Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
leeoscar1

Båten i sjön på vintern

Rekommendera Poster


Hej på er!

Jag har funderingar på att tillbringa vintern på båten och alltså ha den kvar i sjön. Är det någon av er som kan ge mig tips på vad jag bör tänka på? Det jag främst tänker på är båtens utsida.  

Är värmen i båten tillräcklig för att hålla däcket isfritt? Det jag är särskilt orolig för är teakdäcket. Det är obehandlad teak och jag funderar på om det kan ta skada av isbildningen? Vatten som tränger ner och sen fryser till. Kan man försegla träet med något som sen enkelt går att slipa bort till våren? Jag har båten i Skåne så is runt båten oroar jag mig inte särskilt för, även om den senaste vintern innebar en del is i hamnarna här också.

 

/Tack!

(Vilken lyx det måste vara att ha båt längre söderut, slippa bry sig om sådant här..)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är väl så att plastbåtar mår bra av att komma ur vattnet under en period av året med tanke på plastpesten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat mycket på att ha båten i sjön. Har testat en gång för några år sedan och såg inga som helst skador på gelcoaten trots mycket is i min vik där båten låg helt infrusen. 



Och om man är i hamnar utan is, Norge, Tyskland, Holland osv nedåt så ligger de flesta båtar kvar över vintern i sjön. Tror det hänger mer på att du har lagt tex epoxi så det blir rimligt vattentätt. Någon mer kunnig här får väl uttala sig om det....?

 

Däremot har jag sett en hel del skador på teakdäck av sol och även av vatten. Du bör absolut täcka båten så att den tar så lite vatten över däcket som möjligt. (snöar det aldrig i Skåne? Lyckliga dig då... ) Det låter dyrt att ha värme i båten som skulle torka upp däcket också men varför inte? Du slipper ju upptagning, avriggning och hela jobbet att tömma båten. Och kan ge dig ut när du vill, en solig dag i minusgrader är läckert. 

När det gäller motor har jag sett två sätt, om du har sötvattenkylning. Antingen så konserverar man som vanligt och har gärna lite tillsatsvärme vid motorn. Eller så gör man som man låg länge vid bryggan - normal service med motoroljebyten osv men annars inget speciellt utom att du startar och varmkör regelbundet. 

Lycka till och berätta gärna om dina erfarenheter för oss andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej leeoscar1

 

 

Om jag skulle bo i båten vintertid skulle jag göra som jag brukar när jag jobbar med båten på land på vintern.

 

Bygg en täckning typ NOA-ställning. Går även bra att göra ställning i trä. I fören får överliggaren ligga i överkant pullpits. I aktern brukar jag göra ställnigen så hög så att jag kan gå bekvämt under den (kanke inte rakt hela vägen) I aktern arrangerar du presseningen så att det går enkelt att öppna och stänga. Om du lägger båten med aktern mot bryggan (om du inte ligger långsides) blir det lätt att komma ombord. Täck med en pressening från masten och akteröver och med en för om masten. Skorstenen från värmaren får du kanske förlänga eller ordna på något sätt.

 

Att smeta in teakdäcket med något som du slipar bort på våren tycker jag är helt förkastligt. Teakdäcket är tunt nog som det är utan att man skall slipa ner det ytterligare och du kommer ändå att få problem med det förr eller senare. Nån har sagt; att lägga teakdäck är det dyraste sättet att att förstöra ett bra däck och för mig sänker teakdäck på en normalstor båt priset med ca 100 000 kr rent tankemässigt.

 

Om du använder en genomskinlig armerad pressening av typ Monarflex så får du en hel del ljus in i båten och får ett uterum i sittbrunnen, samtidigt som du skyddar teakdäcket.

 

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1155

 

 

Jag har haft en av mina båtar i ett par vintrar och det var inga större problem. Debatten om böldpest tycker jag egentligen är ganska överdriven, trots att jag håller på att reparera en böldpestskada på min nuvarande segelbåt.

 

ha´ t sô pen´ t

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att vatten kan spränga bordgenomföringar när det blir minusgrader.

När det sedan tinar sjunker båten = tråkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om kranen är stängd.

Är den öppen kommer vattnet att frysa inifrån och ut och sprängverkan uppstår inte.

Har legat i sjön flera vintrar utan några skador utom på propellern som inta gillar iskörning.

post-571-1394234820,4211_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har legat i 4 vintarar och en på land, det gick sönder mer när jag låg på land.  I vattnet har jag alltid lite värme på i maskinrumet, om jag inte bor på den, då jag värmer hela båten. Tror det handlar om skrov form om båten ska ligga i is. Min trycks upp. kolla det, annars så klarar de sig fint med lite värme i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så långt för era synpunkter och erfarenheter! Det är intressant att notera att alla upplever problemen olika och en del inte har haft några bekymmer alls. Jag antar att det, som någon menade, att det beror på typ av båt och var den ligger. Men det är bra att vara beredd på alla eventualiteter så jag tar till mig alla synpunkter. 

Någon form av övertäckning med presenning kommer att göras, det är helt klart. Som någon sa, man skulle kunna lägga till med aktern mot bryggan för att göra det enklare med övertäckningen och då behöver man ju inte trampa omkring på fördäck heller och det blir enklare att täcka över. 

Det där är nog inte så dumt. 

Tack så länge!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har haft båten i vattnet åtskilliga vintrar (11 meter, långköl, plast Kalmar en vinter i Medelhavet), isen är alls inget problem, hellre en kall och lång vinter som i fjol än en varm och blåsig som 93/94. Jag har haft värme i båten och också provat utan, gör egentligen ingen skillnad annat än att man kan enklare jobba med båten om man har landström. Det är f ö mycket bekvämare att jobba med båten i sjön på vintern än på land och vingla upp tre meter på en stege. Krav på övervintringsplats är att isen ligger still, att ingen får för sig att bryta is i bassängen och att den ligger så att man enkelt kan ta sig dit för tillsyn.
Den enda isskada jag haft under alla år var när båten låg på land och jag hade glömt att dränera pentrypumpen. Med båten i vattnet blir det aldrig kallare än någon minusgrad under vattenlinjen men på land blir det så kallt som det står på termomtern. 
Nackdelen med att ligga i sjön är att man måste plocka upp båten under seglingssäsongen för att bottenmåla (åtminstone vartannat år) och att bottenfärgen försvinner i vattenlinjen. Dessutom sover man kanske lite bättre under stormiga nätter (även om skaderisken säkert är större på land). Vad gäller osmos så är det säkert så att övervintring i vattnet påskyndar processen men kan man överhuvudtaget ha båt i Medelhavet (salt och varmt vatten är mycket värre ur osmossynpunkt) så klarar vi oss nog i Östersjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv min båtar i sjön året runt. Det är inga problem alls. Tänk dock på att båten börvara epoxibehandlad. En plastbåt suger nämligen mycket vatten det ger en mycket tung båt och risk för böldpest. Om inte båten skall köras utan bara ligga vid bryggan så skall du konservera motorn som vanligt för att förhindra frostskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med en logg? kan man ha den i? Har båten i Helsingborg där det inte brukar bli så extremt mycket is



Senast ändrad av emilvikingstrand | 26 september 2011 | 08:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...