Eulalia1 0 Postad 8 Oktober , 2006 Hejsan Är i farten och letar efter en Maxim 26 ! Finns det någom som har tips om någon eller har lite synpunkter som man bör tänka på inför köp av denna båt?Det är långt till våren................. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 8 Oktober , 2006 Hej!!! Maxim finns i lite olika versioner vet ej vilken du är ute efter??? Den första modellen var ju den med S-drev och en motor på ca 60hk.. detta ger en toppfart på ca 10-12knop och marchfart 8 knop.. Ett allternativ till snipa.. fördelen med S-drevet är manöverförmågan mycket lättkört samt svänger på en 5öring.. Men är i långsamaste laget... Det finns oxå en variant med Aquamatic drev både med och utan akterruff säljs ibland under namnet Fenix eller Eagle.. Dessa går ju lite snabbare och gör 25 knop utan problem.. Nackdelen är att om d är en akterruff så finns även motorn där med allt vad det innebär.. Oavsett modell så är maximen en bra familjebåt med många sovplatser och förvaringsutrymmen.. Kort och gott en välplanerad fritidsbåt med bra sjöegenskaper... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 8 Oktober , 2006 Från början såldes alla Maxim med MD21 diesel och S-drev, men ett antal båtar byggdes om av Kockmarin med aktermonterad motor och drev. Vad jag hört är att de fick en tveksam gång i sjön och en trång akterruff. Det optimala torde väl vara att få tag på en båt med Lombardinis 87-hästare med S-drev, vilket sägs ge god fart och ekonomi. Om man, liksom jag, får hålla tillgodo med originalmotorn får man nog nöja sig med max 8 knop marchfart, vi brukar ligga mellan 6 och 7. Då klarar man sig på 0,7 l/nm, ökar man farten går förbrukningen upp. För övrigt måste jag efter första säsongen med vår Aurora säga att jag är oerhört nöjd med båten, utrymmena är otroliga och planlösningen närmast optimal. Om båten har det nyare, större kapellet är det ju ett stort plus. I övrigt tror jag inte Maxim har några speciella svagheter, såvitt jag vet. Lycka till! //Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 8 Oktober , 2006 Jag tror att de tillverkade 20st Fenix Turbo, och de var både med och utan akterruff. Länkelilänk: http://www.maxisidorna.com/maxi/data/30 Hur som helst har jag ägt min Maxim i 2 säsonger nu och mer nöjd med en båt kan man nog inte vara. Det enda smolket i bägaren är som tidigare har påpekats farten. 7 knop marschfart. Nu ser inte jag det som ett problem iofs, för att den tiden det tar extra att komma dit jag vill, hinner jag ladda upp mina batterier på, till skillnad om jag hade haft en snabbare båt. Dessutom så har jag inte bråttom. Kanonbåt med kanon bra utnyttjade utrymmen och med en vettig driftskostnad. Plus att båten bara kostar 1300:- att försäkra helförsäkring/helår hos Länsförsäkringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daim64 0 Postad 10 Oktober , 2006 en kompis har en till salu! marschar 14 knop med 290 drev på. Kan maila nr om du är intresserad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser