Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
NiclasV

VP Motor olja eller annan Motor olja ?

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag funderar på detta med Motoroljan.  Skall man verkligen behöva köpa en helsysntetisk motor olja från Volvo Penta för 733 kronor för fem liter när det finna andra mycket billigare bilmotor oljor.  Är det någon skilnad på VPs olja jämfört med  Shells motorolja tex.  Är VPs olja gjord för motorbåtar som ju går i lite högre vartal än vad en bil brukar göra. Eller är det i botten samma olja fast till olika pris. Någon som kan förklara ?

 

Nic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har tidigare utan resultat försökt bringa klarhet i vilken olja man ska välja och varför en del oljor kostar mer än andra. Numer köper jag en olja i storförpackning från grossist. Oljan rekommenderas till min King Cab med commonrail turbodiesel och den oljan använder jag till mina andra motorer med. Jag betalar ca 40 kr/lit och kan därför byta olja oftare än jag skulle gjort annars.

Jag gjorde ett mindre vetenskapligt test för några år sedan. Jag tog tre glasburkar som jag fyllde till hälften med tre olika oljor.

Burk 1 fyllde jag med vanlig mineralolja av god kvalitet.

Burk 2 med svindyr helsyntetolja.

Burk 3 med billig helsyntetolja som enligt specifikationen skulle motsvara den svindyra.

Jag ställde ut burkarna under natten i -10 gr.och på morgonen vände jag bukarna uppochner.

Burk 1 där hängde oljan kvar i botten då jag vände på den.

Burk 2 där rann oljan runt i burken då jag vände på den.

Burk 3 där satt oljan kvar i botten likandant som i burk 1 då jag vände.

Detta säger mig att det finns ett visst samband mellan pris o kvalitet men det viktigaste är ändå att regelbundet byta olja o filter, gärna oftare än rekommendation.

 

Ha en trevlig höst o smörj o kladda med oljor o fettpatroner

Göran

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kolla på Volvos motorolja vad den har för kvalitetsklassning och kolla pris på en likvärdig. Ofta viktigare med byte än högsta kvalitet i onödan. När det gäller bilar kan det vara kinkigare då man försöker öka serviceintervallerna vilket ibland verkar kräva andra konstruktioner med speciella oljekvaliteter som följd.
 
Har en motor speciell konstruktion, turbo, extra hög effekt så kan det vara idé att kolla extra vilken kvalitet som tillverkaren föreskriver. Det räcker inte med att det ska vara Volvoolja utan tillverkaren ska tala om vilken API- eller ACEA-standard oljan ska följa.
 
En vanlig lågeffektsmotor kan man hälla i API SG eller bättre (SH, SI, SJ, SK eller SL) eller ACEA A1 eller bättre (A2, A3, A4, A5). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Pratade med en kille på jobbet idag som sade som ni andra att det viktigaste var att byta oljan.   Han hade också hört att det var viktigt speciellt med motorer i fuktiga miljöer som tex båtar.  När man låter motorn stå under en tid kommer vattnet som oljan suger upp att separer sig och orsaka korresion i motorn.  Finns det någon sanning i detta tror ni  ?

 

Nic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...