Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
apryke

Helt skippa bottenmålning?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har skaffat en 5,5 meter hardtopbåt som endast körts i sötvatten och aldrig bottenmålats. Nu har jag den i Sthlms skärgård och undrar om någon av er har erfarenhet av att istället tvättat båtens skrov och hur ofta man måste göra det under sommaren för förhindra alger, etc? Man spar ju en del arbete och kostnader att inte måla den, även om båttvättarna som börjar komma kostar en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rådet jag fick av marinan:

Skall du bara va i sötvatten, hoppa över bottenmålningen

Vill du ha båten på kusten några veckor om året, Måla

Har ingen aning om vad de där båttvättarna kostar men jag hörde att tillverkarna av bottenfärg INTE var glada över deras uppkomst och då kan man ju tolka det som att du sparar en hel del på att använda de istället..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skippat målningen och ligger i Östersjön, nära sluss till Mälaren. Jag har inte gjort något åt botten förrän för två veckor sedan då jag körde båten genom bottentvätten i Trosa med lysande resultat. Kostnad 250:-. Jag hade måttligt med beväxning, fartminskning med typ tre knop från maxfart, så jag har inte behövt tvätta av det skälet tidigare men det såg naturligtvis inte snyggt ut. Jag kommer att göra likadant nästa år men kanske med en tvätt tidigare under sommaren och en innan upptagning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...