CalleD 1 Postad 5 Januari , 2007 Se bara till att skaffa en odentlig ventilator. En såndär solcellsdriven sak är ju inte fel. Kan ju va trevligt att kunna vädra ut den värsta kadaverstanken inom rimlig tid... Good luck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 6 Januari , 2007 Jag har faktiskt funderat på en sån där solcellsdriven sak!! Fungerar dom bra?? Och det blir mer å mer slagsida mot att det blir en underbänken lösning..Känns allt bättre..Å tur att jag inte satt sågen i Bettan än!!! Ha en trevlig lördagskväll snipers!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 7 Januari , 2007 God kvällen snipers! Solcellsventilator är nog att rekommendera. Jag hade en i förra båten fast över pentryt i sittbrunnen dom gör faktiskt lite nytta,jag köpte min på biltema,finns säkert bättre med tanke på att det inte bara är lite stekos du ska vädra bort. Vilken tur att du inte var för snabb med sågen!! Jag har själv gått om kring med klåda i händerna i flera veckor.Det är nämligen så att jag har en fastplastad trädurk ifrån fören och ca 1500mm in mot ruffen,eftersom jag inte kommit åt att se vad som finns i detta utrymme blev nyfikenheten allt för stor så sågen åkte fram,jag hade nog räknat med att finna nån form av vikter elller dyl,Icke sa Nicke där var det ett stort oanvändt utrymme!!Kanske ett ställe för vattentanken!? Hur som helst nu blev det MEEER att måla . Ha det gott Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 23 Januari , 2007 Hej alla snipisar! Hur går det med alla era projekt?? För min egen del har det varit massor med övertid på jobbet så jag har inte riktigt hunnit med allt som skulle varit färdigt nu,det har mest blivit mätning och funderande men det ska ju finnas med det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Januari , 2007 Hej själv, en del projekt är igång bl.a tillverkning av nya durkar i nåtad plywood, har precis lackat 5.e lagret, skall på med3-5 till, sen skall en marinplyfa på under för att komma upp i 30mm, kommer att bli fint! Har också börjat gå igenom elen främst kring batterierna, ser ut som ett ormbo, startar nog med en grundsats från Skyllermarks med skiljerelä. kapellet är inne för tvätt och impregnering. Skall försöka hinna med lite till oxå. Ha det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 28 Januari , 2007 Jag har själv börjat att fundera lite på min durkutformning! Det blir ju att börja från noll iom att sittbrunnen blir helt ombyggd,inte helt lätt när man inte kan använda sig av de gamla durkarna till mallning. Jag går fortfarande och väntar på kylskåp,diskbänk mm,skulle behöva ha hem dessa nu för att kunna börja lite lätt med köksbygget,För tredje veckan i rad har jag blivit lovad att det ska komma i veckan. (man kan ju hoppas) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 28 Januari , 2007 Hur fäster du den nåtade plywooden på marinplyfan? Räcker det med att limma ihop skivorna? Ska själv göra något liknande i min sittbrunn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Januari , 2007 Jag köpte 18mm nåtad plyfa som jag förstärker upp med 12mm formplyfa på undersidan, hamnar då på 30mm vilket blir kanon, ingen svikt alls, då det är som mest 92cm mellan bärlinorna.dessa 2 skivor limmar och skruvar jag. Har fått tips ifrån en känd båtsnickare här i Göteborg.Det blir stabilt och dyrt, men väldigt fint efter 8 lager 2-komp fernissa. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 29 Januari , 2007 Okej, det låter som en bra lösning. Själv har jag bara små durkskivor som jag ska byta ut i min trånga sittbrunn, så jag kanske slipper förstärka upp mellan reglarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Januari , 2007 har du över 50cm bör du förstärka annar är 18 mm väldigt stabilt i sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 7 Februari , 2007 Hej alla snipers!Jag håller på att förbereda plåtarna till dieseltank bygget,jag har kopierat Orvens ritning(hoppas det är ok). Min undran är hur du har tänkt dig anslutningen till sug samt retur ledning.Jag är ev själv inne på att använda kopparrör mellan tank o motor,med en slang sista biten mot filterna.känner mig lite osäker vilken lösning som är bäst så jag tar tacksamt emot ideer kring detta. Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 7 Februari , 2007 Hej Tyvärr har du förminskat bilden så mycket så den är oläsbar. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 7 Februari , 2007 Jag gör ett nytt försök. Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 Februari , 2007 Ett kopparrör innebär, att det kan bli vibrationer mellan tank och rör om inte tanken sitter stenhårt. På tanken kan du slaglöda, eller svetsa muffar, eller ett rör och då åt vilket håll du vill (hanne eller hona). Svetsar du muffar och jäms med plåten, så sticker det inget ut och inget kan skada gängorna då du har invändiga sådana. När det gäller slanganslutning, så är valet också fritt, för du kan ta en armerad gummislang som tål oljor och bensinprodukter och anpassad slangklammer. Annars så finns det att köpa (typ bromsslang eller som dom har på villapannor) slangar med färdiga muffar på och då med invändiga eller utvändiga gängor. Finns denna typ av gummislang som är klädd med en metallstrumpa på utsidan och den bör vara rostfri (tro mig). Förmodar att du har gummislang mellan vatten & dieselfiltret och motorn. Då kan du ha kopparrör hela vägen, bara du sätter fast dom, så dom inte vibrerar och likadant vid tanken kan du ha slangövergång om du vet med dig att du kan ha vibrationer. Ps. glöm inte dieselreturen som också ska ha ett rör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 Februari , 2007 Finns olika varianter på anslutningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 7 Februari , 2007 Tack för tipsen Orven! Som du ser på bilden ovanför har jag ritat en tänkt dragning av kopparrör om jag nu väljer den lösningen,röret dras fram till motorn med en slangbit som sammanlänkar filter och kopparrör för att ta upp vibrationerna. kopparröret kommer att klamras i skottet till motorrummet. Det skulle iofs gå att dra med slang hela vägen men det känns lite tryggare med rördragning eller??. Vilken dimension har du valt på sugröret ner i din tank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 8 Februari , 2007 Jag löser tank anslutningarna så att jag svetsar fast rostfria R10 muffar och skruvar sen dit en rostfri skärringskoppling som jag drar åt runt ett 8mm rostfrittrör, sen slang å slanklammer runt röret på utsidan bara.. Är riktigt pg. med tanken nu, bilder kommer snart... Svetsa lugnt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 8 Februari , 2007 Det låter intressant Guzzlon!Du ligger nog steget före mig så det ska bli spännande å få se dina tankbyggar bilder. Jag har mätt och hållt på så nu har jag bestämt mig för att bara bygga 1 tank jag var ju annars inne på att bygga 2 tankar. Den jag bygger blir på ca 270 lit (det ska nog räcka). Hälsn Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 9 Februari , 2007 Jäklarns vilken stor tank micke!! Själv bygger jag en på ca 70 liter, jag tror ett en i din storlek skulle räcka nästan hela sommaren för mig,bekvämt ifs. men Bettan tillhandahåller tyvärr inget utrymme som skulle kunna svälja en i din storleksklass... Svetsa lugnt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 10 Februari , 2007 Ja den blir inte billig att fylla upp,jag har ju också varit van vid att köra en hel säsong på en tankning och ändå nästan ha halv tank kvar vid upptagning.Hade iofs en tank på 165 lit i den förra båten så det blev många distans man kunde averka med en liten MD2:a utan att ruinera sig. Den nya båten vill ha 4-6 liter i timmen vid snäll körning 6-8 knop,trycker man sen på lite så blir det nog dyrt,toppfarten ligger på ca 14.9 knop och marchfart kan nog ligga vid 10-11 knop. Så detta kommer nog att bli en ny erfarenhet. Ha det bra Guzzlon svetsa lugnt häls Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 10 Februari , 2007 Låter häftigt att marscha 10-11knop med en snipa! Så skulle jag också vilja ha det. Själv håller jag på att projektera inför mina framtida durkskivor. Har även skaffat ljudisoleringsplattor från Btema så att min motorlucka ska bli lite mindre skramlig. Ska sätta i en tankmätare i min dieseltank innan våren också. Nån av er som har några erfarenheter av detta? Kan man ta en tankarmatur med mätare från en bil?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Februari , 2007 Sugröre? har jag inte tänkt på men det sätter han nog dit ett 10 mm skulle jag tro. Hmmm bästa att ringa, men han har gjort tankar till mig tidigare så det är nog därför jag inte har tänkt på det. Det drar ihop sig till sjösättning och jag får inte lackat min färdigt i år heller. Kärring som dammade in i min bil med 100 knyck (nämt förut) och den blev en halv meter kortare. Ont som fan i axlar och nacke och som strålar ner i armarna. Men va fasen den funkar nog ett år till med den färgen som finns. Ha det/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Februari , 2007 Jo visst kan du ta en armatur från en bil, men instrumentet måste passa till givaren och det kan vara lite olika på instrumenten och resistansen på lindningen om du ska plocka ihop något. Bara att prova på utsidan innan montering. Men oftast så är det slitna saker som du får tag i. Köpte min givare och instrument för runt 400:- i en biltillbehörsaffär och om jag inte missminner mig så står det CD på katalogen och ingår i en kedja av butiker. Priset var bra om man jämförde med andra och jag kan åka ner och kolla för dig om du vill och då vilken kedja dom tillhör om pris och om dom finns på nätet. Maila mig om du vill att jag ska åka ner och kika för det är bara ett par km. janne@swedala.se Ps... ser inte att du har ritat in något returrör på skissen. Glöm inte returen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 11 Februari , 2007 Tack för det sjyssta erbjudandet. Va dock uppe på vinden idag och hittade en gammal armatur med mätare, ny i kartong till en gammal WW-buss från 70-talet. Ska testa mig fram med denna först. Verkar som det går en tryckledning/pitotrör direkt från armaturen upp till mätaren, så den förefaller vara helt mekanisk med plus-stift endast till belysningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 12 Februari , 2007 Halloj Snipers!! Har nån satt in Aqvadrive i sin snipa?? Om så är fallet,blev det bra??Var det värt jobbet å pengarna?? Tacksam för svar.. Hejsvejs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 12 Februari , 2007 Är nog inget för snipa för det blir baktungt och båten är oftast inte tänkt med denna baklast utan motor i mitten. Kabinbåtar har oftast mer skrovyta där bak och är därför mer lämpade för denna form av montering. Ex. lägger man några hundra kilo där bak, så får man kompensera det med vikt där fram. Så tänker jag. Annars så är det nog inga problem med att plasta för en sådan anordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Februari , 2007 Novisen träder fram igen, vad f.. är en aquadrive? Vad jag förstod av orven så är det inget jag skall ha ändå, men nyfikenhet måste stillas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 13 Februari , 2007 Hmm...Jag kanske uttryckte mig lite luddigt å olyckligt.. Det är ju en sån här Vibrations dämpande pryl jag tänkte på...Inget framdrivningssystem... http://www.nauticat.nu/Nauticat club 2006/teknik/aqvadrive/aqvadrive.html JObba lugnt snipers... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 13 Februari , 2007 En jäkla skillnad det är ju en antiskakningsgrej du menar och det kan vara bra för att minska vibrationer om man har besvärande sådana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 13 Februari , 2007 Jag försod inte heller vad det handlade om,trodde först att du skulle bygga om till en planande snipa hi hi. Har du problem med vibrationer/buller är det säkert helt rätt att satsa på,men det verkar ju inte helt lätt att installera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser