micke24 0 Postad 4 Oktober , 2006 Ja nu drar det ihop sig till upptagning igen! vad har ni för projekt med era snipor i vinter? Själv har jag köpt en större snipa i höst som ska renoveras,I vinter kommer det mesta jobbet att läggas i sittbrunnen.Jag har börjat att riva ur durkar,gamla köket,säten,ja allt utom motorn.Det kommer att bli ett ganska stort projekt.Det ska byggas två nya tankar,en till färskvatten och en ny dieseltank,batterier ska flyttas och elen ska tittas över,alla stuvfack, motorrum mm ska målas och sedan ska det mesta träet i sittbrunnen bytas. Det vore roligt om det är fler som har nåt på gång så att vi kan sporra varandra,hur det än är så kör man ALLTID fast på någonting! Min tanke är att lägga ut bilder efterhand som renoveringen framskrider,och tycker att det vore roligt om andra i plastsnipeklubben gör detsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 7 Oktober , 2006 Tog hem min nyinköpta snipa idag. Blir till att börja pula med alla smågrejer nu. Ska göra iordning nån form av gångvärme, fixa defrosters. Installera instrument till temp, oljetryck, laddning och varvtal. Det va en spännande hämtningsresa idag på 55NM i grov sjö. Känns så rätt att äntligen ha en riktig båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 10 Oktober , 2006 Roligt! Nu är vi två som har kommit igång,hoppas att vi blir fler . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
divator 0 Postad 10 Oktober , 2006 Jag har köpt en Myra 21 som skall göras om nu i vinter :-) Jobbet innefattar allt möjligt som:göra om i sittbrunn, flytta batterier, se över elsystem, koppla in oljetemp,varvräknare,laddn lampa, stereo och länspump. Jag skall även få tag på pulpit till fördäck och så skall även ruffen snyggas till ordentligt med flera skåp och hyllor. En badstege står också på önskelistan. Så här har ni en till som gärna tipsar och blir tipsad om ditten och datten. Nu är vi tre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 Oktober , 2006 Vi kunde ha varit 4, men jag ligger steget före er kolla på http://www.swedala.se/baten.html Ska lacka om resten av överbyggnaden, då bara akterpartiet blev färdigt. Vi är nog 4 i alla fall då jag har en helsikes massa kvar . Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 Oktober , 2006 Här provas karmen in Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 Oktober , 2006 Här är rutan och teakkarmen färdiga Som sagt jag ska lacka om främre överdel och byta dieseltank (är beställd) samt elen ska också fixas och det skulle ha varit klart för tre år sedan. Saker och ting tar längre tid än man anar. Hoppas på en mild vinter så att man kan jobba med båten, utan att fingrarna blir stela och blåfrusna. Lycka till med era projekt. Gäller även alla andra i hela landet. Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 10 Oktober , 2006 Snyggt med teak, bra materialval du gjort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 10 Oktober , 2006 Nu börjar det att bli fart på tråden. Kul divator att du har har ett projekt igång som liknar det jag själv påbörjat,Jag måste säga att det känns gott att Orvar hakade på denna tråden eftersom vi andra ligger lite efter kan han säkert ge oss en hel del bra tips.Han har en kanon sida på sin båtrenovering som varmt rekomenderas ett besök. Måtte vintern bliva snäll mot oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Oktober , 2006 Kan inte finna va du har för projekt på gång. Skulle vara kul att veta vad du har planerat. Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Oktober , 2006 Teak där ja . I övrigt så har jag använt mahogny och al. Alen är billig och sen så är den närbesläktad med mahogny. Det gäller att betsa rätt så det inte blir flammigt. Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 12 Oktober , 2006 Hej alla på tråden!! Nu ska jag äntligen presentera mina renoverings planer! Egentligen behöver hela båten lite kosmetisk omsorg i ruff,toalett och framförallt i sittbrunnen för där såg det inte särskilt trevligt ut när vi köpte henne,Kapellet va i uselt skick så det har ju trillat in en o annan regndroppe om man säger. Hela sittbrunnen ska rivas ur,detta arbete är i sin slutfas bara någon dag till så. Jag ska svetsa en ny f-vattentank (finns ingen nu)En ny diesel tank blir det också den som sitter i är bara på ca80 lit Det känns lite klent med tanke på att motorn i båten är en sexliters sabbsexa. Alla stuvutrymme ska rengöras o målas (bara plast nu). Durken ska bytas och där blir det nog marindurk istället ialla fall på de synliga ytorna.Det ska byggas ett nytt kök,ny kyl,spis mm,det blir ett nytt skåp under förarsoffan,´ den mesta teaken blir nog till att byta (kan nog rädda lite)vi ska bygga en rundsoffa i s-brunnen, batterier ska flyttas till ett lämpligare ställe och elen ska få sig lite översyn. Detta är i grova drag det som kommer att jobbas med i vinter,jag har säkert glömt att få med en massa smågrejor men jag kommer att uppdatera efter hand(hoppas tiden räcker till) skickar lite bilder som visar kaoset just nu. Ps Nytt kapell är beställt Ds. mvh/micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 12 Oktober , 2006 Lite mörka men det kommer bättre om någon dag! micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 12 Oktober , 2006 Ja så här ser det ut just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 12 Oktober , 2006 Ett möjligt utrymme till dieseltank,den ordinarie ligger i facket framför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 13 Oktober , 2006 Fasen jag blir trött bara jag ser och hör vad du ska göra . Skämt å sido . Kan du inte låta ordinarie tank vara kvar och lägga någon, någonstans högre upp så får du självfall så att säga. Ska byta min tank i vinter (90 l) för den som sitter där är galvaniskt uppäten och jag fick lappa den med kemisk metall och plåtbita. Den ser ut som en unge som har ramlat in i ett törnesnår och blivit omplåstrad. Kompisen i Dalarna ska göra en ny i vinter och då i syrafast plåt. Har lite svårt med större tank i båten, men har planer på att sätta en i fören för den behövs tyngas ner. En kran och så vips så fyller jag tanken i kölen. Så är det tänkt, men först utbyte av ordienarie tank som är V-bottnad. Skickar med grovskissen som kompisen har fått och där framkommer formen på tanken. Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 13 Oktober , 2006 God kväll Orven!Smart tanke det där med tanken i fören,Tyvärr funkar nog inte det i mitt fall min tank ligger redan ganska högt.Jag har däremot funderingar på att lägga en tank till i stuvet bakom ord tank(styrbord.s) och sen koppla ihop dem, nackdelen är att jag får hela vikten på en sida! i och för sig ska det ligga en vattentank plus batterier mitt över på B.sidan men vattentanken tömmer man ganska snabbt när man ligger ute så frågan är hur viktkänsligt det blir. Jag har även haft funderingar på att lägga den nya dieseltanken på b.sidan men då blir det en bra bit mellan tankarna,Jag undrar hur det beter sig i sjöhävning när bränslet åker fram o tillbaka? Jag ska försöka att rita upp något som visar de olika alternativen. mvh/micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tosen 0 Postad 23 Oktober , 2006 Citattext: Tjenare micke. Har precis med myckethjälp renoverat min motor till en del. Har en volvo penta tvåcylindrig diesel. Nu e hela motorn rengjord ut och invändigt, alla packningar bytta. Det var ett skitjobb ska jag då säga ,som jag aldrig gör om. Nästa projekt är att Tösen ska målas om. nu är hon klädd i en blaskigljusblå färg, men ska bli mahognybrun. Skrovet e färdigslipat, resten får bli till våren o sen e de bara å måla. Va har du för båt? Tösen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 23 Oktober , 2006 Hejsan! Jag har en Norva27 det är en Norskbyggd båt.Jag kan ärligt säga att jag har vintern räddad med jobb,Totalrenovering av sittbrunn. Roligt att höra om din motorrenovering,Nu hoppas vi att du får många bekymmersfria timmar på sjöhavet.Min tidigare båt Johanna som såldes i höstas(en Gösnipa 24)hade också en 2-cylindrig motor VolvoPenta MD2b en riktig slitvarg . Skickar med en bild på Norva båten. MVH MICKE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tosen 0 Postad 24 Oktober , 2006 Norva båten va fin. Var brukade du köpa reservdelar till din gamla VolvoPenta motor? Undrar Tösen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 24 Oktober , 2006 Hej alla glada snip fixare!! Kul att se att fler är igång med projekt i sina båtar. Själv har jag just satt igång att förbättra min 23 fots Sea Max 2 från 1975... Har även jag behov av att byta diesel tanken då den nuvarande är i vanlig plåt och lika gammal som båten. Hamnade i sjönöd redan på min första tur med båten efter inköpet av den i juni.. rost,skit å vatten i diesel ledningar och filter var väl inte nått man hoppats på...har kört resten av sommaren på en 20 liters neverstopp tank i plast med ett kopparrör nerstucken i!!Har funkat kanon men är lite väl liten...Ifs. så drar md3 an rätt lite men det blir ju en del onödigt söl med diesel ändå... Ny tank blir förmodligen en 65 liters plasttank från Hjertmans om ingen har tips om nått billigare??(känns lite jobbigt att fixa en ny formanpassad rostfri) Har även kört igång med att bygga till ett toalett utrymme i ruffen inrett med spoltoa septitank å handfat.Tänkte använda ett gammalt rostfritt expansionskärl från en villa som septitank!!Dom får man lätt tag i för en billig penning..Teak skivor till bygget måste inhandlas!! Vart kan man hitta sånna till bra pris?? Nån som vet?? Måste även flytta batterierna eftersom dom nu är där toan blir så jag har ju lite att pyssla med jag.. Lägger in en bild inifrån ruffen där toan kommer att bli,till vänster på bilden där det är en sittgrupp nu..återkommer med fler bilder under byggets gång ..jätte kul ide det här att dela med sig lite..helt klart en sporre att gneta på i höstmörkret.. Hare bra snip folk!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 24 Oktober , 2006 Plasttank jo den rostar ju i alla fall inte . Du får skaffa dig kompisar i alla områden och byta jobb och prylar som jag gör. Min tank kommer bara att kosta materialet och detta tack vare kompis. Plasttank ??? inget skvalpskydd ... eller ?. Lurigt vid sjögång då du kan få luft i systemet och därmed tvärnit på motorn. Visar en av skisserna av min beställda tank och där jag har skvalpskydd. Teakskivor ? du bor i norrland, så det blir inga tips från mig, men sök hos grossister som kan vägleda dig till någon bra och billig leverantör i din omgivning. Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 24 Oktober , 2006 Till MICKE 24 Tog mig friheten och kopierade en bit av din insändare. Du undrar hur dieseln kommer att fungera vid sjöhävning. Gör som jag, lägg in skvalpskydd med hål i, som gör att diesel passerar, men inte i vågor. Egentligen så räcker det med ett par plåtar och några näst med svettsen så att dom sitter där (ej helsvetsat). Kolla inlägget här ovanför, som jag la in alldeles nyss. Man kan lägga, eller sätta ett par plåtar ända upp om man vill, men det blir bökigt att komma till och rengöra. Mvh / Orven Jag har även haft funderingar på att lägga den nya dieseltanken på b.sidan men då blir det en bra bit mellan tankarna,Jag undrar hur det beter sig i sjöhävning när bränslet åker fram o tillbaka? Jag ska försöka att rita upp något som visar de olika alternativen. mvh/micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 24 Oktober , 2006 Hejsan Tösen! Jag har faktiskt inte behövt byta så mycket delar på min MD2a,den har funkat mer än bra .Av det jag har inhandlat till den är det mesta köpt av Blekinge marin o motor dom brukar fixa fram det mesta man behöver.EN annan bra firma är ju Drevia som har mycket till volvo penta. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 24 Oktober , 2006 Hej Orven! Jag lovade att skicka in någon ritning på mina tank funderingar o placeringar,Tyvärr har inte tiden räckt till Och handen på hjärtat så har jag inget bra ritprogram i burken,Men det kommer något framöver jag lovar. Hur många liter räknar du med att tanken på ritningen rymmer? Mycket smart med borrade hål i skvalpskotten det borde ta bort bränsle- hävningen som annars är vanligt i tankar med enbart släta plåtar. För min del tycker jag att skvalpskotten ser ut att vara i minsta laget! Men det kanske är fullt tillräckligt och som du poängterar man kommer ju faktiskt åt att rengöra tanken och det är helt klart viktigt. Jag återkommer i frågan Micke 24. (skickar en bild på min tank) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 25 Oktober , 2006 90 liter (ca) beror på om man tankar med råge eller inte Använder det gamla hederliga Paint och som brukar följa med i Windows. I sidled så är det ingen fara med dieseln med den V-bottnade modellen. Höjden på plåtarna räcker också för att den inte ska suga luft och det är när det är lite i tanken som detta kan hända. Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 26 Oktober , 2006 Hej alla sipägare!! Nu har jag gjort en hyfsad ritning på tankplaceringarna i norva båten! Vilket tror ni blir bäst? Det kan gå att lägga en dieseltank på barbords sida men rördragningen kan bli bökig iom att motorn är så jäk... stor. Tar tacksamt emot tips o ide`er MVH Micke24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 26 Oktober , 2006 Kommer du inte åt att göra något av alternativen ? Du får ha ur tanken och svetsa (slaglöda) en rörmuff i botten, eller ett rör som du kan trä på en oljebeständig slang (armerad i gummit). Mvh/Orven Ps du får räkna med att det blir hål och utfasning, men det ska göras snyggt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 1 November , 2006 Hej alla snipägare hur går det med era renoveringar? Själv har jag haft så mycket annat dom sista 14 dagarna så det har inte blivit så mycket gjort,jag har dock konstaterat att min avgasböj är slut och den är redan bortmonterad och på plats på jobbet för att ersättas av en ny i rostfritt,Jag får nog ta med sängen dit det börjar bli lite mycke som ska bytas och byggas . Ha det gott alla Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 1 November , 2006 Känner igen det där. Har varit så in i bänken förkyld, så jag har inte fått upp tältet än men hon är tapper och härdar nog ut Kung Bores första angrepp. Mvh/Orven Börjar nog med press...tältet nästa vecka om jag är frisker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser