Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
thrh

Vinterfunderingar Maxi 999...

Rekommendera Poster

För första gången skall vi konservera vår nyinköpta Maxi 999 och frågan som infinner sig är om det är någon som vet om det finns några egenheter/särskilt som man skall tänka på?

Därtill finns två konkreta frågor?

Har alltid hällt lite glykol i toan på tidigare båtar. Är det rätt?

Vi har fotpumpar i både toa och kök, inget tryckvatten, vilket vi alltid har haft tidgare och lite osäkerhet smyger sig in. Är det bara att pumpa tomt eller krävs annan åtgärd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog bara pumpat tomt samt torkat ur toan. På Jabscos toaletter finns ju en lite gängad plugg på sidan av toaletten. Den har jag skruvat ur. Sen har jag även pumpat ur vattnet med fotpumpen till färskvattnet och kopplat loss tanken som i mitt fall är i plast ( en påse på 45 liter). Den brukar jag ta hem över vintern Jag har klarat mig bra fast det varit -15 grader i Skåne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar detta vintertips som lämnas på en av de största och som säger sig vara en av Sveriges mest kompletta båttillbehörsbutiker

Om man ställer in en torrboll och öppnar alla luckor blir det väl en hel del att fukta av?

post-9664-1394234811,1148_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Visst, du försöker då avfukta även allt utanför båten!smiley-tongue-out.gif\ Kan bli lite jobbigt kanske? Med den principen så ska man nog försöka stänga till alla luckor istället. Och även ställa in en skål med ättika som tar bort unken lukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har misslyckats en gång med att pumpa torrt. Vattnet har runnit till sakta efteråt med frusen pump som följd. Så nu tar jag bort slangarna vid pumparna. Ofta ganska lätt. Impellerhuset på motorn kan också frysa. Vatten kan stanna kvar där om inte man släpper in luft. Bäst att skruva av locket och förbereda för impellerbyte eller göra det redan nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus 31! Du skriver att impellerhuset på motorn kan frysa! Kör du inte i en glykolblandning så kan allt frysa! Men det skall ju inte vara något problem om du tar ur termostaten och fyller hela systemet med en 50% glykolblandning! Då skall ju impellerhuset också få sin dos!

Bra ide med pumpen till färskvattnet! Den kan man ju ta hem över vintern om man är osäker att den är helt torr på vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hei,hadde samme båt i 18 år,og konserveringen slik jeg gjorde det i alle år uten problem:

1)Ta ut termostaten,sett tilbake huset,start opp og kjør inn en bøtte på 10-15 litr.50/50 vann/glykol gjennom en slange du har koblet til sjøvannsinntaget så det spruter ut av eksosen.Husk å stoppe rett før det er tomt,og koble slangen tilbake til inntaksventilen som selvsagt er stengt.fest slangeklemmene NÅ for ikke å glemme dette til våren.

Steng alle skrog-gjennomføringer.

2)Ha i glykol/vann 50/50 i toa,pump godt ned endel så det kommer ned i septiktanken som selvsagt i utgangspunktet var tom . Hell i glykolblanding i alle vasker oosv.Glykol har også en smørende efekt!?!.

3)Pump med begge forpumpemne til det er tomt,skikkelig tomt.

Fotpumpene bør skrues ut og ta med hjem,da disse er utsatt for frostspreng.

4)Spray alle el-tilsluttninger med f.eks CRC også rundt motor

5)La alle lys i båten stå i påstilling

6)Ta hjem batteriene for topplading.

7)Steng båten helt,og ha i 3-4 torrballer fra biltema

Delte meninger om dette med å stenge båten helt,men min oppfattning er at man drar mye rå luft unødig ned i båten på råe dager som det er mange av)

8)Hvis mulig elektris  varmelunk på 4-500 watt,av ovn som er godkjent av forsikring.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...