lange 0 Postad 2 Oktober , 2006 Hellojs ! Har fått för mig att någon av mina tre förgasare inte är i synk med de andra ( Yamaha 40 -97, 3-cyl). Detta pga lite rå gång på högre varv, och lite ryckig, bluddrande på lågvarv. Har aldrig gjort detta tidigare, men tänkte mig använda tre st vakuum-klockor (typ B-tema 80:- st) Börjar med att kalibrera alla tre klockorna mot en förgasare och samma gaspådrag, för att veta att alla tre klockor visar samma. Sedan tänkte jag ansluta en klocka till varje enskild förgasare, och kalibrera gasspjällsarmen så att samtliga klockor visar samma undertryck på ett och samma gaspådrag. Låter detta riktigt eller är jag ute o cyklar ? Det skall väl vara så att varje förgasare suger lika mycket på samma pådrag ? Vet någon förresten ifall man bör ligga på något speciellt varvtal vid justering ? Kan ju tänka sig att på låg tomgång så är inte förgasarna helt linjära. Tänkte i sådana fall köra med optisk varvtalsgivare och reflextejp på svänghjulet då jag inte har någon varvräknare i båten. Vad tror ni ? Någon som gjort detta förut och vet hur man skall / inte skall göra ? / Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Oktober , 2006 Klockor som bara sätts mot insuget går nog att låna eller hyra hos båtmecken, jag synkar mina vissuellt och på känsla ett finger på andraförgasaren och känner när den öppnar samtidig jag ser när första öppnar, osv. sen provstart och lyssnade på sug ljud och motorgång och finjusterar om så behövs. Detta är min metod och funkat på allt från när man var i mc åren till när man åkte med dubbla 4 portare. Men det kräver lite motorkänsla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lange 0 Postad 2 Oktober , 2006 Hej, har också funderat på det här med insugsljud och synkning efter detta. Antar att du lägger fingret mot spjället då du känner dig fram samtidigt som du tittar då första gasaren öppnar ? Tror att jag kan fixa fram ett gäng vakuum-manometrar från jobbet, hade vart lite kul att testa detta. Borde man få ett någorlunda stabilt värde eller kommer visarna att flaxa ? En 2-taktare är ju inte ett under av stabilitet på tomgång , pendlar ju lite i varv menar jag. Hur känslig är förresten en 2-taktare på synkningen ? Man kan ju tänka sig att det inte behövs speciellt mycket differens i synk för att man skall märka skillnad. Antag att man har en förgasare som är ur fas gentemot de två andra: Då borde ju de två synkade förgasarnas cylindrar baxa den tredje osynkade förgasarens cylinders kolv ev med vibrationer och lite olustigt rå gång på vissa varv ? En annan fråga angående min motor: Jag har sådan här sk primer (elektrisk) som starthjälp vid kall motor. Alltså ingen konventionell choke-funktion. Själva primer-mackapären sitter på förgasaren till 1:ans cyl. Är det så att när man primar så får 1:ans förgasare en skvätt extra eller hur funkar det? Verkar lite skumt...... / M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Oktober , 2006 lite mer ang synkning och förgasarinställning, det har gnällts om att 2-taktare inte går att trolla med och bara sotar igen, visst min var också så när jag handlade den, men efter att haft väck förgasarna och sen ändrat lite på flotörnivå mm och sen ställt dem efter egen känsla så slår motorn igång på tomgång 550-600 varv behöver inte röra gasen många gånger kan gasen varit orörd på hela fisketurer dvs några timmars tomgång körning. Nästa gång startar den utan problem trots alla ideer om igensotningar mm. det händer ofta att den går flera turer i sträck utan att gasas upp någon gång. Så när du börjar känna din motor kan du göra under med lite finlir. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lange 0 Postad 8 Oktober , 2006 Eeh, var nere o skulle mäta fram lite lämpliga diametrar på anslutning av vakuum-manometer på mina förgasare.....När jag sitter och tittar på förgasarna så slår det mig att det på varje förgasare på vänster sida, strax över koppen, finns ett litet munstycke/anslutning rakt in i förgasaren, som inte har någon gummihätta el likn. På varje förgasare är det fritt rakt in. Detta borde väl innebära en jävla massa tjuvluft, oberoende av spjällens läge. När jag köpte motorn tyckte jag att tomgången var på tok för hög och skruvade således ned med hjälp av huvudjusteringen för gas-spjälls länkaget. Denna tjuvluft borde väl resultera i ett inkorrekt blandningsförhållande oavsett varvtal ? Skall ner och prova att sätta igen dessa inlopp så fort jag hinner. Kommer väl att resultera i en obefintligt låg tomgång, som jag får justera upp igen, men troligtvis kommer han att gå bättre efter detta. Fan, det är lika bra att beställa hem en Seloc manual, så att man kan göra en riktig tune-up innan säsongen nästa år. Det jag inte gillar är vibrationerna från min motor. Trodde först att propelleraxeln kastade, men så verkar inte vara fallet. Jag kan däremot framkalla liknande vibrationer genom att köra på ett vibrationsfritt varvtal, och sedan prima motorn lite lätt. Då uppstår precis de vibrationerna jag upplever, fast värre. / Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Oktober , 2006 sedan prima motorn lite lätt???? inte en aning om vad du menar! lufthål ska finnas och vid riktigt inställd förgasare ska du kunna köra med stängda spjäll och gasvajern helt släppt. förgasaren ska klara att blanda rätt med lågfartsmunstycket i kombination med blandskruven detta gäller generelt för motorer och troligen även för din. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lange 0 Postad 8 Oktober , 2006 Sorry, med prima menar jag den elektriska choken. Kallas väl även för primer.... Ok så dessa avluftningar skall alltså vara öppna.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 9 Oktober , 2006 Hej Klockor funkar inte på en 2-taktare för de har ojämt vacuum. Visarna kommer bara att slå mellam min och max om inte det finns någon inbyggd tröghet i klockorna. Bästa är att synka med ett buntband (strippa) som man använder som bladmått och jämför de olika förgasarna med. Kräver lite känsla men det funkar bra. Viktigt är sen att lågfartmunstyckena är rätt ställda. För snålt ställda kan ge tjyvstopp på tomgång (helt utan förvarning) och för fett ställda ger en ojämn gång för högt upp i varvtalsregistret. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berry 3 Postad 19 Juli , 2008 Om man nu använder sig av Biltemas klockor med 8mm slang...var ansluter man sig då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser