bamse68 0 Postad 5 Oktober , 2006 Hej! Jag såg en annons på en båt som jag är intresserad av. Som uppgav att motorn är en VP AQ 130 modell B21 med 280 drev. läser jag genom forumet här så är vp 130 en B20 ??? Hälsningar Novisen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 6 Oktober , 2006 Helt riktigt. AQ130 är baserad på B20. Lätt och se skillnad då B20 har insug och avgas på samma sida. B21 (AQ140A) har avgas o insug på varsin sida. Lycka till med båtköpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bamse68 0 Postad 6 Oktober , 2006 Hej Igen! Tack för svaret,jag har redan köpt båten. En till dum fråga VP 130 står det för antalet hästkrafter? Hälsningar Novisen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfpal 0 Postad 6 Oktober , 2006 Japp - när motorn var ny. Vet inte om det är svänghjul eller propeller dock. Det diffar en hel del... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 6 Oktober , 2006 Som sagt det beror nog på om det är prop eller svänghjulshästar. Den specen jag har sett på AQ130D/280D säger 110hk. Min AQ140A anges till 125hk. Vet inte men man kanske ändrade sättet att speca effekten under denna tidsepok. Att 130 svänghjulshästar blev 110 prophästar. /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 6 Oktober , 2006 Troligare kanske amrikanska SAE hk = utan gen, vattenpump, avgasrör mm som minskar effekten, mot europeiska DIN hk som är från en komplett driftklar enhet (båda på svänghjul...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bamse68 0 Postad 7 Oktober , 2006 Hej igen! De påstod att båten med ovanstående bestyckning hade en march fart på 24 knop och max på 28 knop (draco 2000ht) Kan de stämma? Hälsningar Novisen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 7 Oktober , 2006 Ja det kan stämma om du har en 14 x 17 propeller Mvh Draco 78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bamse68 0 Postad 22 Oktober , 2006 Hej! Såg efter idag att propeller måtten är 15x15L Är det bra ? Hälsningar Novisen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 23 Oktober , 2006 Måste tilläga... Aq130A-C har nog ca130hk i grunden, med lite olika konfigureringar. Aq130D modellen är likadan som C, men toppen är anpassad för blyfri soppa och att den kompsänktes med en lite tjockare packning osv.. Därför sänktes den angivna effekten till 110hk. Man kan enkelt skrämma upp hästarna till den ursprungliga effekten moms ;-) inte speciellt dyrt heller för den delen. Men lägger man ut en hög pengar, så kan man få ut många fler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bamse68 0 Postad 6 November , 2006 Hej! Idag plockade vi isär b20 motorn och meken konstaterade att det satt en e-topp på? Vad innebär det? Hälsningar Novisen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst PV-Johnson Postad 7 November , 2006 E-toppen var till motorer med insprutning. Men kan användas med förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser