Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Per-PC

b230-problem IGEN

Rekommendera Poster

Hej! Jg fick ju slutligen ihop motorn i sommras, efter att ha bytt startmotor solenoid (köpte ett paket) samt en del kablage. Har bara varit ute med båten en tre, fyra gånger efter det. Så igår när jag skulle köra runt och ta upp båten...

...Klickade solenoiden till, men startmotorn snurrade inte. Efter ett par försök gick bensinpumpen igång, allt som skulle lysa, lös på panelen. Min tanke är ju att fortsätta byta kablar, MEN:

Tror ni en utbytesstart (Ny Hellas utbytesbosch från autoexperten) kan vara dålig, och ha lagt av? - Om det nu ÄR startmotrn som är dålig, hur kan det komma sig att två st. lägger av samma säsong?

ps. Jag mätte upp tolv volt på batteriet med multimetern...

Ja, snälla, hjälp...

M v h

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns jag aratt sa hade du ganska mycket korrosion pa alla anslutningar. Jag skulle forsta ga igenom och verkligen kolla alla kabelanslutningar. Du kan till och med haft otur och fatt korrossion inne i en pakrympt kabelsko. De kan leda sma strommar sa din spanningsmatning blir OK, men nar du behover en massa amapere till stasrtmotorn sa komemrde helt enkelt inte fram.

Sa svar padin fraga. Kolla allt latt runtomkring forst. En utbytes startmotor lar val annars komma med garanti. Minns jag dessutom ratt (igen?) sa hade du verkligen trangt runt motorn, sa inget av det har ar kul eller latt att fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilopänningen vid batteriet ganska ointressant igentligen! Mät vid starten när du vrider på nyckeln, har du batterispänning där och då är starten paj, om spänningen går ner mot noll är kablarna kass....om inte spänningen rasar mot noll på batteriet samtidigt, för då är ju felet där!

Systematiskt mätande krävs alltid för att felsöka, annars blir det bara gissningar, tyvärr.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma problembild som för bilar

Har du gammalt batteri => köp nytt

Har du nytt batteri => kolla att det laddas riktigt när motorn går

Kolla även att du inte laddar ur då motorn är avstängd.

Om du labbar med extra kablar och batterier mm i motorrummet, se då till att det inte finns bensinläckor och bensinångor för då kan det gå himla snett.

T.ex motsvarande som man labbar med startkablar i en bil, vilket då går bra eftersom bensinångor försvinner lättare då motorrummet är mer öppet i en bil.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var ju en del korrosion, så kablar o kabelskor kommer jag börja byta (det var ju ändå mitt vinterprojekt No.1), mäta med mulitmetern direkt på starten är en bra idé, så det ska jag göra!

Ja, tackar så länge, återkommer snart  smiley-foot-in-mouth.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär, det tog bara ngt halvår, så var en hel hög reläer bytta, lite nya kablar och anslutningar, samt en startmotorrenovering - Drevbälgen var sprucken, så det rostade ihop direkt där nere när vattnet trängde in. nu verkar det funka lite bättre! gick igång utan problem! Så: som ni sagt allihop: kolla elen först, byt anslutningar, kolla oxid, gör rent.... Jisses, sicket pilljobb, men det är värt det...
Nu återstår att låta Mitab kolla o åtgärda drevet o axeln, eftersom jag hade saltvatten innanför drevbälgen. Satan! Kolla ALLTID alla bälgar när ni köper båt, är mitt tips!!!

Senast ändrad av Per-PC | 18 april 2007 | 22:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul du i alla fall fatt igang det elektriska.

Hoppas nu bara det mekaniska inte ar alltfor illa. Det dar med saltvatten innafor balgen (over vintern?) later inte sa kul.

Dessutom, balg bor inte kollas bara nar man koper bat, utan innan varje sjosattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...