1000 0 Postad 9 Oktober , 2006 Hej hopp!! Är det någon som har erfarenhet av Force utombordere...?? Bra/dålig kvalite...Jag har hört att det är bara skit och att dom är helt ok, som vilken annan motor somhelst. Hur är det egentligen, är dom något att ha..? Rent allmänt hur är dom ?? Tacksam för svar!! Mvh// 1000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 Oktober , 2006 Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av Force.. Cylindrar som klappar ihop en efter en.. Krånglande tändsystem, sviktande smörjning, och bränsleslukande monster... Men då pratar vi om en 92a dom kanske blev bättre efter det.. Många säger att Mercury och force är samma motor men jag tvivlar.. Har haft många mercury snurror vid d här laget och ingen har krånglat så mycket som forcen.. Näpp ska jag köpa nytt blir d en yamaha eller en Optimax eller likvärdig honda... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 9 Oktober , 2006 Var inte Force = Chrysler från början? Force satt std på bayliner med utombordare i slutet på 80- början 90-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 9 Oktober , 2006 Har skruvat med båtmotorer i över 10 år och tycker att Force inte är sämre än andra märken från samma tidsperiod. Chrysler blev Force 1985 då Chrysler sålde ut båt och marin delen för att enbart ägna sig åt bilar. US Marin köpte då utombordardelen. Sedan köpte Bayliner denna del av US Marin. När sedan Brunnsvick gruppen (Mercury) tog över Bayliner så blev Force motorerna baserade på Mercury motorer. Problemet med Force är att det kan vara lite svårt att få tag på en del delar tex tänddetaljer. MarinShopen i Älvsjö har delar sedan så går det att köpa från USA (olika utombordarfirmor) eller från Ebay. Men generellt så tycker jag att man får mycket motor för pengarna. Bränslesnål är dom inte men båtsäsongen är kort och de 1000 lappar man tjänar i inköp får man mycket bensin för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 Oktober , 2006 Eller så köper man tex en Yamaha och slipper krångla!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 9 Oktober , 2006 Ja, det var ju blandade åsikter...!! Men det verkar ju inte vara någon höjdare till motor precis!?! Dom flesta säger ju faktiskt att det inte är något att ha.... Tack!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ornviken 0 Postad 5 April , 2009 Hejsan! Funderar på att köpa en begagnad Force motor som e defekt... http://www.blocket.se/vi/20993087.htm?ca=15_s Är detta helt galet eller? M.v.h. Örnvikarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
honda45 0 Postad 5 April , 2009 Tja! Force är väll ingen hit men för dom pengarna kan du inte gå så fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ornviken 0 Postad 5 April , 2009 Den ser ju ganska ren och fräsh ut innuti, men folk verkar vara allmänt emot Force... Ska nog åka och kolla på den i vilket fall. Finns även en Evinrude V4 -88 för 9500:- som funkar perfekt. Kanske man inte ska vara snål och bara köpa den istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 8 April , 2009 Detta är i grund och botten en Chrysler 70/75/85Hp från slutet på 60-talet med ett nytt CDI tändsystem (magnet drivet). De äldre hade CDI med remdriven fördelare och dessa tändsystem var batteridrivna (dvs man måste ha ett batteri för att det skall fungera och spänningen på dessa får inte sjunka under ca 9-10V för då kan de trilskas) Mekaniken på dessa motorer är väl beprövade så det är inga problem. Det man skall kolla är kompressionen i cylindrarna eftersom denna motor har 3st förgasare, en för varje cylinder och om någon av förgasarna varit snålt ställda på bränsle/luftblandningen så kan den cylindern skurit pga för snål blandning. Om kompressionen är ok på alla 3st cylindarna så skall man gärna ställa blandningen något fet och köra på 2,5-3% oljeblandning då går dessa maskiner hur länge som helst. Nu mer är det också lättare att få tag på tänddetaljer då CDI Electronics säljer piratdelar till normala priser. Jag har själv renoverat en 70Hp från 1970 ( borrat om och satt i oversice kolvar ) och den motorn fungerar perfekt. En urstark maskin med lite nostalgi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser