Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
searay286

Drevdusch lösning på problemet?

Rekommendera Poster

 

Har bytt ryckutjämnare, medbringare (eller vad ni vill kalla det) ett antal gånger denna sommar.

Efter att nu kontrollerat att motor (7,4l Mercrusier 330hk) och drev (Alpha One) är upplinjerat ok återstår bara en förmodad felorsak nämligen att drevet går varmt.

Frågan är då om en drevdusch löser detta.

Någon som har erfarenhet?!

Tacksam för detaljerade svar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fick ochså byta ryckutjämnare i sommar, ska montera bort drevet

nu i höst ock kolla linjeringen.

pratade med en mercrusier mek han sa att till 99% beror det

på att motor ock drev inte står i linje.

men att drevet går varmt förstår jag inte hur det påvärkar

ryckutjämnaren.

någon annan som vet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den jag pratat efter att jag lånat hans tolk (centreringsverktyget) trodde att när/om drevet går varmt så nyper det.

Då släpper vulkningen i ryckutjämnaren.

Lösningen skulle då vara att montera drevdusch eller byta till Bravo drev (och sköld förstås)

Fler kommentarer om detta? Gärna erfarenheter om drevduschen också!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Alfa dred tidigare men inte ett problem....till jag gick på en grynna. Då passa jag på att byta till ett Bravo. Känns klart mer robust. Flera mekaniker jat pratade med innan bytet sa att Alfa drevet är för klent fön en så stor motor som 7,4an. Dom tyckte man skulle byta till Bravo utan att tveka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan stående!

 

Det är vad jag vet endast Sea Ray som har haft denna kombination

av drev och motor under en tid.

Finns ej Big blocks med Alpha-serien monterade nuförtiden.

Kolla bara vilken skillnad det är i oljevolym på ett Bravo kontra Alpha..

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har linjeringen kontrollerats igen!! Och till min förvåning så var det inte alls linjerat. Vilka klåpare, dom som påstår att dom gjorde det tidigare?

Styrbords motorfäste var nerskruvat i botten och babords sida var upp justerat ca 2cm. Dessutom var vinkeln (mot aktern - drev) inte ok heller. Nu är allt justerat både kors och tvärs.

Vilken skillnad, motorn går betydligt ”lättare”!

 


Frågan återstår dock, är det någon som har någon erfarenhet av drevdusch?

 


Nu är det bara att hålla tummarna för en ny säsong med mycket sol och bad!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...