Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Urax

Gnistskyddad generator?

Rekommendera Poster

Hej

 

En fråga som säkert dykt upp tidigare i forumet men jag är för lat för att leta runt. smiley-tongue-out.gif\ 

 

Behöver byta generator på min båt. Är en inombordare (bensin) med slutet motorrum.

Kan man sätta i en vanlig bilgenerator eller måste man ha en som är gnistskyddad?

 

Man kan väl köra med fläkten på för att ventilera ut ev. ångor men vad säger tex. försäkringsbolaget?

 

Vad har ni för erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mina erfarenheter säger att lathet inte är en bra egenskap!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall absolut inte sätta en genrator som inte är gnistskyddad i ett motorrum i en båt tillsammans med en bensinmotor. Det är olagligt.

Det finns säkert folk som  har erfarenhet av att göra det utan att brand uppstått. Men det är som med rysk roulette med en revlover med en kula i magasinet - bara för att någon dåre har erfarenhet av att ha överlevt att snurra på magasinet och tryckt av betyder det inte att metoden är säker.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed


Hur menar du att det är olagligt???????

 

För övrigt så är meningarna delade om man kan använda en gnistskyddad generator eller inte, jag håller nog på det senare och kommer själv att byta till bilvarianten av dessa skäl:

 

1. Du ventilerar alltid ut motorrummet med fläkten innan du startar.

 

2. När motorn går så ventilerar den sig själv.

 

3. Du får en betydligt billigare och i mitt fall effektivare laddning (B20)

 

//Nisse 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är lat köper du denna. Bra, billig och ger MASSOR med ström

 

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=102777

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T ex Volvo Pentas Valeo/Paris-Rhone generatorer har inget speciellt gnistskydd inbyggt (som en del Marshal, etc, med inbyggda finmaskiga natskarmar). Daremot sa ar de testade for/emot antandning av bensinangor och uppfyller uppebart kraven.

 

Vad galler olagligt sa vet jag endast att har i USA sa ar det emot reglerna (US Coast Guard, dvs Sjofartsverket) att satta in non-approved generator i en bat med inombords bensinmotor. Huruvida det ar sa i Sverige eller ej, men forsakringsbolaget kan sakert ha en del att saga om de upptacker att en felaktigt monterad generator var orsaken till batbranden. 

 

Sa aven med motorrumsflakt och val ventilerat motorrum sa skulle jag nog inte testa med en bilgenerator. Helt enkelt inte vart det. Det finns ju massor med beg. generator till salu, och i de allra flesta fall sa kan man ju ocksa renovera en generator for en billig penning. Ak till vilken bilektriker som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja..Jag har kört med bil generator i min båt i 10 år...Men ska byta till en Gnist skyddad till nästa år....Det är ju trots all säkrare med en sån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl rätt ointressant vad försäkringsbolaget säger när man själv sprängts i luften.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Personligen anser jag att det funkar bra med en vanlig bilgenerator om man ventilerar ordentligt med fläkten osv. innan, men det är svårt att ge nåt riktigt råd... Det finns pengar att spara men det finns också en risk och det är egentligen bara du själv som kan göra den bedömningen...

 

En sak som man däremot inte ska spara på, oavsett generatorval, är en ordentlig brandsläckare.

De små 6kilos släckarna som är vanliga i båtar tar slut fruktansvärt fort... finns det plats så satsa på en 12kilos pulversläckare.

 

//Billy

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var visst en fråga som ledde till en viss debatt.

 

Det verkar ju iaf. uppenbart att en bilgenerator är ett tveksamt val.

 

När man läser era inlägg så verkar det lite dumsnålt att satsa på en billigare bilgenerator när förnuftet säger attman borde köpa en riktig marin generator.

 

Safety First eller hur?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Det vore intressant att se någon form av statistik från försäkringsbolag, haverutredning etc. där man anger anledning till eventuell olycka ej gnistskyddad generator, startmotor etc..

 

Personligen så kommer jag att byta till en bilgenerator av de skäl jag angav ovan och jag tror inte att chansen är så stor att min båt exploderar pgr. av detta. Om nu explosionsrisken vore så stor så skulle inte biltillverkarna sätta den under huven på en bil.....(Tänk stämningsansökningar i USA)

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte jämföra ett motorrum i en bil med ett i en båt, ventilationen i bilen är mångdubbelt större. Har du någonsin sett en bil med motorrumsfläkt? Valet är naturligtvis fritt men argumentet att det funkar med bilgenerator bara man är noga med att köra fläkten före start känns rätt dåligt tycker jag. Är det bara jag som glömmer saker ibland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kanner ju till det, men bensinangor ar tyngre an luft och samlas sas i botten pa en bat. Med ratt bransle/luft blandning behovs det inte mycket for att antandning skall ske. Hur explosivt beror givetvis pa just blandningsgraden och mangden bransle. De av oss som experimenterade ute pa mosters aker nar vi var sma vet att det behovs inte mycket bensin forran det smaller bra...

 

Av ungefar samma anledning har batar inte ett slutet branslesystem (som bilar). En (fast) bensintank under tryck skulle helt enkelt utgora alltfor stor risk. Inte tanken i sig, men ett eventuellt lackage fran en trycksatt tank skulle kunna leda till katastrof da gaserna (bensinangor) inte forsvinner som i en bil (oppet motorrum) utan istallet samlas just i baten och dar ingen stans att ta vagen. Darfor sa viktigt med en motorrumsflakt som dessutom ar korrekt pipad, dvs plockar upp luften nara kolsvinet, men inte sa langt ner att dagvatten tacker insuget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

denn moste vara gnistskyddad,ifall du vill ha båten full försäkrad

                                         

 

 

           mvh farbror frej

 

 

               www frejbildelar.se

 

                     med 30 år 

                                            

                           08 313030                                                  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Slutet bränslesystem????

Vad menar du nu, En (fast) bensintank under tryck skulle helt enkelt utgora alltfor stor risk, det är väl inte tryck i bensintanken på en bil?

Vill fortfarande påstå att risken med att använda en ej gnistskyddad generator är överdriven. Isåfall är chansen lika stor att du får en öppen gnista från tändsystemet, solenoiden, startmotorn (som vad jag förstått INTE är speciell för en marinmotor) som dessutom sitter längst ner, mao närmast eventuella bensinångor.

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig märkt att det pyser till när du öppnar tanklocket en varm sommardag? Matartrycket ligger kvar fram till motorn, måste dräneras innan du tex byter bränslefilter... Startmotorn är ganska ordentligt tillsluten i bilversion också, det är bara gummipackningarna som saknas, därför ingen speciell båtvariant osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ligger tanken under tryck varma dagar (kall bensin i marktankar expanderar nar den kommer upp over jord, fylls i biltanken och med tiden varms upp). De allra flesta bilar har dessuotm en carbon canister, dvs ett kolfilter for att sa gott det gar rensa bort kolvaten - fran just avdunstande bensinangor - innan de nar ut i luften. Sitter ofta framme i motorrumet vid insprutningen. Men framforallt miljohanseendet gor att biltankar ar slutna.

 

Har borta provas till och med (bil)tanklocket for tathet pa bilbesiktningen vartannat ar (skall val kalla det miljobesiktning for det ar inget mera an just miljokoll).

 

Vad galler just startmotor sa vet jag att de i manga fall ar mariniserade. Skall val dock tillagga att varken generatorer eller statmotorer egentligen ar gnistskyddade utan istallet ar designade sa att de inte ar flamspridande. Ett exempel kan vara pa bensinangor inne i en generator, dessa angor antands av gnistor fran stator/commutator, men den efterfoljande lagan tvingas passera en metal screen, dvs ett finmaskigt metall nat. Vid passering kyls lagan ner sa kraftigt att den inte fortsatter och dor ut. En variant pa gnistskydd.

 

Huruvida det kommer att smalla med en bilgenerator, well det far tiden utvisa. Oftast gar det sakert bra (med bilgenerator) men det ar precis som med bilbalte. Man behover det inte forran kringliggande faktorer genererar en otack situation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...