Pelle_r 0 Postad 9 Oktober , 2006 Hej Finns det några goda och säkra tips på att lägga över båt ( 6m a ca 650 kg) från ett båtsläp till båtbockar. Köl på släp ca 430 mm från mark och ÖK bockarna ca 800 mm. Traktor eller kran finns ej tillgängligt. Har själv en hel del ideer, men tycker det kan vara bra att kolla av med folk som kanske redan har svaret. En som vill slippa uppfinna hjulet igen!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 9 Oktober , 2006 Hej När jag lägger min båt på bockar sänker jag trailerns framkant så att aktern kommer så högt som möjligt, en höjd som bocken är anpassad efter. Efter jag ställt in bocken under aktern höjer jag trailerns framkant och då lägger sej båten på bocken. Veva upp trailern så högt du kan och ev palla upp för att höja extra, sen stöttar du under relinglisten på flera ställen och sätter stöttorna så brett att trailern får plats mellan. Sen är det bara att sänka trailern och dra ut den. PLacera sedan en stadig bock under kölen så du kan avlasta sidostöttorna. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 9 Oktober , 2006 Kanske denna princip fast lite högre: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82790 (OBS! Detta är ingen reklam eftersom jag inte har ägarintressen i företaget ej heller driver deras forum.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 9 Oktober , 2006 Du kan även dra ut vagnen ganska långt när båten står på aktre bocken, och göra om proceduren med andra precis bakom släpet innan du drar ut helt. Glöm inte sidostöd på aktra bocken så inte båten stjälper.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 9 Oktober , 2006 Helt rätt, då får man upp aktern ännu mer. Man kan också stötta kölen innan vagnen är helt utdragen men man måste ha någon som trycker ned vagnen om båten ska vila på en rulle undertiden man drar ut den. Min bakre bock följer båtens V-botten och håller båten stadigt i sidled och jag har också stöttor framåt och bakåt som stöd när man drar vagnen. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Oktober , 2006 Tidigare tråd i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelle_r 0 Postad 11 Oktober , 2006 Tack för alla goda ideer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigg_martin 0 Postad 30 Oktober , 2006 Kul att någon frågar just det jag också undrar över. Och som vanligt så är det de enkla sätten som fungerar. Tack till alla som har delat med sig av sin erfarenhet. Mvh Martin (purfärsk medlem, mindre än 3 minuter) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser