Gustaf76 0 Postad 5 Oktober , 2006 Hejsan, Är det starkt rekommenderat att vaxa båten före vintern....? De flesta verkar göra det enbart på våren. Vad är fördelarna.? Sedan frågade en bilmekaniker mig varför man byter motoroljan innan vintern, han trodde det var bättre på våren eftersom den kondens som bildas i motorn under vintern då försvinner när man byter den gamla oljan på våren... själv kunde jag inte riktigt svara på varför man byter innan vintern ? mvh G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 5 Oktober , 2006 På fråga A svarar jag vet inte... (lättare få rent på våren.) och på fråga 2 svarar jag att kondensvattnet är rent och ångar bort vid vårens varmkörning, medans gamla oljan innehåller div aggresiva föroreningar från förbränningen mm, som man inte gärna vill ha kvar i motorn. Detta borde din bilmekaniker vetat om han var lärd.... Det optimala är ju annars att hälla i billig olja över vintern och byta igen till våren, men det klassas nog som överkurs idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 5 Oktober , 2006 Det är ju alldeles utmärkt att vaxa på hösten. Då tar inte smutsen fast under vintern och du får en skyddande yta. Att man inte gör det beror nog på att man inte tar sig tid, är lite lat och inte har lust att vårrusta på hösten. Ang. oljan kan jag bara instämma med föregående talare. Kör motorn några varv efter bytet, så att den nya oljan sprids i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 6 Oktober , 2006 ok...idag är olja och filter bytta...njöt först av en sista åktur på c:a en timme. På söndag blir det vaxning... snyft sedan ska man vänta i 6 månader.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 6 Oktober , 2006 Hej! När du tvättade av båten vid upptagning använde du troligen någon form av rengörningsmedel, då åkte även det sista av vårens vaxning med. Om du inte vaxar inför vintern så kommer du att få oxidation av plastens ytskikt. Genom att vaxa slipper du detta. Vaxa och polera sedan även en gång på våren så får du ett tjockare vaxskikt inför nästa säsong. //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 6 Oktober , 2006 Om du vaxar nu i höst bör du inte polera båten till våren då det med all säkerhet tar bort allt det du lägger på nu och således kräver att du vaxar en gång till. Jag själv polerar båten grundligt på hösten och applicerar sedan Lahega Brightguard i 2 steg som är ett utmärkt lackskydd. Till våren kör jag sedan bara på en vända till med lackskyddet för att vara säker på att det täckt överallt. Men i stort håller jag med de flesta tidigare talande, finns egentligen ingen anledning att vänta till våren. Båten mår bäst av att få behandling nu direkt och man spar massa tid vid vårrustningen då man istället vill vara ute på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 7 Oktober , 2006 tack för alla tips.... är dock lite osäker. Polera, vaxa =inte samma sak ?? Först på med vaxet sedan polerar man bort det och det blir blankt, men menar ni att man ska vaxa och låta den matta hinnan vara kvar över vintern ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 7 Oktober , 2006 Hej, nej vaxning och polering är inte samma sak. Polerar gör man först med ett medel som innehåller slipkorn, detta för att avlägsna eventuella oxideringar samt slipa ner alla små repor och urgröpningar som finns i plasten så att lackskyddet (eller om man hellre kör vax) sedan har en bra yta att fästa i. Om ytan är mycket hårt åtgången rubbar man båten först innan poleringen, vilket är polering med ett lite grövre slipmedel. Det är poleringen (och rubbingen) som gör båten blank och fin. Om man vaxar direkt så är ytan fin i ett par veckor, men egentligen har man bara fyllt igen de små porer som finns i plasten och när vaxet släpper ur dessa blir ytan matt och ful igen! Efter detta steg gäller det att skydda den fina yta man arbetat fram och då kör man på med vax. Jag föredrar dock lackförsegling, lite dyrare än vax men betydligt hållbarare och mer lättskött, vilket är vad rekondarfirmor kör på bilarna. Viktigt att tänka på är att ytan avfettas ordentligt innan vaxningen/lackskyddningen så att inget fett, silikon eller liknande finns kvar. Ett tips, om du inte redan har det, är att införskaffa en rejäl polermaskin. Den gör jobbet så mycket enklare och roligare, och resultatet blir dessutom avsevärt bättre. Det finns ingen människa som orkar handgno i den omfattningen en maskin ger. På följande länk kan du läsa om de olika steg man lämpligen kör igenom för att få blankast fribord vid bryggan http://www.lahega.se/viewartikel.asp?id=51 Kan varmt rekommendera just lahegas Brightguard, den är oslagbar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 7 Oktober , 2006 ok då förstår jag.... jag ska alltså först införskaffa polermedel...? sedan polera med det medlet och sedan påföra vax? alt. rubbmedel och sedan vax..? sorry om man låter dum men tycker detta är krånligt , inte minst när det säljs medel som säger att dom gör allt på en och samma gång.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 7 Oktober , 2006 Köp absolut inga allt i ett grejor,,, det finns inga genvägar till det perfekta fribordet Först tvättar du båten ordentligt, gärna med något medel som avfettar och ev. innehåller syra för att ta bort hårt sittande smuts Om gelcoatens skick är dåligt börjar du med rubbing. Är ytan däremot inte så matt kan du gå direkt på poleringen. Efter avslutad polering avfetta igen och sedan på med lackskyddet / vaxet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 7 Oktober , 2006 Hoppas det framgick tydligt att du om du först kör med rubbing sedan måste köra med polish också. Rubbingen är så grov att det blir små små repor som du sedan slipar bort med polishen. Enbart rubbing blir inte bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 8 Oktober , 2006 Tvätta vaxa på hösten funkade bra på min förra båt - tar mycket lite tid i anspråk och håller båten hyggligt fräsch. Vaxet skyddar mot smuts och oxidering... Ska man polera så är ju jobbet större och det är ju upp till var och en, men en rejäl polering slår ju tvätt vax. Är man lite tveksam om man orkar lägga jobbet att polera och vaxa på våren är det nog en bra genväg att iallafall tvätta och vaxa på hösten innan smutsen bitit sig fast ordentligt. Helt klart är iallafall att snålvarianten att bara tvätta och vaxa kan hålla en båt som är hyggligt blank i skick i ett par år. Samma gäller med billacker - men ganska lite jobb kan man hålla en bil fräsch, men låter man lacken gå ned sig totalt krävs polering etc för att få fason på den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 9 Oktober , 2006 ok, tack för alla tips... ska då försöka först köra polish och sedan vax nu i helgen. Har en burk Autosol kromglans i boden, är det bra att börja med tro som polish? Sedan avsluta med Ultraglozz som jag oxå har en burk...? /G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 9 Oktober , 2006 Hej Kromglansen fungerar visserligen som polish, men den skulle jag vara mycket försiktig med då risken annars är att du slipar ner hela gelcoatskicktet. Om inte gelcoaten är i mkt dålig skick räcker det med något finkornigare medel. Körde själv i helgen med Turtle polish med gott resultat, men finns åtskilliga fabrikanter. Vad beträffar polermedel är det inte så stor skillnad mellan de olika (det jag tycker skiljer är hur lättarbetade de är) fabrikanterna. Det viktiga är att lägga på ett bra vax eller lackskydd sedan eftersom man vill bevara den där ytan länge som man slitit med att ta fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 9 Oktober , 2006 ok , de lite snälla polermedlen, typ den polish du beskrev, går det att hand polera med den..? eller måste man köra med polermaskin? Körde i våras ett lager av biltemas boatcleaner (flytande på flaska) och sedan ett lager ultraglozz, men tyckte resultatet blev bättre när jag körde för hand med polertrassel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 9 Oktober , 2006 Du kan absolut köra med dem för hand, men det kommer ta mycket tid och svett Jag skulle råda dig att köpa en polermaskin, får en på rusta för 500:- som duger till hemmafixaren som bara polerar ett par gånger per år. I synnerhet om plasten är hårt oxiderad är en polermaskin oslagbar, ty om man handgnor och inte får bort allt ser båten jätteblank och fin ut efter vaxningen men resultatet håller en sådär 2-3 veckor och sedan är man tillbaka på ruta ett igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 9 Oktober , 2006 den jag har köpte jag på rusta, men det kändes bättre att göra det för hand, hade typ asont i fingertopparna i en vecka.. ultraglozz, har du någt att säga om det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 9 Oktober , 2006 Hej igen Nej, känner inte till det medlet. Men enligt detta test så verkar det fungera ok, varken bäst eller sämst http://www.ultraglozz.com/Breve/Baadnyt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 9 Oktober , 2006 Okej - det är lönsamt att vaxa på hösten för att smutsen inte ska bita. Men hur är det med bottenmålning på hösten? Är det också lönsamt? Ingen gör ju det (?) men skulle man tjäna någonting på det? /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 9 Oktober , 2006 OM man inte har verksamma ämnen i färgen bör man väl kunna göra det, men känner inte heller till nån som gör det på hösten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 9 Oktober , 2006 Är verksamma ämnen = fartygsfärg ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 9 Oktober , 2006 menar färger med biocider i och liknande. Vet inte hur det är med mjuka polerande färger tex, men det bör väl stå på förpackningarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 11 Oktober , 2006 nu fick jag ett nytt tips idag.... man ska inte vaxa båten på hösten pga att under båtsäsongen så drar skrovet åt sig så pass mycket fukt och under vintern när den står så kan inte den fukten svettas ut pga att vaxet lagt sig som en förseglingshinna.... kan detta stämma...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 11 Oktober , 2006 Nej, det tycker jag låter väldigt märkligt. Visst skrovet drar åt sig en hel del vatten om man inte har epoxibehandlat botten, men det är under vattenlinjen. Det är ganska orimligt att till exempel däcket drar åt sig vatten under de korta perioder som det ligger regnstänk där och som dessutom inte skulle torka upp därimellan. Jag har i alla fall aldrig hört den förklaringen och tror inte på den. Någon med bättre vetande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanderss 0 Postad 14 Oktober , 2006 det finns delade meningar att bottenmåla på hösten även en plastbåt bör torka så det bästa är nog att bottenmåla på våren hälsningar Sa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 14 Oktober , 2006 Jag är av en helt annan åsikt. Jag har aldrig varit med om att: Hur vältvättad båten än är på hösten så är den alltid skitig på våren och behöver ha en grundlig genomgång. Dubbeljobb? Kolla bara på vissa båtförsäljare. Båtarna (utebåtarna) ser ut som skräp på hösten och är nya på våren.MvhPeaky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 15 Oktober , 2006 Jag har min båt i garage med press över, så jag lovar att den är i samma skick när jag ställer in den som när jag plockar ut den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrbeijar 0 Postad 16 Oktober , 2006 Se följande länk så får du förklarat varför du ska byta olja i höst --> http://www.drevia.se/konsdiesel.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoseLL 0 Postad 16 Oktober , 2006 Jag fick en rejäl tankeställare i den här tråden.. då är det bäst att vi i fortsättningen inte använder rengöringsmedel på hösten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser