Jorma66 0 Postad 6 Oktober , 2006 Johnson 70hk 3 cyl -90årsmodell. Har inte gått så många timmar, tog den i bruk i sommar efter 4 år utan båt. Början första halvan av sommaren gick den kanon bra inga problem lätt startad, bra kraft helt klockrent. Sedan börja den konstra efter man kört en stund på fullgas när vi drog vattenskidor eller körde i lite sjö. Varningsummern tjuter och motorn tappar kraft den driver bara långsamt fram och typ bara står och skakar går väldigt ojämmt. För att den sedan ska sluta måste jag stänga av den och vänta en stund ibland funkar den direkt ibland tar det ett tag.Det är aldrig några problem när man kör långsamt eller på halvfart. Den suger olja och jag kör med 1-2% olja i tanken den kyler väldigt bra. Vad varnar summern mer för? Tacksam för svar Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sirius 0 Postad 6 Oktober , 2006 hello kolla impellern så den får tillräkligt med kylning (men det kanske du har gjort ) annars ingen aning mvh sirius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 6 Oktober , 2006 Hej Om termostaten inte öppnar så får den inte tillräcklig kylning även om det är full fart på skvallerstrålen. Brukar visa sej vid höga belastningar och då går den varm och kan varmnypa. Du får troligtvis lite att göra i vinter för om den gått varm flera gånger tills den tappat kraft så har nog kolvarna sett sina bästa dagar tyvärr. Det går att borra och köpa överdimensions kolvar. 1000 kr/ hål och 1500kr/kolv ca. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorma66 0 Postad 11 Oktober , 2006 När jag stannat motorn och startar den igen funkar den lika bra. Samma tryck i motorn som innan det är när man belastar den som den spökar. En sa att det var något med tändningen och att den går bara på 2 cyl och att den varnar för det. Stämmer det? Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 11 Oktober , 2006 jag är ingen expert på detta men tror att det är problem med vattenkylningen av något slag. Undrar om motorn ska varna för tändproblem. Mig vetligt ska den varna bara för vatten och oljesmörjnings problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 15 Oktober , 2006 Hackandet är alldeles säkert motorskyddet som slår till. Det kallas på omc-språk för SLOW. Du säger att varningssummern tjuter, om den tjuter konstant så är det om jag inte minns fel överhettning på gång. Du säger också att den kyler bra, jag gissar att du menar att vattenstrålen sprutar som den ska. I så fall kann du prova att köra motorn utan termostat om felet inte uppstår så köp ny termostat. Obs kör nu inte hela nästa sommar utan termostat det kan skada motorn. mvh Waxholm4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorma66 0 Postad 16 Oktober , 2006 Stort tack till alla som som hjälpt mig nu ska jag felsöka.Och hoppas att jag kan fixa det utan att det blir för dyrt. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 21 Januari , 2007 Jag hade liknande problem på min Johnson 75Hk från 1984. Där var problemet att den ibland gick på 2 cylindrar, enstaka gånger bara på 1 och efter ett tag när den blev varm gick på alla 3. Felet var databoxen. Köpte en ny sådan och sen gick den perfekt. Detta fixade jag efter 8 år och 1 vecka innan jag sålde den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser