Crona 4 Postad 5 Oktober , 2006 Är det någon som har dubbla genuas? Isåfall undrar jag hur mycket mer fart det kan ge? Eller har man det av en annan orsak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 6 Oktober , 2006 Har inte använt detta, bara läst om det i Göran Cederströms bok Från hav till hav. Jag uppfattar lösningen som ett alternativ till spinnaker, som kanske är lättare att hantera än spinnaker om man seglar ensam. Själv hade jag nog hellre gått på gennaker, lättare att hantera och ger bra fart. /hoek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Oktober , 2006 Jag tror att det bilden visar är en Genua på rulle och en kryssfock på rulle på det inre förstaget. Jag tro inte det är för att få mer fart utan att det är för enklare segelhantering. En viss effekt kan det få om man för bägge seglen på en gång. Jag håller på att sätta ett peke på min storfidra. Befintliga förstaget skall jag flytta fram ca 1 m där jag kommer att ha min Genua på rulle. I gamla förstagsinfästningen skall jag sätta ett inre förstag (kutterstag?)som sitter ca 50 cm under förstagsinfäsningen i masten. På det inre förstaget skall jag ha min kryssfock som jag kommer att använda vid kryss med relativt korta slag eller om jag vill minska segelytan. Går ju att reva något om det piper i ordentligt. Det Hoek tänker på är när man för dubbla ofta högt skurna försegel på undanvind. Används ofta av långseglare i pasaden. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 7 Oktober , 2006 Tack för svaren! Jag kontaktade Regina Af Vindö och fick samma svar: Det inre seglet är en kryssfock som är själv slående. Det förliga är en större genua. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser