Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
stortrissen163

båtköp

Rekommendera Poster

Jag är väldigt sugen på att köpa upp mig lite i storlek. Har som namnet antyder just nu en stortriss och är sugen på nonting runt vid 20 25 fot, den måste vara bekväm men samtidigt rolig att segla. Någon som har ett bra förslag? Jag har kollat lite på Hurley 20 men även den får ofta betyget trög och stabil...tacksam för all hjälp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag ordinerar dig en H-båt :-)
Verkligen super rolig att segla. Snabb och trevlig att bo i. Tror att det är ett lagom steg från Stor trissen. Visserligen känslig i hårdvind, men inget problem när man revar.


Såg en på blocket för 40tkr, dom kostar visserligen en del men get en hel del rolig segling för pengarna.
Sedan finns de gammla klassikerna, IF,Maxi 77,Maxi 68,Ohlsson 22 etc etc
 Ja just, sen har du ju Rival 22:an också !


/ Plarsa
http://rival22.plars.org 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns mkt att välja på. Jag valde Monark 700 och

är mkt nöjd, både seglings-och bomässigt. Sök

uppgifter på nätet. Priserna ligger mellan

40-50000:-. Värd varenda krona och mer därtill.

 

Lycka till

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

 

Var ligger den ekonomiska smärtgränsen?

Jag seglar en Dominant 78, den går precis in under 25 fot (7,75) Den är mycket trevlig att segla, mycket litet rodertryck och liten lovgirighet.

Den är dessutom konstruerad för självslående fock som gör den busenkel att segla ensam med.

Sedan kan man som jag har gjort och måttbeställt en gennaker som gör att fartresurserna finns där, har i år loggat 11,2 med stor och fock. Har inte varit ute i hårdvind med gennakern iår. Men att komma upp i närmare 15 knop på slör eller läns är nog inte omöjligt.

Inredningsmässigt så kan det skilja en del då dessa båtar byggdes som halvfabrikat.

Sittbrunnen är gigantisk, man sitter lätt 6 personer i den, sovplatser finns för 4-5, toa och kök givetvis. Vikten stannar på 1700 kg och lystalet är 1,06. Kolla på sailguide så ser du bilder oxå.

Priserna på en begagnad ligger från ca, 60 tusen och upp till 80 ungefär.

 

/Wille

post-1958-1394234810,6576_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Sinkro 63 är ett bra alternativ! om du vill ha en lite större båt! som är lätt att segla och rolig ganska bra seglare! i den storleksklassen! jag har en sådan till salu! den finns på blocket i Göteborgsområdet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 
Är själv en stortrisseglare som håller på att byta upp mig, jag har fastnat för Comfort 26!!
8 meter, 7,30 i vattenlinjen, lys 1,07, ska visst vara en väldigt bra seglare, snabb och helt ok att bo i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kan rekomendera Johnsson 26. Inte den snabbaste dock att segle, men seglar lätt upp till sitt lys. Men bättre bobåt i den storleken får man leta efter.

 

Jag trivdes jättebra i min.

 

Finns en 23 fotare med, vet dock inte hur den är. Men troligen ingen dålig båt.

 

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla tips! de ska tas i betänkade..Men jag tänkte mig faktsikt en lite billigare båt, inte över 30t kr. Så om någon har några flera tips fast för en lite billigare peng så vore de kanon!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

Har du provat att söka på båtar max 30.000:- på dom beg saiter som finns å nätet?

Kanske dyker upp något kul där...

 

Kollade för skoj skull och fick en del träffar. bla

Misil2

Seacat 21

Ohlson 22

mfl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Boken 500 segelbåtar i test av Curt Gelin ger en del användbara fakta när men funderar på båtköp. Finns att låna på biblioteket eller köpa i bokhandeln ca. 300 kr???

 

MVH Puffarius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från Stortriss till Magnifik Midget, den hade jag sedan i många år.... Kostar runt 20000:- Kolla sailguide.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...