Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
micke24

ska vi bygga snipa du och jag!

Rekommendera Poster

God kväll Orven!

Det var illa att du åkt på förkylning!!men,men det är ju den tiden nu.Jag hoppas att du kryar på dig Så att du får båten täckt.Själv låg jag och svetsade om min gamla ställning i Söndags så norvabåten är täckt nu,tänk att man alltid ska dryga på det tills det nästan är försent!smiley-embarassed.gif\

Mvh Micke24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...Det där med skvalpskydd är ju nått jag inte tänkt på då den gammla plåttanken inte innehöll dyligt lyx...

Men det är ju säkert bra att ha :¤)

Så nu har jag då gjort en helvändning i frågan å ska börja bygga mig en rostfri tank MED SKVALPSKYDD!!

Är ju riktigt säker på att tig-svetsa själv,(är ju rörmokare) så det känns ju inte svårt utan bara lite jobbigt, men iomed att jag får till en tank som är formad som den förra så slipper jag ju en massa jobb med att anpassa båten till en klumpig fyrkantig plasttank..

Har dessutom fixat så att storebror bockar till plåten i maskin på sitt jobb så att jag slipper att svetsa alla vinklar/hörn...Känns riktigt bra nu!!

Vad använder ni tankbyggare för rostfritt matrial??

Å hur tjock plåt andvänder ni??

Jag har mest jobbat med ss2333 å ss2343 1,5mm ,personligen tycker jag att 2333 borde räcka...Har nån en annan uppfattning i frågan??

(Ska nog ta å goggla lite på det själv med...)

Bygg lugnt snipers...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenixen Guzzlon!!

Jag tror att du gör rätt som har vänt i frågan om materialval,bygger du en egen tank så kan du ju anpassa den till utrymmet som du redan har i din båt.Jag tycker att du ska använda minst 2343 som är syrafast R-fri. 

Plåttjockleken har jag också funderat lite över med tanke på mitt egna tankbygge,Själv kommer jag nog att bygga med 2mm plåt.Det är bra att ni bockar plåtarna så att det blir så lite svetsning som möjligt iom att rostfritt material har en jäkla förmåga att dra lite som den vill.

Lycka till21.gif\

Mvh/Micke24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!! Hur menar du att det drar lite som det vill??

Och ja 2343 är ju syrafast...2mm även rejälare...man får väl se vad det blir för tjocklek...vad kostar en plåt 2343?? vet du det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har börjat kvickna till... nu som först.

Har inte konserverat motorn än, men åkte ut på kvällen i torsdags och satte en liten cupevärmare vid sötvattenskylningen.

Fytt i fasen vad det blåste kallt vid sjutiden då jag var där.

Tror att jag förvärrade förkylningen för inte var, eller blev jag bättre dagen efter i alla fall.

Ska ta och konservera den i morgon och huset slänger jag upp i veckan tror jag.

Sedan kan man börja med att slipa och plasta skavankerna.

Ska förstärka framdäcket för det knastrar på ett par ställen när man går.

Bättre att ta det i tid.

Sedan är det till att bygga en ställning i huset så att man kan gå runt den som man vill och blåsa på lite färg till våren.

Höres / Orven   kul med era tankar...min kommer nog vad det lider. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenixen igen Guzzlonsmiley-wink.gif\!

Det jag menade med att det det drar lite som det vill, är att rostfritt

kan bete sig lite oberäkneligt,i o med att man tillför värme så måste värmen ta vägen någonstans dvs när det man har svetsat svalnar av kan plåten dra lite så att det kan bli nån bula eller mindre veck som man inte kalkylerat med.Detta är mest en kosmetisk sak och kanske inte så mycket att bry sig om när det gäller en tank som man ändå oftast gömmer undan.

Beta gärna svetsen efteråt så blir det kanon.

Micke24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenixen igen micke 24.

Har svetsat rostfritt en hel dek men mest rör..så det blir väl en ny upplevelse att det slår sig då!!men som sagt tanken göms ju bort..

självklart kommer skarvarna att betas för bästa resultat..

Känns skoj att få köra igång det här projektet nu ska börja söka plåt i veckan å målet är att tanken ska vara klar till nyår.. men man vet ju aldrig ifs..

Tack för all information så länge!!

å jobba på snipers..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kväll Guzzlon!!

Det är bara att köra på,Skriv gärna hur det går för dig.

Mvh Micke24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Phuu! Har äntligen fått tag på en trailer till min snipa. Letat som en galning genom hela landet, men tillslut hittade jag en. Beställde en helt ny upptagningsvagn från BT idag. Ska bli spännande att ta upp båten på egen hand med vagnen i vattnet och handvinch, bara att hoppas på det bästa!

Såfort hon kommit hem är det bara att sätta igång med vinterjobben!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bild på avgasböjen till norva båten,Jag har börjat att bygga en i rostfritt iställetsmiley-money-mouth.gif\.

Micke24.

post-21687-1394234833,8727_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en till!!

Micke24

post-21687-1394234833,9293_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla snipägare!Denna helgen är jag på båtmässan i älvsjö och letar prisvärda tillbehör till norvabåten.Det finns en hel del fint att titta på.

Det bästa köpet så här långt är ett par chockrosa plasttofflor till frunsmiley-embarassed.gif\

men nu bär det av ner till mässan igen för att göra de riktiga klippen innan hemresan senare idag

Ha det gott alla Snipers. Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla Snipers hur går det för er?

Har du fått täckt än Orvar?

Calle funkade din trailer?

själv har jag haft så jäkla mycket omkring mig så jag har inte hunnit att vara i båten på hela veckan.

En liten bild kanske som piggar upp i höstmörkret.

post-21687-1394234839,894_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en dramatisk upptagning, men nu står hon hemma på gården! Det blir lite mer övergripande arbeten än jag från början räknat med. Ska köpa en toa-stol nu i veckan och en minipassad gångvärme. Lika bra att börja montera direkt. När man ändå är igång skall de målade plyfa-durkskivorna i sittbrunnen bytas mot likadana i nåtad teak! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Calle känner igen det där!Det blir gärna mer jobb än man tänkt från början,men det är lika bra att ta tjuren vid hornen med en gång annars ångrar man sig bara senaresmiley-laughing.gif\

Lycka till häls Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix har inte täckt för det var den envisaste förkylning någon har skådat.

Fick en penicillinsväng och i samma veva så satte sig skiten i övre regionerna så jag inte kunde röra något över naveln i princip och hade jag handtackat och bockat så hade jag nog fasen däckat.

Är på bättringens väg och har tagit min sista penicillin i förrgår.

Har funderat på om jag kan ta täckningen i veckan.

Jobbigt att bara snacka förkylning, men så är det, när man får sig en redig vända och allt och då menar jag allt...tar stopp.

Har koll på er och meddelar när byggnaden kommer upp och då ska det bli kul även om det är kallt.

Fin bild förexten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så får det bli. Har tänkt jobba undan så mycket det går innan jul, och sen bara göra de roliga småjobben framåt våren. Varje gång man börjar pyssla med nånting i båten, upptäcker man något nytt som borde fixas. Frågan om vad man ska göra på sin fritid, har ju i alla fall löst sig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att höra att det är fler som inte hinner att hålla soffan varm 26.gif\..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det va attan Orven!du åkte dit rejält förstår jag.

Ta det lungt med täckningen så att du inte ramlar dit igen.

Hoppas verkligen att du piggnar till nu. Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp...ska till sjukgymnasten som grejar med gamnacken som jag kallar den. Knakade sist och det lät som om man bryter av ett knäckebröd.

Inte så i morgon förhoppningsvis, men lite töja och knö blir det och sedan så är det full rulle igen förhoppningsvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ÅHHHH va gott att komma in i värmen!!

Har varit ute i båten ikväll! Lyckades till slut få ur dieseltanken(pust)

det var det sista, NU är hela sittbrunnen rensadsmiley-tongue-out.gif\.

Nu blir det storrengöring Tvättning mm i alla stuvfack så jag kan komma

igång med målningen (om vädrets makter tillåter)just nu fryser det på här

nere i Blekinge.

Micke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv gjorde man ett besök hos Erlandsons igår och gick därifrån med en lättare plånbok. Det blev en toalett och en rejäl press att täcka in skutan med. Skulle egentligen köpt en gångvärmare, men kommer att lösa det med ett värmeelement från en bil istället. Än så länge har man ju plusgrader här uppe, så det är lika bra att börja bända, bryta och skruva direkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev det några mugghållare i rostfritt då?

Själv kommer jag ligga lågt i år med båtprojekt, bara lite mindre jobb som t ex epoxibehandling samt ev septitank eltoa ;-)

Jag har ju min 2 månaders son att umgås med 26.gif\

/PG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mugghållarna får vänta lite, Måste mäta och rita lite på hur jag vill ha det i sittbrunnen först.

Helt rätt att prioritera nästa generations snipägare framför vinterns båtprojekt! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har det varit storrengöring i snipan,Avfettat och skurat ur hela sittbrunnen Snart färdigt för målning.

Jobba på Sniperssmiley-wink.gif\ mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avfettade min schniipa häromdan. När avfettningen verkat i några minuter, började jag gå loss med min helt nya kärchertvätt. BB-sidan gick jättebra, men när halva SB-sidan var färdig sa Kärchern upp sig och började brinna!

Sensmoral: Märkesgrejer är inte alltid bäst -ska börja handla allt på Rusta istället! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej calle ! Jag köpte också en kärcher TÄNKTE satsa på kvalitet,kan säga att jag är inte jättenöjd!!!!!

Iväll har jag börjat min VHF utbildning(spännande)Alfa Bravo Charlie13.gif\,

Det blir säkert bra när man har övat lite!!!

Ha det gött Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delta, Echo, Foxtrot, Golf... Silence mayday, mayday relay, pan-pan!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla Snipers har ni fått något gjort med era båtar i helgen       eller har all tid gått åt till att få upp alla julstjärnor o ljusstakar??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja..Latmasken har varit rejält synlig här uppe ...hiih...

Men plåt till tanken är pg. så det börjar att dra ihop sig!!!

Hoppas kunna ägna nån ledig mellandag åt att svetsa ihopet..

jobba lika lugnt som ni kör båt snipers...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...