Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
lucretias

Ta bort termostat eller inte

Rekommendera Poster

Jag har en Penta Diesel som är sötvattenyld. Jag har inte förstått varför jag måste låta termostaten öppna innan jag kör i Glykol/vattenblandningen i syfte att läga denna hinna i sjövattendelarna. Då jag har ett slutet system så går glykolblandningen där hela tiden. Inte behöver väl termostaten öppna för att få in blandningen i sjövattendelen? jag kör alltid igenom ordentligt med färskvatten och därefter ca 20 liter glykolblandning, men har alltid gjort det utan att ta bort termostat eller väntat tills den är öppen. Utan sötvettenkylning förstår jag att termostaten måste öppna för att få in glykolblandningen. Gör jag en tankevurpa här eller tänker jag rätt.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör helt rätt.
Man behöver enbart plocka ur termostaten om man vill få en sjövattenkyld motor att få i sig glykol. Sjövattnet i din motor går ju aldrig in i motorblocket då Du har ett slutet system som redan innehåller glykol. Däremot måste du få bort allt ickeglykolblanat vatten i sjövattensystemets alla slangar och från avgassystemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...