Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Secalka

Skillnad på Mercruiser och Mercruiser...

Rekommendera Poster

Tittar på ett eventuellt båtbyte. Båda alternativen har Mercruiser inombordare och det har jag aldrig haft någon.

 

Den ena har Mercruiser 3,0, 135 Hk från 1998, drev år ???

Den andra har Mercruiser 4,3, 205 Hk från 1991 samt drev från 2001.

 

Om jag nu bortser från att den ena motorn lämnar mera hästkrafter så är frågan:

 

1. Är det samma teknik i båda motorerna ??

   (förgasare vs Insprutning ?)

2. Innebär en nyare motor att den är mera svårmekad ?

   (jmfr med bilarna förr och nu)

3. Finns det gott om reservdelar till motorer från 1991 ?

4. Är det drevet som slits så att den äldre motorn med nyare drev

   egentligen är bättre?

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den större är en V6:a den andra är en rak 4:a

I stort sett samma nivå på motorerna även om en v6:a kan kännas mer komplex

Finns massor med delar till bägge.

 

 

Skulle välja den större utan tvekan.

 

Har själv en sådan och gör servicen själv.

Mer kraft och går jämnt och fint

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det förgasare på båda eller finns det insprutning på dem ??

Antar att det skiljer lite i bensinförbrukning då eller ??

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Roland..

 

Den större 6an kommer att gå mycket lungnare och tystare.. Den har oxå ett mycket goare ljud en den mer högvarviga 4an som måste plågas för att hålla planing när båten har maxlast.. Har provkört båda i en Bayliner capri 4an vardock inte av märket mercruiser utan omc men i stora hela samma motor som ger ungefär likvärdig efekt.. När man körde ensam så gick 4an fint men med 5 personer till ibåten lite packning gick d trögt..

 

Men 6an gick fint upp iplan gick tyst i bekväm marshfart på ca 25-30 knop med 35 på topp... 4an orkade upp i nära 28 knop på topp med båten  full lastad och gjorde runt  20 på marsh.. (allt mätt med GPS) ynkligt tycker jag som är van vid 8a.. Om man sedan gämförde bränsleförbrukningen så drog 4an mindre bränsle än 6an när jag var själv ibåten.. med passagerare samt packning så drog 6an mindre...

 

Båda maskinerna är mycket lätt mekade allt i delar finns till rimliga priser.. Mycket billiga piratkopior på tex Drev kyllimpor etc finns...

 

Men har du funderat på en 8a där snackar vi Ljud!!! Drar lite mer ytterst lite mer än 6an och har mer råstyrka och kraft...

 

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasare på båda 2.. Dom nya MPI motorerna har insprutning.

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst har jag funderat på V8, problemet är bara att dessa motorer redan sitter i båtarna...smiley-tongue-out.gif\

Tack för informationen tills vidare !

 

Vart går gränsen för MPI, vilket årtal?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

EFI kom något tidigare och har också insprutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall motorn heta något eller vara märkt så man ser det eller är man utlämnad åt säljaren ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar stå på plastkåpan ovanpå motorn.. Det är ju ganska lätt att se om d  är förgasare eller insprutning även för ett otränat öga.. sedan om d är en Efi eller en Mpi.. Ser du på att det finns en spridare per cylinder på MPIn.. Har inte studerat EFI motorerna något större men EFI ska enligt uppgift stå för elektrick fuel injecktion osäker på stavningen..

 

Jag tycker inte d är värt pengarna att lägga till för en EFI motor då den inte levererar så mycket mot vad den kostar samt att konstruktionen är gammal för att vara i insprutningens värld.. samt dyr att reparera när den väl går sönder... 4,3l ger 190hk i förgasar utförande och 220hk i EFI utförande.. insprutningen ger några extra knop och är något snålare men är mycket dyrare både i inköp och reparation.. skulle tippa på att du får lägga till ca 25-30 000 för att få en maskin med insprutning.. och d är d inte värt... du får mycket bensin för dom pengarna och så mycket märks d inte bränsle kontot heller.. Nä länge leve förgasare!!!!

 

!!!MVH REXCO!!! Som åker gammal hederlig 350 med förgasare..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njahaja, det var ju 205 Hk på V6:an som jag tittade på då.....

Och jag kan lova dig Rexco att jag inte ser om det är förgasare eller insprutning, så det var därför jag frågade.

 

 

//Calle

 

ps. Kom inte dragande med att Du ser om det sitter en förgasare där för det gör jag inte. Min grej är elektronik..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, säkringsboxen, larmboxen samt GPS:en hittar jag och kan koppla om men det är nog inte den Du menar...2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki Calle en bild säger mer än 1000en ord sägs d ju...

Detta är en förgasar försedd variant på 190hk MC 4,3 V6

Och jo d e säkert förgasaren gömmer sig under plastkåpan

som sitter överst på maskinen..

post-13975-1394234810,1824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på en MPI alltså insprut..

 

!!!MVH REXCO!!! Förgasar freak...

post-13975-1394234810,2106_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om det är en stor takbox på motorn så är det förgasare och om takboxen är tunn så är det en insprutningens motor ?

 

Si ?

 

//Calle :-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tillbaka till frågan om större eller mindre motor:

 

Hur stor är båten/båtarna? Vad är marschfart/maxfart? Hur fort vill du åka? Vill du ta högre kostnader för bränsle och service för att få åka fortare? (Jo, större motorer är dyrare.)

 

Jag har själv en 18,5 fotare med Merc 3.0. Den går 38,8 knop men borde med optimal propeller gå att skrämma upp i 40 knop. Belastningen är antingen mig själv på fisketur eller ett par familjer på utflykt. I det senare fallet är lämplig marschfart 20-25 knop -- begränsande faktor är att barnen inte skall blåsa överbord och mina hemmavattens ofta totala kaos av svallvågor. Givet detta vill jag påstå att min båt/motor går alldeles utmärkt med två familjers belastning.

 

Visst skulle jag vilja ha en större motor, framför allt för ljudnivån. En båtkompis har en VP V8:a i sin 21 fots DC och lite lär det bero på motorn (resten beror på bättre isolering). Men hur många hästkrafter behöver man egentligen för en fisketur?

 

Slutligen: Båtägande handlar om känsla. Det går inte att räkna hem. Vad känns rätt för dig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, såg inte att Du hade svarat på tråden efter det att jag hade märkt den med löst.

Nåväl, nej det har inte blivit båt ännu. Mest för att jag hade ett trädgårdsprojekt som var tvunget att bli klart innan första snöfallet.

Jag skall åka ner till handlaren igen och ta mig en ordentlig funderare och jag förstår vad Du menar med att det mycket väl kan räcka med 3,0.

Det räcker sannolikt för mig utan problem, men jag har också lärt mig att det kan skilja på motor och motor, även om det är samma hästkrafter och märke. (t ex tvåtakt/fyrtakt).

Just nu känns det mera som att det är läge att välja mellan båtarna, motorerna har mindre betydelse efter denna tråds utredning.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För guds skull satsa på 4,3:an.

Jag åker en maxum 21:a med en 3,0 mercruiser och önskar att jag haft lite mer pulver i den. Kompisen har en 4,3 (iofs VP-konverterad) i sin Baretta 23:a och den går mycket finare.. Lugnare tystare gång..Mera kraft men ändå en bränsleförbrukning som är acceptabel..

3,0:an är för klen när du lastar båten och det börjar gå lite sjö..

Reservdelsmässigt så är det i mångt och mycket samma delar.. Helt vanliga cheva delar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...