andreaswenn 0 Postad 7 Oktober , 2006 hej, funderar på att själv göra rent mitt kapell för att sedan pensla på imprenex impregnering. Fich rådet att låta bli med förklaringen att det var omöjligt att få lika bra vattenavvisning som då det blir gjort av proffs. Någon som har erfarenhet och upplever att egengjord impregnering inte duger? ha det bra Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Oktober , 2006 På min förra båt, en träsnipa impregnerade jag kapellet med impregnex. Har inte ngn erfarenhet av proffsimpregnering men jag blev iaf helnöjd med resultatet. Min nästa båt var en amerikansk uddabåt (Winner Baronet 17) som jag oxo impregnerade kapellet på. MEN efter att jag jfrt innehållsförteckningarna använde jag (TROR det var) vanlig lacknafta... jämför själv innehållsförteckningen så ser du. Iaf, jag använde lacknafta istället med samma resultat som när jag körde impregnex, till ett mkt billigare pris..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swemax750 0 Postad 7 Oktober , 2006 Hej! Jag köpte nytt kapell till min båt i våras och kapellmakaren sa till mig att ett kapell ska endast tvättats med vatten eller ett svakt tvättmedel och det sall inte inpregneras alls det kan läck lite de första regnvädren men sen så sväller tyget tätt. han påstog att man förstör tyget om man kladdar på en massa impregnering. har testat med det gamla kapellet och det svälde tätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Oktober , 2006 Beror nog på hur slitet/gammalt kapellet är kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 10 Oktober , 2006 Jag köpte Biltemas kapellimpregnering på sprayflaska. Har inte provat det dock...någon som har erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Oktober , 2006 Jag hade problem med läckande kapell förra året. Köpte i desperation (dyr!) impregnering för skor och kläder på sprayburk a 98 kr styck. Fungerade bra i och för sig. Sprayade sömmar och horisontella ytor. I vinter är det kapell-jobb med lagning och tvätt av mögel och allmän rengöring. Efter det så blir det betydligt billigare impregnering på flaska utan spray. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
exet 0 Postad 11 Oktober , 2006 HejJag har tvättat mitt kapell och då använde jag ett tvättmedel för kapell från Hjärtmans. Därefter skulle jag inpregnera.Ringde först till Företaget som sytt kapellet och rådfrågade och fick svar att det skulle endast läggas i blöt och skuras lite lätt. Efter det skulle jag inte impregnera för tyget ska tåla denna tvätt utan att tappa impregneringen. Resultatet= Ett känsligare torrare och väldigt ömtåligt tyg istället, spricker lätt. Mitt alternativ är förmodligen ett nytt kapell istället för det nuvarande kommer inte att hålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 18 Oktober , 2006 Försöker tvätta mitt kapell själv. Kapellet är nytt för i år. Det har kommit små svarta prickar på tyget (= mögel). Har testat fenon och svag klorinlösning men det tog inte bort allt, dock lite snyggare. Hur får man bort möglet? Och hur är det med antimögelmedel - vad är det och var kan man köpa det? /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Oktober , 2006 De svarta prickarna du fått är jordslag. Jag brukar tvätta själv vartannat och lämna in för tvätt vartannat år. När jag tvättar själv gör jag det i den stora grovtvättmaskinen i tvättstugan. 30 grader och grumme tvättsåpa (reklam?) Ett kapell som är nytt ska inte impregneras de 4 första åren, helt enkelt för att det blir FÖR tätt då och gör att det blir ännu mer jordslag och mögel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matte79 0 Postad 28 Oktober , 2006 Jag har hört att det bästa impregneringsmedlet skall vara en speciell färg som man typ målar eller sprutar på kappellet. Om någon vet vad denna färg heter skulle jag vara väldigt tacksam ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 29 Oktober , 2006 Det finns ett impregneringsmedel som heter Acapella som finns i några färger men om det är det bästa det vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser