Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Simonf46

Problem med en Penta turbodiesel

Rekommendera Poster


Hej. Jag och morsan var och hämtade en båt nu i helgen 7/10 från Stockholm till Västerås. Båten är av märket Nautic och modellen combinor. Motorn: Volvo Penta tmd-70d -83ans(7-liters turbodiesel).

 

De första 5 minutrarna gick jättebra men sen började motorn krångla. Vi höll ca. 1500 i varv och helt plötsligt sjunker varvet ner till ca. 1000 varv. Vi blir aldelles rädda och tror att dieseln höll på att ta slut men efter 10s så började den öka varvet igen och kom upp till 1500 igen, helt utan några justeringar på gasen. Sen fortsatte den att göra likadant med 10-15s mellanrum. Drog jag ner varvtalet till under 1000 varv så gick den helt felfritt men över 1000 så ville den inte. Provar jag att gasa upp till 2000 stannar den helt efter att ha kommit upp i 2000. Absolut inga problem med att starta motorn sen.

 

En gissning var att turbon strulade. Kompressordelen är nybytt för sommaren, men avgasdelen är däremot orginal (-83). Skulle det kunna vara så att smörjningen är dålig och att det glappar och nyper. Får värmen i avgaserna turbinen att bli större och att den går i väggarna och nyper?

 

Tacksam för alla svar. MVH Simon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Får värmen i avgaserna turbinen att bli större och att den går i väggarna och nyper?

 svar nej men kolla filtret troligen fullt med kondensvatten i behållaren samt att filter blivi kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna tanka mig att du har blockage i avgaslinan. Kan vara i limpan, turbo, ljuddampare, etc. Kan vara en baffel nagonstans som lossat/hangt sig. Sa lange motorn ga sakta sa finns det tillrackligt plats (tvarsnittarea) for avgaserna att floda obehindrat. Nar du forsoker varva upp, sa blir mottrycket helt enkelt for hogt. Ungefar lite som det klassika tricket med bananer (eller potatis) i avgasroret pa en bil...

 

Har du blockage borde dock ocksa motortemperaturen ga upp en del. Har du sett nagonting dar?

 

Givetvis att du alterntivt har blockage i insuget. Billigare/lattare att fixa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker ner snart och kollar filtret och om det är något blockage i insug eller i avgassystemet. En fråga: Om jag skulle ha någon form av blockage skulle jag väl inte kunna varva upp motorn i 2000 varv men att den bara dör efter 10 sekunder? Jag glömde att berätta att på friläge så går motorn som en klocka. Då varvar den till 3000 och stannar där om man vill det. Tack för svaren. MVH Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

en diesel som inte får tillräckligt med soppa blir varm, men du hör detta på att spridarljudet låter dovare.  hur är det med tilluften till tanken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som begränsad tillgång på bränsle, dvs igensatt bränslefilter, klämda ledningar mm mm. Olastad behöver inte motorn så mycket, men med belastning får den inte tillräckligt. Turbon mot väggarna skulle ganska snabbt orsaka turboras, så det hade du märkt, samma med axelkärvning där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nyss nere i båten. Jag fann att det inte finns något liftfilter. Alltså inget igenproppat luftfilter. Jag hittade bränslefiltret efter en stunds letande, men den satt så långt in så den kom jag inte åt (för ostryktåliga kläder), men det ska bytas när jag får tid. Turboaggregatet måste vara slut, det läcker olja från axeln och jag kände på turbinen och den glappade ca. 1mm. Ett utbytesaggregat från Gik-turbo, ungefär vad kostar det och är det komplett? Oljan ser inte bra ut, nästan helt svart. Kan det bero på turbon? Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

lite axialt glapp brukar finnas och även lite oljeklabb detta kan för övrigt komma från smogen beroende på hur det hela är ihop kopplat.

 

svart olja blir det direkt på en diesel detta är normalt.

 

svåråtkomligt filter tyder väl på att det lätt slarvats med filterbyten, och vatten ihop med pappfilter får dem att svälla och bli nästan ogenomträngliga, med lite otur fäller de ludd och sätter igen pumpen, så byt genast filter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter filtret så fort jag fått tag på ett nytt. Ska inte köra något tills dess. Det som läkte från turbon var inte så små mängder, det låg säkert en matsked i turbinhuset. Kanske finns en risk att det har sugits olja in i motorn också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hade du kört sönder så smörjningen gått direkt in så hade det rykt ganska mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det symptom du nämner beror på igensatt bränslefilter. om du har ett förfilter typ CAV, byt insatsen. Den sätts igen ganska snabbt. Byt samtidigt motorns ordinarie filter. Vid krafigt gaspådrga får du ett krafigt sug som drar ihop papperslamellerna. Detta orsakar dina problem.

 

På många marindieslar måste filterinsat bytas 2 gr/säsong beronede på hur mycket du kör och också på dieselkvaliten. Själv byter jag min filterinsats på förfilteret (CAV) 2 ggr/säsong. det ordinarie motorbränslefiltret byter jag endast vis sjösättningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i helt din diagnos. Däremot tycker jag att du byter filter väldigt ofta, men du kanske kör mycket. Skulle vara intressant att veta hur många liter diesel du ungefär förbrukar per säsong. Jag har aldrig behövt byta filter men gjort det ändå efter att ca 800l passerat genom CAV filtret. Finfiltret har minst dubbla bytesintervallet.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då börjar nästa problem då. Jag har letat runt i hela båten efter soppa kranar men hittar inte en enda. Bränslefiltret sitter så tight mot motorrumsväggen framåt att jag kanppt kommer åt ena filtret. Filtrena som sitter i nu visade sig vara Scania 364624, vad kan volvos motsvarighet till dem heta? Jag hade tänkt att beställa lite delar ikväll från drevia. Jag hittade ett filter på drevia för 99kr som ser identisk ut i formen men vågar inte beställa förän jag vet att det är rätt. Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

inte behöver det vara volvofilter eller scania, cross over listor finns på de flesta biltillbehörsfirmorna eller på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ar nu inte troligt att det ar sa, men SKULLE kunna vara att man helt har hoppat over att installera en branslekran/avstangsningsventil. Gors ibland i (fullstandigt korkad) kostnadsjakt.

 

Annars tycker jag nikitalord slog huvudet pa spiken med; svåråtkomligt filter tyder väl på att det lätt slarvats med filterbyten

 

Med andra ord, det kan vara en bra investering (om an smutsig) att verkligen gora en ordentlig genom gang av din motor. Battre att stamma i backen an i an...

 

Om du har ett drev (gissar ett 280-drev) som glom inte bort att gora service pa det ocksa (kolla/byt olja, balgar, kollar slangar, etc).

 

Hoppas allt loser sig. Verkar vara en trevlig bat (fanns lite info och bilder pa Fendern.se)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ring till LVD malmö på 040 936584 prata med göran eller per dom löser allt till ett vettigt pris. lita på mig beställer saker av de jämt varjedag. mvh krawa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
lita på mig beställer saker av de jämt varjedag.  du verkar ha mycket strul eller är det bara dålig hållbarhet på deras delarna.9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns tre stycken filter i båten. Ett filter mellan tanken och de andra två filtrena som satt på motorn. Det filtret som satt mellan motorn och tanken var propfull med skit, för mig var det ett under att den äns startade med så mycket skit. De andra två filtrena såg riktigt bra ut men jag byter allt medans jag ändå håller på. Stort tack för alla svar som lett mig hit!!! Nu återstår bara att se om den går felfritt när jag har bytt.

post-22633-1394234818,1795_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


När du skiftar filter av cav typen så byt även oringarna. har du mycket skit i tanken så tappa av filtret lite då och då med dräneringen eller skruven i botten på filterhållaren, vatten lägger sig i botten och sätter igen filtret i förtid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer jag åt att göra rent i tanken? In med ett tvättmunstycke och blåsa rent med högtryckstvätt eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

slang och låt den suga med hävertprincipen från botten då damsugs bottensatsen upp. men dränera filtren ofta ändå där samlas en hel del bottensats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla sätt är bra, det gäller bara att få ur all smuts/vatten efteråt...

Finns det ingen inspektionslucka du kommer åt genom är det nog läge att montera en nu. Trasa är nog det säkraste sättet att få rent med, tyvärr!

Men går det att se in i tanken genom påfyllningen, tankgivare så du kan avgöra om det är slam på botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tänkte åka ner i båten idag igen. Jag ska kolla efter något sorts hål att göra rent tanken igenom. Och så hade jag tänkt åka och leta efter någon som säljer filter på en söndag. Hittar jag någon som gör det så blir det en provvända med båten senare idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

filtert du hade på bilden är det vanligaste filtret på alla gamla dieslar, ser du någon bonde med traktor eller någon i en gammal peougot så har de säkert ett extra i reserv pris ca 50:-  

 

ang tankhål har du mätare så brukar det hålet räcka mer än väl för att suga rent och inspektera tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte till biltema och köpte ett filter för att prova med. Jag köper ett orginalfilter senare. Nu funkar motorn utmärkt! Båten varvar villigt och den toppar 27 knop enligt mätarna i båten. Tyvärr så läcker det vatten från kylsystemet (sjövatten). Och så läcker det lite olja här och där, men i övrigt så är det finemang. Motorns tempratur har även gått ner till 79 grader från tidigare 90. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte till biltema och köpte ett filter för att prova med. Jag köper ett orginalfilter senare. Nu funkar motorn utmärkt! Båten varvar villigt och den toppar 27 knop enligt mätarna i båten. Tyvärr så läcker det vatten från kylsystemet (sjövatten). Och så läcker det lite olja här och där, men i övrigt så är det finemang. Motorns tempratur har även gått ner till 79 grader från tidigare 90. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...