lucretias 0 Postad 8 Oktober , 2006 Jag har en Penta Diesel som är sötvattenyld. Jag har inte förstått varför jag måste låta termostaten öppna innan jag kör i Glykol/vattenblandningen i syfte att läga denna hinna i sjövattendelarna. Då jag har ett slutet system så går glykolblandningen där hela tiden. Inte behöver väl termostaten öppna för att få in blandningen i sjövattendelen? jag kör alltid igenom ordentligt med färskvatten och därefter ca 20 liter glykolblandning, men har alltid gjort det utan att ta bort termostat eller väntat tills den är öppen. Utan sötvettenkylning förstår jag att termostaten måste öppna för att få in glykolblandningen. Gör jag en tankevurpa här eller tänker jag rätt. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 8 Oktober , 2006 Du gör helt rätt.Man behöver enbart plocka ur termostaten om man vill få en sjövattenkyld motor att få i sig glykol. Sjövattnet i din motor går ju aldrig in i motorblocket då Du har ett slutet system som redan innehåller glykol. Däremot måste du få bort allt ickeglykolblanat vatten i sjövattensystemets alla slangar och från avgassystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucretias 0 Postad 8 Oktober , 2006 SteX Tack för svar. Det var väl det jag tänkte. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser