halo00 0 Postad 2 Oktober , 2006 Problem med att min Falcon 26 lutar. Beror sannolikt på dubbla batterier 115 75 AH samt varmvattenberedaren på babordssidan. Dessutom tillkommer toa, och kyl på samma sida. Funderar på ankarspel på styrbordssidan för att därigenom balanser den bättre. Har trimplan, men måste i stort maxa babords utslag om vi är två i båten! Någon som känner igen sig? Några skarpa ideer? Hassebrasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 3 Oktober , 2006 Som du själv skriver, försök balansera om... Billigast måste vara att omfördela de saker du har, typ flytta batterierna. Men all förflyttning av vikt åt styrbord hjälper, även om det bara blir centimetrar på varje grej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 3 Oktober , 2006 Hej Jag känner bara delvis igen symtomen. Jag har fyra 75Ah på babordssidan sedan i somras och ett ankarspel om styrbord (förutom toan och kylen förstås) och det ger en hel del lutning när båten ligger stilla. Men under gång, i planingsfart, behöver jag bara korrigera lite med trimplanen. Jag var inne på att placera batterierna längst bak i stick-kojen om styrbord som jag ändå inte kan använda eftersom ankarspelet sitter där men jag vill inte ha dem inne i ruffen. Kan det bero på något annat? Min lutar som de flesta v-bottnade båtar mot vinden. Så när jag kör med vinden in om styrbord kan jag lyfta babords trimplan helt. Kan det vara så för dig? /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lancelot 0 Postad 13 Oktober , 2006 Hur mycket lutar den? Har själv tittar i min nyinförskaffade Falcon och det skiljer ca 5 cm jmf med styrbord. Då jag tittade efter i facken såg jag att en reservdunk med diesel (10 l) låg längst bak i babordfacket. Kanske inte var den bästa placeringen på en båt som lutar åt babord och är baktung! Har flyttat den nu. En annan diskussion på detta forum kan vara rörande bogpropellers vara eller icke vara. Manöverförmågan är själklart ett plus, men det gör också att båten blir mer baktung eftersom vattentanken har flyttat akterut har jag fått höra. Jag har själv bogpropeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarSandberg 0 Postad 17 November , 2006 Hej, Gör så här byt trimplansblad från 9x18 tum till 12x18 tum. Då kommer du plötsligt ha fungerande trimplan. De som fabriksmoteras är för korta och är dessutom felmonterade, de sitter 5 cm upp på aktern så halva planet kommer inte ner i vattenströmmen. Fabriken vet om detta och har bytt i juni 2005. Jag har bytt och med en KAD 44 i baken kan jag nu plana plant i 12-13 knop mot 18 knop tidigare. Utöver detta har jag viktkompenserat den tunga dieseln samt på grund av bogpropeller saknas främre 70L vattentank, i stället finns en 40L tank i pentry. För att råda bot på baktungheten har jag viktkompenserat med 70kg bly under förkojen bef 20kg bogpropeller mao 90kg. Nu går båten som en dröm jämnfört med den mardröm som det var tidigare. Du ser skillnaden på bifogade bilder jag skickar dig två svar p.g.a bilderna. Ingemar . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarSandberg 0 Postad 17 November , 2006 Bild före Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halo00 0 Postad 10 December , 2006 Kanon, tack Var fick du tag i de nya trimbladen?? Hassebrasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarSandberg 0 Postad 27 Januari , 2007 Jag hade tur,det råkade ligga en Segmo med trasiga trimplanskolvar (vanligt med Bennet) och jag fick köpa de plåtar man tog av, de var av rätt storlek. Nu i vinter har jag passat på att bredda dom ytterligare. Jag svettsar på 7cm på insidan samt 9cm på utsida och gör detta i en vinkel så att tilllägget kommer i linje med sidosteget. Detta innebär att trimplanen kommer att fungera i två steg. först tar de ute i hörnen medan resten fortfarander liggar i skuggan bakom steget. Detta innebär att jag kan balansera för sidvind utan att trycka ner fören. Nu räknar jag med att det ska bli perfekt. Vidare kommer jag flytta fram förbrukar batterierna till förkojen en på varje siga framför skottet. Jag räknar då med att kunna ta bort barlasten på 70 kg efter som jag flyttar 40 kg från akter till för. NU bör det bli som det borde ha varit från början. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarSandberg 0 Postad 5 Februari , 2007 Hej Hasse Brasse Så här blev mina ytterligare förbättrade trimplan. Nu lär jag ha kraft nog att hålla båten rakt i alla väder. Måtten är nu 12x24 max vad kolvarna klarar av. Skicka två inlagor med var sin bild Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarSandberg 0 Postad 5 Februari , 2007 bild 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halo00 0 Postad 17 Februari , 2007 Hej Ingemar Det ser ju elegant ut! Jag hoppas det fungerar väl till våren. Nu skall jag ge mig ut på trimplansjakt. Men närmast står ankarspel på dagordningen, fastnat för Anchormatic/Bandspel, få se om det blir en våraffär HasseBrasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
L00950 0 Postad 19 Augusti , 2008 Hej Hassebrasse, köpte du anchormatic till din Bella Falcon, och blev du isåfall nöjd? /Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 19 Augusti , 2008 Om du tittar i Hassebrasses sjöbod så ser du att det var snart ett år sedan han var inloggad sist. Det kan dröja innan du får svar. Själv har jag ett Engbo spel (34 D, liggande) med blyad lina. Med facit ihand skulle jag nog ha valt denna montering istället på min Bella. Länk. har haft lite problem med linstopp då svängen blir ganska skarp i den liggande monteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
L00950 0 Postad 19 Augusti , 2008 Tack så mycket för tipset, det var den klart finaste installation jag sett hittills. Man har ju alltid soffan nerfälld, så den sitter inte ivägen där på golvet som jag ser det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 19 Augusti , 2008 Glöm inte att skaffa fjärrkontroll till ankarspelet. Enligt instruktionen ska man ha uppsikt när man hissar upp ankaret, lite svårt när man står inne i hytten. Har du bogpropp går den även att koppla in på fjärren. När det det blåser på sidvind och man står på akterdäck och hissar upp ankaret med fjärren är det hur skönt som helst att kunna korrigera kursen med några blås på bogproppen när man drar sig ut. Senast ändrad av Treudd | 19 augusti 2008 | 22:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Expanderkilen 6 Postad 4 Januari , 2014 Hej, Jag har också problem med lutning åt babord. Jag gjorde om batteriinstallationen för ett par dagar sen och tänkte då först placera tre förbrukningsbatteri under skåpet under spisen (närmast förarstolen). Jag fegade dock ur när jag funderat lite på vätgasen som kan bildas, var jag onödigt försiktig? Är det nån som har gjort så här, hur gjorde ni i så fall med avluftning från batterierna? Nu blev min lösning att jag först flyttade värmartanken åt babord ända upp mot skrovsidan och sen flyttade jag den lösa batterilådan akterut och neråt och fick därmed ett stuvfack i den gamla batterilådan. Dessutom blev det plats för fyra batterier istf tre som fick plats i lådan. Batterierna står altså fastspända direkt på den hyllan som batterilådan stod på. Bra för stuvutrymme o batterikapacitet men ännu sämre balans... Det kanske får bli barlast på styrbordsidan i värsta fall. M.v.h. Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser