till 14.4 volt då jag avbryter

laddningen.Jag laddar normalt batterierna efter att ha tagit upp båten

och förvarar dom sedan i kallgaraget. Kompletterar sedan laddningen vid behov under vintern.Problemet är att med tidigare laddare dröjde det ca 6 - 8 tim innan voltstyrkan kom upp i 14.4 Med den nya laddaren tog det fem minuter.Befarar att den inte är korrekt.Funderar på att byta den.När jag dessutom mätte batteriet efter några timmar var voltstyrkan bara 12.5

Voltmätaren jag har verkar vara korrekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att belasta batteriet med t.ex en glödlampa från en bil. Har du en 60W lampa (5A) så ska den lysa i 10-12 timmar med ett fulladdat 75Ah batteri.

Går det upp i så hög spänning vid laddning en kort stund och sedan inte håller sig på 12,7 V så är nog batteriet kass.

Ett batteri som är fulladdat går ganska snabbt upp till över 14 V men ett halvladdat segar sig upp till 14-15 V med  en ström på 6 A. Kan ta några timmar. 75 Ah batteri som laddas från tomt c:a 12-14 timmar med 6A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...