Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gesse

Propellerval?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Bella 512 Excel med en Mercury 75 hk. fyrtakt.

På den sitter orginal propeller.

Har nu funderat på att byta till en rostfri propeller.

Har någon en aning om hur mycket farten ändras både på tomgång och toppfart?

Jag vill ha ner farten lite p.g.a trollingfiske, men vill inte tappa för mycket i toppfart.

Tacksam för förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Vad har du för propeller på nu, diameter och stigning?

Jag har labbat lite och ringt runt och frågat.

I mitt fall har jag för liten stigning.

 

Fin båt!

 

Mvh. Markus

 

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har båten i sjön nu men ska kolla så fort som vilken propeller som sitter på.

Fin båt du har med Markus.

Propulse är väl en ställbar propeller eller?

Hur är det med hållbarheten på dom?

Ingen risk för obalans på dom eller?

 

MVH

Gesse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en propulese propeller är ställ bar, och efter som det finns billiga reserv blad att köpa så blir det ganska billigt att byta om du går på nått

kostar ca 1500-2000

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gesse!

 

Köp ingen Propulse.

en propeller av plast går sönder förr eller senare.

Bladen mattas ut och går av, händer detta i tex: mitt ute på vättern, är det inte så kul att klättra ner på akterspegeln och byta ut bladen.

Det vill till att man håller i skruvarna.

Bladen är gjorda i polyamid med ca: 30% glas och är rätt stumma, men fjädrar avsevärt mer än tex. aluminium.

Propulse fungerar nog bättre på mindre motorer.

Sök på propulse på forumet så får du läsa en hel del.

 

Köp en Aluminiumpropeller istället med mindre stigning.

Stålpropellrarna är väldigt dyra 5000:- mot Alu ca: 1700:-

 

Återkom gärna med vad som sitter på nu.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Tack för tipset.

Tar nog upp båten nästa vecka en stund tror jag för att kolla proppen.

Återkommer så fort jag kollat den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Nu har jag kollat propellern.

Det står så här - 48 77344A45 17P

Säger detta nummer något om stigning tro?

 

Tacksam för upplysningar.

post-22587-1394234823,6368_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gesse!

Du har förmodligen 13 1/4 17

17P är iallafall stigningen.

Det är en sån propeller som följde med min motor 90hk.

Skulle du gå ner till 15 eller 16 stigning så går den ju långsammare men varvar mer vid Fullgas.

Vad Varvar den nu på Fullgas?

 

Mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Markus.

Tack för upplysningen.

Har inte tänkt på vad den varvar på toppvarv.

Ska sjösätta igen efter stormen som ska komma nu, så jag ska kolla det då.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gesse!

Kolla om du inte kan få tag i en propeller med mindre stigning beg. på blocket.

Du kan säkert få en för en 500:-, det kan ju va bra att ha en med sig som reserv ändå.

 

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du nöjd övrigt med båten?

Uppfyller den förväntningarna du hade innan du köpte den?

Eller du kanske provkörde innan köpet?

 

Mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bryter in lite i tråden då jag ser att ni diskuterar propellrar... 
Jag har nämligen en sådan propp på min Evinrude 70hk (13 1/4 17). En 70-talare, jag misstänker dock lite att den kanske inte varvar ut för fullt...
Den går bra men lite seg upp i plan. Motorn ger ingen direkt kick när man gasar på. Annars går den ju bra, tyst och behaglig motor och ganska besinsnål har jag fått för mig att den är.


Funderar dock lite på vattenskidsåkning, då behövs ju mer kraft vid just starten. Skulle det bli bättre om jag bytte till mindre proppeller och vilken skulle man testa i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd.

Provkörning blev det inte innan köp p.g.a att båten var ny.

Motorhästantal verkar vara bra för det är inga som helst problem att få upp den i planing med 4 personer ombord.

Styrkan och axet finns.

Synd bara att det inte finns bakre ankarbox på den.

Saknar inte du det?

 

MVH

 

Gesse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser lite på varvtalet om propellervalet är rätt.

Varvar motorn över Maxvarvtal måste man gå upp i stigning och tvärtom.

I ditt fall skulle jag prova 16 stigning då får du mer acc och lite lägre toppfart.

Själv har jag bestämt mig för Stålpropeller.

Alupropellern spinner lite i acclerationen det gör inte Stålisen.

 

Mvh. Markus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gesse!

 

Jag köpte också grisen i säcken, har spanat på Bellan i flera år och tänkt att det är ju en sån båt jag ska ha.smiley-tongue-out.gif\

Jag tänkte eftersom de som har eller haft 512 excel är mer än nöjda och att testresultaten varit kanon kan det inte vara fel.

 

Men det var inte meningen att jag skulle köpa i somras, jag skulle väntat några år.

Men det dök upp en båt för ett bra pris och då var det bara att slå till.

Jag är helnöjd med båten vilken kvalité motsvarar helt och hållet de förväntningarna jag har. Jag har den i en mindre sjö där finns det förövrigt 6st 512 excel. Sen har jag den lite i Vättern.

Jag åkte ut när det blåste som f_n för att testa hur den gick i hög sjö,

(de som har båt i Vättern vet hur det han blåsa upp) och den klarade sig kanonfint i de vassa höga vågorna. Det kan ju vara bra att testa när man nästa sommar åker över till Hjo, och det skulle blåsa upp till hemresan.

 

Det jag saknar är som jag tidigare sagt vattenskidfäste, det är nog det enda jag kan komma på.

Antingen svetsar jag ihop en båge (demonterbar) och fäster den på pollarna bak, men det blir bökigt att sätta dit och ta av.

Eller så sätter jag dit två stävöglor bak på akterspegeln.

Jag är inte så glag i att göra för stor åverkan på båten.

 

Mvh. Markus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd med.

Då kanske vi ses på Vättern någon gång.

Jag åker till Hjo ett antal gånger per år.

 

MVH

 

Gesse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vi mycket väl göra Gesse!

 

Nu kommer jag att bränna över tii Hjo ett antal gånger.

Jag har ingen båtplats nu i Vättern, det är 20 års väntetid suck.

Båten jag hade innan en Glastron hade trimmaranskrov.

Det blev bekymmer när det kom vågor, det packades under båten och blev väldigt stötigt, så det har inte blivit någon Hjoresa innan.

Jag mötte Visingsöfärjan en gång med Glastron och missbedömde svallet.

Det small utav f_n och tanten blev sur(rädd).

Men nu när jag har Bellan så är det bara att åka.21.gif\

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej, har ingen varvräknare... ;)  så jag vet inte riktigt.
Vad menas med stigning på proppellern? Är det hur vridna bladen är eller är det höjden på bladen?


Känns som om proppellern är väldigt stor, jämförde med kompisens Merc 65:a. Han har betydligt mindre propp (har tyvärr inga siffor på den). Han har mer acc men den är också mer vrålig och drar mer soppa...
Båtarna är jämnstora men hans är mer V-bottnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...