Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Fabian57

Torrkört en VP disel

Rekommendera Poster


Hej, är det någon som har något trick då jag torrkört en VP disel 10 hk. Den går några sekunder till en minut lite hackit sen lägger den av. Har pumpat på en liten nippel men det kommer inget fram när jag pumpar... Förmodligen luft någonstans...
Tacksam för hjälp Hls Fabian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack jag hade manualen och gjorde som det stog men det fungerade inte ialla fall...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Pröva att lufta igen, se till att det kommer rikligt med diesel. Lossa även på spridarna o pumpa tills det kommer ren soppa där.

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du kan prova att blåsa i luftningen till tanken och nypa åt med någonting så att tanken blir under tryck.Sen är det bara att lufta systemet. Mycket lättare och snabbare än att nöta ut tummen. Jag använder den tekniken varje gång jag bytt filter på min md3b.

 

Häls Jarmo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kan lufta även när motorn går, om du är lite snabb och snärtig.

Stå i färdigställning med blocknyckeln kring avluftningsskruven. Be en polare starta, och medan motorn hostar sig runt med eller utan hjälp av startmotorn, så öppnar du avluftningsskruven.

Vänta tills det verkligen sprutar ren diesel och skruva därefter fast skruven igen, MEN INTE FÖR HÅRT. (den är ihålig och lätt att dra sönder) Dock tillräckligt hårt för att det ska bli tätt. Lite känsla.

 

...Detta är lite mer action-metoden, men för att slippa pumpa för hand så.

 

 

Jag skulle avlufta motorn i flickvännens pärons segelbåt i somras. Då hade jag precis samma problem som du. Det kom verkligen ingenting när jag pumpade. Jag kände mig värdelös (har avluftat dieslar många gånger förr). Felet var (tror jag) att det var för lite diesel i förfiltret. Så det kom liksom ingen diesel till pumpen, och därmed fanns ingen diesel att pumpa.

Jag skruvade ner förfiltret från sin höga höjd, och höll det lågt så att det strömmade till från tanken. Därefter fick det finfint!

 ...det är de enkla felen som är svårast! =)

 

 

Lycka till!

/Marcus.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har sett latmansvarianten på lastbilar där man helt enkelt satt en vanlig bensinblåsa efter filtren och strax innan insprutningspumpen, då slipper man problem med att jobba för hand med en matarpump som bara har luft att suga och därför inte tätar dvs det marcuuuuus skrev om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man pumpar på matarpumpen är det viktigt att kammen som pumpen svarar mot sår i rätt läge. Om det inte kommer något ur avluftningsskruven på spridarpumpen kan man testa att baxa motorn ett halvt varv eller så så den kommer rätt. Sen när det finns tillräckligt med ren diesel i spridar pumpen så får man lufta även på själva spridarna när man kör motorn på start motorn. Ta en spridare i taget så medan ni mal med startmotorn så ska du se att den smäller igång så fint så.
Mina sexor brukar starta om än något obalanserat redan på tre burkar, sen luftar jag resten tills motrn går jämt och fint.
 
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har handpump på den så kör med start motorn och pumpa tills den går riktigt. och lufta sammtidigt . så gör vi när vi luftar lastbilar.

när motorn går så kan du lfta med att släppa lite på luftnippeln. lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...