Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
laban1

Konservering - Oljeinblandning i bänslet?

Rekommendera Poster


Konserveringsdags!

 

Har en VP2001:a.

Har för mig att man kan blanda in motorolja i bränslet

för att konservera cylindrarna (olja på väggarna).

Är detta att rekommendera?

Hur gör man rent praktiskt, kopplar man en slang före matarpumpen?

Gör man detta samtidigt med glylkonserveringen av kylsystemet (

har sötvattenkyld motor)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att du gör mer nytta om du klättrar upp i båten några gånger i vinter och vrider runt motorn några varv för hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver göra något speciellt med konserveringen! Du byter ju olja & filter och kör runt motorn ett tag. Sen kör du i glykolblandningen i kylsystemet! Motorn skall väl förhoppningsvis bara stå still över vintern! Om man inte använder motorn på flera år då kan det vara aktuellt att köra runt den så att oljan fördelas i cylinder m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jaha, är det också exempel på övervård att plocka loss injektorn,

sippa i motorolja och dra runt med startvev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Volvo Penta har en bra Gör det själv bok för just sådant som du undrar över. Ring och fråga vad den kostar. Jag fick min gratis då jag kontaktade dem just när dem fått in några prov exemplar. Hade nog tur där :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det om olja:

 

Oljeviskositet och kvalitet är SAE 15W/40, denna oljekvalitet, CD, används för diselmotorer och den uppfyller även kraven för en vinteruppläggningsolja. Om denna olja används behövs inget oljebyte före sjösättningen. Beträffande oljeåtgången, se instruktionsboken eller avsnittet Oljebyte. Vid längre uppläggning än normalt bör motorn och backslaget fyllas med speciell konserveringsolja. Denna instruktion avser Volvo Penta MD5, MD7, MD11 samt MD17. Texten tagen ur VP Gör Det Själv häfte.

 

Lycka till med vinter uppläggningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på Drevias hemsida och kolla tipssidorna.

 

Erik P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, tack för alla svar, jag har en handbok ;)

Däremot när man hör vad verkstaden säger

vad som borde göras och vad som folk gör (eller behöver göras

i praktiken) så är det en stor skillnad många gånger..

 

I det här forumet finns ju väldigt mycket kunnigt folk

så jag tänkte ställa frågan till er vad som egentligen

behöver göras. Som t ex byte av olja i drev; i handboken

står det att man ska byta varje år, men när man hör hur

folk gör kan man ibland höra att de aldrig gjort ett byte.

 

Nu har jag i och för sig just bytt olja i drevet, det visade sig att

oljan var skiktad, så när jag tittade på oljestickan

var oljan aldeles klar. Men när jag pumpade upp den var den roströd.

 

Så vad är motiverat att göra varje år (och vart annat år etc)

Ingen lätt fråga men hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar pytsa i någon dl 2-taktsolja i dieseltanken innan sista färden så att motorn får lite extra smörjning. Dom (som vet!) på står att dagens dieselkvalité är mycket torrare än vad dieseln var förr, att den innehåller mindre fett alltså.

Genom att hälla i lite 2-T olja så smörjer man också andra komponenter i motorns insprutningssystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar byta olja i drevet så fort jag har tagit upp båten & innan vintern slår till! Detta för att ev. upptäcka om man fått in vatten i drevet. Skulle så vara fallet och man inte tömmer detta vatten så är det ju risk att man spräcker drevet när vattnet fryser. Oljan är ju inte så värst dyr! Blir dyrare om man skulle behöva köpa nytt drev. Så mitt tips är att byta varje gång man tar upp båten för vinteruppläggning. Detsamma gör jag på motorn. Fast den oljan byter jag helgen innan jag tar upp båten för att varmköra oljan så att den blir lite mer lättflytande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag har ett 120SE-drev på min båt och den skall ha syntetolja. Den kostar som årgångswhisky.

 

Jag öppnar dräneringspluggen i drevet och tappar ur en deciliter. Om denna kvätt inte skiktar sig så struntar jag i bytet. Drevet rymmer 2.9 liter och kostnaden är 400-500 spänn för bara oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ja, min fråga gällde inte oljebyte i drevet utan det var bara ett exempel på hur folk kan ha olika uppfattningar.  :-)

Som sagt: verkstäderna tjänar ju pengar på att vi i princip byter allt på båten varje år.

 

Det jag är intresserad av är vilken service ni gör och tycker är motiverad? Hur ofta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har ställt frågan om hur ofta man ska serva drevet. Men nu gällde inte frågan oljebyte i drevet. 8.gif\

 

Då är det nog bäst att Du berättar vilken produkt som servicen ska avse så att Du inte får svar på fel fråga...


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...