hganning 0 Postad 5 Oktober , 2006 Hej, Jag har en Mercruiser 5.0 MPI i min Falcon och jag undrar hur ofta man bör byta impeller samt smarta tips hur man gör det (den sitter väldigt trångt till under motorn)? /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gotland 0 Postad 5 Oktober , 2006 Hej! Jag brukar kolla impellern när jag sjösätter Mvh Per Sandin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hganning 0 Postad 19 Oktober , 2006 Ja, men vad gör du om den är trasig och behöver bytas? /HOG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gotland 0 Postad 19 Oktober , 2006 Hej! Jag byter den.Har en ad 41 volvo inga problem sitter i fram kant av motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 497 Postad 20 Oktober , 2006 Hans-Olov Kan du maila mig. Jag har mailat dig ett flertal gånger men inte fått svar. Har du fel på din mail? /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsGL 0 Postad 21 November , 2006 Har någon ett bra råd för vilka verktyg man kan använda för att få loss den gamla impellern. Jag har en Kad43:a, och avståndet mellan motor och vägg är inte överdrivet stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 November , 2006 Jag byter impeller på min KAD43 varje år och behöver inte vara rädd för att göra märken på den när jag drar ut den. Så jag drar ut med milt våld med en vanlig polygrip. Vrid-dra-jucka lite (svårt att beskriva exakt hur). Jag har i och för sig gott om plats att jobba framför motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsGL 0 Postad 4 April , 2007 Vrida/dra/jucka ja, kombinerat med slå med hammare, men det är ju på guds försyn att få loss den i alla fall. Däremot kom jag på ett bra sätt att få in den nya på plats. Jag drog åt två buntband för att hålla in vingarna, när den sedan sitter på plats, klipper jag buntbanden. Halverar antalet svordommar i runda slängar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hganning 0 Postad 7 Maj , 2007 Har nu äntligen efter mycket svordommar bytt min impeller! Det tog 3 timmar att ta bort och 2 timmar att montera den nya! Aldrig mer!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsGL 0 Postad 8 Juni , 2007 Jag har sett hos Penta att man kan beställa en sats med vingmuttrar och fasta skruvar som gör att det blir lite mindre riskfyllt att tappa ner dom små bultarna under motorn i alla fall. Man får då dessutom lite mer tid över att svära över själva impellerbytet då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanse1 8 Postad 8 Augusti , 2007 Jag smetar in vattenfast vaselin i pumphuset mellan gummibladen. Sedan kör jag runt motorn några gånger på startmotorn. Därefter är det bara att ta en polygrip med nylonbackar och dra ut impellern. Lätt som en plätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser