Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
hganning

Byta impeller

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Mercruiser 5.0 MPI i min Falcon och jag undrar hur ofta man bör byta impeller samt smarta tips hur man gör det (den sitter väldigt trångt till under motorn)?

/Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag brukar kolla impellern när jag sjösätter

Mvh Per Sandin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag byter den.Har en ad 41 volvo inga problem sitter i fram kant av motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hans-Olov

Kan du maila mig. Jag har mailat dig ett flertal gånger men inte fått svar. Har du fel på din mail?

/Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon ett bra råd för vilka verktyg man kan använda för att få loss den gamla impellern. Jag har en Kad43:a, och avståndet mellan motor och vägg är inte överdrivet stort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byter impeller på min KAD43 varje år och behöver inte vara rädd för att göra märken på den när jag drar ut den.

Så jag drar ut med milt våld med en vanlig polygrip. Vrid-dra-jucka lite (svårt att beskriva exakt hur). Jag har i och för sig gott om plats att jobba framför motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vrida/dra/jucka ja, kombinerat med slå med hammare, men det är ju på guds försyn att få loss den i alla fall. Däremot kom jag på ett bra sätt att få in den nya på plats. Jag drog åt två buntband för att hålla in vingarna, när den sedan sitter på plats, klipper jag buntbanden. Halverar antalet svordommar i runda slängar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu äntligen efter mycket svordommar bytt min impeller! Det tog 3 timmar att ta bort och 2 timmar att montera den nya!

Aldrig mer!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett hos Penta att man kan beställa en sats med vingmuttrar och fasta skruvar som gör att det blir lite mindre riskfyllt att tappa ner dom små bultarna under motorn i alla fall. Man får då dessutom lite mer tid över att svära över själva impellerbytet då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag smetar in vattenfast vaselin i pumphuset mellan gummibladen. Sedan kör jag runt motorn några gånger på startmotorn. Därefter är det bara att ta en polygrip med nylonbackar och dra ut impellern. Lätt som en plätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...