Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
micke24

ska vi bygga snipa du och jag!

Rekommendera Poster

Hej

Tack för svaret.

Det är nog helt rätt att ha en större motor i din båt.

I en Joda 27 sitter det ofta en MD40. Idag blir det t.o.m. allt vanligare att ha 100 hk i en 26-fotare, såsom exvis Westfjord 26. Kanske lite over-kill, men så är det.

Är det i S Norge så är säkert Arendal ett gott altenativ på plats för tillverkning.

Försök att göra tvärsom.

Gå själv in på de norska båt-hemsidorna och ställ frågor om ditt båtmärke.

Maila även de stora båtproducenterna i just Arendal, Joda, Marex, Scand å Nidelv. Nån borde väl veta något om just ditt märke.

Förresten, vart fick du själv tag på båten?

Lycka till

Mvh

Laand

Senast ändrad av laand | 19 februari 2007 | 10:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne på norska sidor och sökt lite,har tyvärr

inte hittat något matnyttigt,men det är väl bra att leta vidare.

Om det är någon som vet något om båtmodellen här på MG,bra länkar att

söka på eller annat nyttigt tas det tacksamt emot.

Båten är inhandlad i Stömstadstrakten.

Byggd i Norge 1985-86,inredningmässigt påminner den mycket om 

Joda 850 TC.

Micke. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har du ett udda märke och båten gjordes som halvfabrikat i mitten av 80-talet i snekkornas Mecka, ja då kan det vara tunt med info.

Om du inte kan få napp via märkesbåtarnas kundtjänt/infokanal så kan du ju alltid försöka på norskarnas motsv MG.

Det finns ju några att välja på. Den stö kanske? Här?

Lycka till iallafall.

Mvh

Laand

Senast ändrad av laand | 21 februari 2007 | 23:48

Senast ändrad av laand | 21 februari 2007 | 23:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket Laand jag provar lite på länkarna

du föreslog.

Micke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på med en ny ljudämpare.

Den som sitter nu ser ut som på bilden

den är rostig vid iu/ut gångarna,plus

att gavlarna är ordentligt angripna.

Jag har mätt upp vattenmängden i

burken till 8 liter,Räcker detta till

min sabbsexa?? den spottar ju rejält med

kylvatten.Kollade lite på vetus grejer

de hade en ljudämpare med 76mm utvändiga

anslutningsrör och den rymmer 10 lit.

Iofs har det ju funkat innan men iom att

jag bygger en ny vill man ju vara säker.

Vad är fördelen med att de har långa borrade

rör i dämparen som bilden visar? de vanliga

dämparna som man köper i marinbutiken har ju en

helt annan uppbyggnad.

Tips och funderingar tas tacksamt emot

MVH Micke

Senast ändrad av micke24 | 27 februari 2007 | 22:26

post-21687-1394234941,0219_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kväll alla snipers!

Jag har fått mejl av en Norrman med en likadan båt

som den jag har,han skickade ett antal bilder på sin Norwa

så nu blir det helt klart lättare att gå vidare med renoveringen

när man ser att uppbyggnaden på min och hans båtar är nästan

identisk.Jag fick bilder av hans sittbrunn och den är precis

som det vi tänkt försöka få till.

Tack Laand för tipsen av länkar de gav resultat.21.gif\

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ingen orsak.

Kul att du fick napp!

Lycka till med inredningen.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ni i full gång nu snipägre?

Jag väntar fortfarande på mina plåtar,det var tydligen svårt att

få fram 1.5mm plåt.Har blivit LOVAD att den ska komma denna veckan

men i morgon är det ju redan fredag så det ser allt mörkt ut.

Jag kommer inte vidare med durkar plus allt annat i sittbrunnen

förren tankarna är på plats så nu kommer det att bli ännu mer

förseningar. smiley-cry.gif\

Har ej fått några tips om ljuddämparen i inlägg ovan!

Ska jag slänga ut ett nytt inlägg i motorbåtsnack istället?

Micke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska åka och köpa durkplyfa imorrn. Häromdan blev det en ny, lyxig madrass från Ikea som skall skäras till och mallas mot de gamla dynorna. Har även beslutat att köpa en solcellsventilator, ett dyrt Lagun-sittbrunnsbord och nya tampar och fendrar. Det kostar att ligga på topp! Ska ta lite bilder sen när jag lagt i mina nya durkar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallo alla snipisar !

Nu är äntligen tankbygget på gång, klippte och bockade plåten igår. Bilder kommer framöver.

Micke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roligt Micke!! Jag ska ta tag i kameran framöver jag med så ska du få se min skapelse!!

Svetsa lugnt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagunbordet fick stanna i butiken. Verkade helt kasst när jag provade det i en utställningsmonter-vingligt och smäckigt. Har bökat hela dan med att byta från sidmonterat till toppmonterat Morse-reglage. Blir nog bra bara man får till detaljpassningen. Jag hade aldrig kunnat ana hur varmt det kunde bli under en täckpress. Har säkert haft 35grader i ruffen!

Har även monterat min nya pulpit. Ska greja lite bilder innan jag börjar montera toaletten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GLAD PÅSK ! Alla snipisar.

Hoppas att ni får en bra båthelg.

Mvh Micke 24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gla påsk era Badjävlar som vi säger här på tjörn. ´ Lycka till med era båtar eera bönner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tösen säger glad påsk o lycka till med allt vårjobb!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då va man äntligen klar med reglagebytet. Riktigt pilligt, men tillslut gick det bra.

post-22446-1394235011,752_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De nya dynorna. Ikea-madrass som delades och syddes om med det vanliga madrassöverdraget som yttertyg. Godkänt resultat, mjukt och skönt att ligga på och framförallt -Billigt!

post-22446-1394235011,8079_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya pulpiten som fick ersätta de gamla fula hajfenorna.

post-22446-1394235011,8613_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla snipisar!

Jag har inte hunnit med att vara inne på bryggsnack på ett tag men jag ser att det händer lite med era båtar 21.gif\. För min egen del håller jag på för fullt och sommaren kommer bara närmare o närmare, jag är inte alls så långt kommen som vore önskvärt, så det ger sig om jag hinner komma i sjön innan det är dags för upptagning igensmiley-wink.gif\ .

Hur som helst!

Ha en riktigt trevlig valbogsmässoafton allihopa.

Micke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att höra att man inte är den enda som ligger efter!!

Som vanligt har man väntat med de flesta av jobben allt för länge, sent ska syndaren vakna som det heter....

Är i full gång nu i allafall, håller på att montara in toan å septin nu, det blev en hyffsat ojobbig lösning med toan under en av dom befintiliga bänkarna i ruffen, bilder är på g...

Tanken är i princip bara att lägga på plats å skruva fast..

Hittade häromdan felkällan till varför inte ekolodet funkar jämt, givaren som sitter på insidan hade lossnat, så förhoppningsvis slipper jag nu köpa mig ett nytt lod...

Har haft tur att hitta mig en bra,båtvan å snygg Matros/köksa/flickvän också...

Detta innebär dock både merkostnader och mer jobb då nu alla dynor bara måste kläs om och nya gardiner produceras...Mattorna bytas osv. ....

Men fint blir det nog allt...

Siktar på sjösättning om 2 till 3 veckor om jag bara fått tillbaka kapellet som är hos Hensons för att få nya dragkjedjor,tvätt å impregnering..

Lägger med en bild på tanken innan svetsning...

Jobba på snipers!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var tog bilden vägen Guzzlon? Man är ju lite nyfiken.

Jag slänger in ett par bilder på mitt bygge.

Micke

post-21687-1394235050,5557_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoj alla snipers!!

Bilden ville inte riktigt ta sig till mg...suck... vet inte om den var för tung.. har inte läst på om det finns nån begränsning..

Tanken är dock svetsad och provtryckt nu..jippie.. nu ska den bara få åka till ett företag och bada i ett beta bad..blir nog i morgon det..

Håller på med toa bygget för fullt, det blev en tok-jobbig lösning ändå med att bygg ett helt separat toa utrymme så jag håller på med teak skivor å dyligt nu..ska knäppa lite kort i morn..LOVAR!!....

Dessvärre har jag åkt på ett BAKSLAG...Bettan LÄKER!!!

Hade stängt topp kapellet lite slarvigt härom dagen så det regnade in... inte så farligt egentligen men jag har inte tagit bort vattnet utan det har fått ligga kvar nere i kölen..

Idag när jag monterade dit skrov genomföringarna till toan så ser jag till min stora häpnad att det droppar dyngit vatten från kölen!!!!Kryper in under henne å skrapar lite med kniven och hittar en gammal lagning med glasfiber spackel!!Springer ombord,sliter bort en durk dammsuger bort vattnet i kölen och hittar översidan på lagningen...Å usch så det såg ut...Lagat med nån sorts plast utan matta som både spruckit å släppt..

Har sen krypit mer under båten och kommit fram till att kölen nog skulle må bra av ett lager plast ända ifrån läckan( som är ungefär mitt i båten)fram till fören...men det blir knappast i år då hon i såfall skulle behöva lyftas ifrån vagnen för att man ska kunna komma åt...Så imorgon ska jag slipa rent å begrunda ödet lite...och försöka köra på en värmare för att torka ur plasten..för att förhoppningsvis kunna plasta på söndag...Tills dess snickrar jag vidare...

Tur i oturen är väl att skadan uppdagades nu och inte när hon väl kommit i vattnet...

Be en bön för bettan snipers...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har föresten fått tillbaka kapellet och det blev kanon!!!Härligt med fungerande dragkedjor som inte spårar ur...

Siktar nu efter den tillkommande plast lagningen på sjösättning helgen innan midsommar...

Håll alla tummar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är inte ensam om att ha råkat ut för bakslag... Jag som bara skulle byta ut det nödvändigaste på skutan, har nu rivit ner henne i beståndsdelar. Återmonteringen har börjat. I stort sett alla skruvar ombord har bytts ut till rostfria sito. Tidigare var allt från mässingskruv till träskruv och ikea-skruvar blandat i en salig röra. Kölsvinet innebar en del fina överaskningar. I aktern såg kölsvinet fint ut till en början, men när jag började pilla lite på ytan, visade det sig att snålgubben som ägt båten före mig, använt söndervittrad hemmagjuten betong som barlast. Han har sedan målat betongen med ca 10mm färglager. Under betongen låg en sörja av vatten,lera, olja och annat gojs. Slet ur all betong, som tillsammans vägde 25kg... Nödvändig ballast tyckte väl förre ägaren...I*iot!

Nästa överaskning kom när jag skulle lyfta på en durkskiva i förliga stuvfacket som suttit fast. Där låg ännu en söndervittrad betongklump, och ca 10liter vatten blandat med diesel och gammalt urin. Tydligen har den äldre gentlemannen som tidigare ägt båten, haft en portapotti ståendes i stuvfacket, och haft lite svårt för att hålla sig innanför ringen... Detta förklarar också den unkna, lite fräna lukten som hittills huserat i min ruff. Diesel och urin va ingen bra mix...

Slangen till dieselpåfyllningen som går genom samma stuvfack var för övrigt så långt från bränsleslang man kan komma. En gammal defrosterslang i aluminium som läckte i varenda skarv och böj.

Efter att ha tvättat rent hela stuvfacket med hetvatten, avfettning och klorin blev det ett nytt besök på tillbehörsshoppen. Slangen byttes ut, och stuvfacket är som nytt, så nu börjar faktiskt båten bli någorlunda representabel igen... Det som från början skulle bli en enkel 2000kronors touch-up inför sommaren, har blivit till ett helbåts-projekt som bara slukar lön efter lön. Jag kommer nog aldrig kunna sälja båten efter det här...

Om ni snipers någon gång blir sugna på en båt med orden gubbkörd , ägd av äldre par eller liknande i annonstexten -syna båten bättre i sömmarna än vad mina godtrogna ögon gjorde och tänk till en extra gång innan ni tar er an utmaningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoj snipbyggare!

Det var ju en attans otur ni har grabbar,men när man börjar rota lite brukar man hitta en del överaskningar så även för min del, inget allvarligt men man blir så heligt F-annad när man hittar galvade skruvar, slangklämmor mm mm. Jag ligger väldigt risigt till med tiden men ska försöka att kämpa på så att båten kommer i sjön till semestern (suck).

Min nya vattentank har iallafall kommit idag så nu kan man börja bygget med inredningen på allvar 21.gif\.

Kämpa på häls Micke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!! Äntligen ligger Bettan i vattnet!!! Och hon flöt fortfarande när jag lämnade henne...

Prov spolade den nya toan och det verkar funka perfekt..

Tyvärr så har det skitit sig med bilder då kameran har kajkat ur... Å för tillfället så ligger den långt ner på listan över saker som måste fixas...

Imorgon blir det spännande för då skall jag provstarta dieselvärmaren som jag aldrig tidigare använt...Det är en gammal Webasto, typ från 70 talet eller så...Nån som har eller haft en sån, som kan komma med tips om hur dom brukar funka å vad som brukar jävlas??

Tat lugnt i trafiken Snipers!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm har också stött på patrull över vintern. Närmare bestämt lite böldpest6.gif\.  Men fy skam som ger sig. Efter oändligt antal timmar slipande, spacklande med epoxispackel, 6 lager gelshield så börjar hon bli som nytt i skrovet. Vid en tidigare renovering av inredning upptäckte jag en spricka i gelcoaten på insidan av skrovet, denna spricka fick sin förklaring när jag slipade ner skrovet. Förra ägaren måste ha bumpat i ngn sten eller dylikt ganska rejält för att skrovet ska spricka på det sättet det har gjort. Men men nu har jag även slipat ner ordentligt och lagt nytt laminat med epoxi och väv. Så som ngn tidigare nämnde var försiktig när ni köper båt. Om det finns spår av gamla skador, fråga hur de är reparerade, det funkar inte att trycka i mer bottenfärg i skador från stenar mm som var gjort i mitt fall.

Nu är båten nästan klar även om jag inte hinner med ngn storsanering innan sjösättning på tisdag.

Glad sommar på er!

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo nu ligger snipan i sjön. Hade några kanonfina dagar i sjön innan det första bakslaget kom. Påväg hem mitt i natten brann generatorn upp, men det gick att få den renoverad för en femhundring. Hade även lite otur med mina nya förtöjningsbeslag, eftersom den nya båtplatsen visade sig vara kortare än väntat. Det blev till att köpa lite nya beslag för att kunna bryta förtöjningstamparna i rätt vinkel. Det finns ju även saker som faktiskt funkat riktigt bra. Det nya färskvattensystemet har varit kanonbra och det nymonterade defrosterpaketet har tjänat dubbla syften. Dels har det bidragit till mysig gångvärme, och dels har det sänkt motorns arbetstemperatur till en bättre nivå!

Nu väntar snart den första semesterturen. Återkommer med bilder senare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att ni är i sjön!

För min egen del ser det mörkt ut, jag pajade mitt vänsterknä på jobbet för 14 dagar sen. Det har inte varit att tänka på o försöka ta sig upp i båten trots värktabletter som gör att man känner sig mer som en flygare än en sjöbuse. Jag ska till doktorn i morgon så vi får väl se vad han kan hitta på, skam den som ger sig.

Hälsningar från en med vatten i knäna o vågor i håret.

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...